Gå til innhold

England og Skottland i sommer?

Anbefalte innlegg

Vi lurer på om hovedferien i år skal gå til England og Skottland. Ungene er  da 15, 13 og 10 år, og kan jo nå såpass med engelsk at jeg tror de vil ha godt utbytte av det :-) De har aldri vært der før. Mannen min og jeg har vært i Storbritannina to ganger hver (på ulike tidspunkt) og da har det vært i regi av skole/jobb - så vi har ikke særlig peiling.

Ser for meg følgende:

• Ca 10 dager
  • Fly fra Kristiansand/Stavanger til London
  • Starte med London (3 dager?)
  • Enten leie bil med en gang og kjøre litt rundt i Sør-England og evt Wales før vi kjører til Skottland - eller
  • Ta tog rett til Edinbourgh, være der et par dager, og så leie bil og kjører rundt i Skottland.
  • Fly tilbake fra Skottland?

Vi hadde en liknende tur til Frankrike i 2011, og det som funket best var at vi var på ett sted 2-3 netter og tok dagsturer derfra, i stedet for å haste videre hver dag.

Kan gjerne ta i mot tips om koselige, typisk engelske små landsbyer/områder, og overnattingsmuligheter (gjerne en miks av enklere/billigere steder og flotte hoteller med svømmebasseng) - og andre ting som kunne vært gøy å legge inn i en slik ferie :-)

Er det noe tidspunkt (i skolens sommerferie) som vi bør unngå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396514-england-og-skottland-i-sommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er første turen, ville jeg gått for enten Skottland med LITT London først, eller Edinburgh + rundtur i Skottland. Det blir fort for mye og for heseblesende. London kan dere ta separat en annen gang, evt. kombinert med Sør-England og Wales.

Det er lurt å starte på "landsbynivå" når det gjelder venstrekjøring. Men man kommer fort inn i det, spesielt når bilen har rattet på "riktig" side.

Britene har ferie i august, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det har. London er stappfull av turister året rundt.

Jeg ville ikke ha kjørt bil i et land med venstrekjøring, i hvert fall ikke annet enn på veier med et svært ukomplisert trafikkbilde.

Mannen min var sjåfør da han var der med jobben for en del år siden (de var 3-4 biler som reiste sammen). Gikk visst fint det, så jeg torr ikke det er noe problem. Jeg har imidlertid ikke tenkt å kjøre noe...

Hvis dette er første turen, ville jeg gått for enten Skottland med LITT London først, eller Edinburgh + rundtur i Skottland. Det blir fort for mye og for heseblesende. London kan dere ta separat en annen gang, evt. kombinert med Sør-England og Wales.

Det er lurt å starte på "landsbynivå" når det gjelder venstrekjøring. Men man kommer fort inn i det, spesielt når bilen har rattet på "riktig" side.

Britene har ferie i august, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det har. London er stappfull av turister året rundt.

Det er første turen ja, og jeg er litt redd for å overlesse turen med å ta med for mye. Men jeg tror nok ungene har veldig lyst til å få med seg London, og ikke bare Skottland. Så kanskje 3 dager i London, og så direkte opp til Edinburgh og deretter bile rundt, er det beste.

Jeg sjekket flypriser nå, og det er jo vanvittig billige flybilletter mellom Stavanger og London! 1600 kr for alle 5 en vei! Riktignok litt dyrere (5000) på retur fra Edinburgh - men likevel mye billigere enn jeg trodde.

Nå må jeg bare få med meg mannen på disse ferieplanene :-)

Vi lurer på om hovedferien i år skal gå til England og Skottland. Ungene er  da 15, 13 og 10 år, og kan jo nå såpass med engelsk at jeg tror de vil ha godt utbytte av det :-) De har aldri vært der før. Mannen min og jeg har vært i Storbritannina to ganger hver (på ulike tidspunkt) og da har det vært i regi av skole/jobb - så vi har ikke særlig peiling.

Ser for meg følgende:

• Ca 10 dager
  • Fly fra Kristiansand/Stavanger til London
  • Starte med London (3 dager?)
  • Enten leie bil med en gang og kjøre litt rundt i Sør-England og evt Wales før vi kjører til Skottland - eller
  • Ta tog rett til Edinbourgh, være der et par dager, og så leie bil og kjører rundt i Skottland.
  • Fly tilbake fra Skottland?

