Gå til innhold

Hvordan gå trygt i Oslo om kvelden?

Anbefalte innlegg

Jeg(kveinne)  er blitt nokså utrygg med årene på å gå alene om kvelden i enkelte områder i Oslo, slik byen har utviklet seg.

På Karl Johan er det greit, dere er det opplyst og alltid mye folk.

Men i området rundt slottsparken feks, føler jeg meg uttrygg, dette er et område der det advares mot å gå alene om kvelden.

Jeg skal på et møte i litteraturhuset en kveld snart, en helg. Dette er rett ved slottsparken. Jeg vet ikke hvordan jeg skal trørre å komme meg dit fra t-banen. Ta trikk kanskje, går den rett i nærheten? Eller taxi? Kan jo også kjøre bil dit, men aner jo ikke om jeg får parkering nær nok. Sist måtte jeg parkere i en mørk sidegate et godt stykke unna, men da var vi flere om å gå sammen. Den kvelden det gjelder har jeg dessverre ikke fått med meg noen å gå sammen med.

Det er synd at Oslo har blitt slik at folk ikke føler seg trygge på å gå alene om kvelden.

Anonymous poster hash: afb2f...6c1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396512-hvordan-g%C3%A5-trygt-i-oslo-om-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

TIL møtet er det neppe noe problem uansett, det starter sikkert såpass tidlig at det er folk overalt. Advarsler mot å "gå alene om kvelden" betyr ikke at dette området er folketomt og overtatt av kriminelle en vanlig hverdagskveld kl. 20.

Men det er bare å la være å gå gjennom Slottsparken hvis du ikke har lyst til det. Trikk nr. 11 går nesten rett forbi, det er også kort gangavstand fra nr. 17 og 18.

Det er heller ikke langt å gå fra Nasjonalteateret T-banestasjon selv om du ikke går gjennom parken. Følg f.eks. trikkeskinnene oppover mot venstre slik at du har slottet på høyre side av deg, og gå inn den første store sidegata til høyre etter at du har passert parken.

Det er heller ikke langt å gå fra Nasjonalteateret T-banestasjon selv om du ikke går gjennom parken. Følg f.eks. trikkeskinnene oppover mot venstre slik at du har slottet på høyre side av deg, og gå inn den første store sidegata til høyre etter at du har passert parken.

Det var da veldig til omvei :). Mye kortere å gå langs høyresiden av parken, om man ikke vil gå gjennom. Selv ville jeg ikke vært redd for å gå gjennom parken på kvelden, det er bestandig folk der, og jeg regner ikke det for et farlig område i  det hele tatt.

Det var da veldig til omvei :). Mye kortere å gå langs høyresiden av parken, om man ikke vil gå gjennom. Selv ville jeg ikke vært redd for å gå gjennom parken på kvelden, det er bestandig folk der, og jeg regner ikke det for et farlig område i  det hele tatt.

Jeg skrev "for eksempel". Det går selvfølgelig fint på den andre siden av parken også. Det var bare enklere å beskrive det ut fra trikkeskinnene (for meg som ikke er i sentrum så ofte).

Jeg er helt enig med deg i resten av vurderingene, jeg tror det går an å lese det mellom linjene i svaret mitt også ;)

Enig med Laban, bare gå rundt parken, eller ta trikken. Går du av på Nasjonalteateret, og går forbi den amerikanske ambassaden, og så den israelske i Parkveien, mens du har slottet med gardister på høyre side, skulle du være på en av de sikreste stedene i byen, mht politi- og kameradekning. Jeg bor i området, pleier å gå hjem om kvelden. Eller gå nedover/oppover Bogstadveien/Hegdehaugsveien, den er svært lite skummel.

Anonymous poster hash: 4f60f...b3c

Annonse

Takk for tips. Ja jeg kan gå gaten bak slottet kanskje. Er det trygt også ved 22-tiden i helgen?

Anonymous poster hash: afb2f...6c1

I 22-tiden vil det være mye folk nesten overalt i dette området, så det er trygt å gå alle steder der det er opplyst og du ser at andre går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...