Vi hadde en liknende tur til Frankrike i 2011, og det som funket best var at vi var på ett sted 2-3 netter og tok dagsturer derfra, i stedet for å haste videre hver dag.

Kan gjerne ta i mot tips om koselige, typisk engelske små landsbyer/områder, og overnattingsmuligheter (gjerne en miks av enklere/billigere steder og flotte hoteller med svømmebasseng) - og andre ting som kunne vært gøy å legge inn i en slik ferie :-)

Er det noe tidspunkt (i skolens sommerferie) som vi bør unngå?

Har ingen direkte erfaring fra slik ferie, men kan jo synse litt.

Jeg synes det høres altfor heseblesende ut å skulle reise så mye for en såpass kort ferie (syv dager utenom London). Både Wales, Skotland og Sør-England blir for mye for de fleste.

En ting jeg har hatt veldig lyst til er å besøke flere gamle landsbyer i Sør-England, f.eks. denne:

Bibury, England

Sørøst i England ligger den sjarmerende Cotswold-regionen. Området er like godt fått merket «Area of Outstanding Beauty» og sier vel dermed sitt. Landsbyen Bibury blir trukket frem som en av de aller vakreste, med sine små gamle steinhus (tenk Kate Winslets «cottage-hus» i «The Holiday»).

Husrekken på bildet under er hentet fra Arlington Row, hvor de hyttelignende husene ligger tett i tett langs elven. Den lille gaten ble bygget i 1380 og fra husene ble det solgt ull. På 1700-tallet ble husene omgjort til hjem for vevere.

riks000648642-aXHCPEBvxH.jpg

Bibury i England.

Annonse

Jeg ville ikke ha kjørt bil i et land med venstrekjøring, i hvert fall ikke annet enn på veier med et svært ukomplisert trafikkbilde.

Så lenge man også har rattet på feil side, er det faktisk helt ukomplisert. Man blir veldig fort vant til det.

Så lenge man også har rattet på feil side, er det faktisk helt ukomplisert. Man blir veldig fort vant til det.

Virkelig? Får angst av tanken på rundkjøringer og påkjøringer til motorvei ved venstrekjøring. Frykter også feil reflekser om situasjoner skulle oppstå.

Virkelig? Får angst av tanken på rundkjøringer og påkjøringer til motorvei ved venstrekjøring. Frykter også feil reflekser om situasjoner skulle oppstå.

De aller fleste blir positivt overrasket over hvor greit det går, særlig med "venstrekjørt" bil. Det er noe med at hele systemet, inkludert alle ramper og den slags, er "feil vei" ;)

Som sagt, så lenge du også har rattet på feil side, går det overraskende greit å kjøre på feil side også. Jeg har kjørt både norsk og engelsk bil der, og foretrekker helt klart det siste.

Sist jeg kjørte der var for 4 år sida, tror jeg. Da var det en stund siden sist, og jeg kjørte aleine med ungene. Litt kløning ut fra flyplassen, men så fort jeg var ute på veien, var det helt greit. Det litt skumle var da jeg kom hjem igjen! :)

På landsbygda kan man i teorien svinge feil vei i et kryss, hvis man klarer å finne et uten rundkjøring - britene elsker "roundabouts". På større veier med mer trafikk er det nesten "vanskeligere" å gjøre feil, siden alle påkjøringer osv. er snudd.

Men det er selvfølgelig lurt å trene litt på et rolig sted, unngå store byer i rushtiden og andre ting man ikke ville oppsøkt som bilturist uansett.

Det er første turen ja, og jeg er litt redd for å overlesse turen med å ta med for mye. Men jeg tror nok ungene har veldig lyst til å få med seg London, og ikke bare Skottland. Så kanskje 3 dager i London, og så direkte opp til Edinburgh og deretter bile rundt, er det beste.

Jeg skjønner godt at de gjerne vil til London hvis de aldri har vært der. Dere kan få med noen høydepunkter fra både London og Edinburgh på noen få dager, men da bør dere planlegge at det er nettopp det dere gjør - velger ut enkelte ting (som dere er enige om på forhånd, ikke ta diskusjonen i køen til London Eye) og sparer "resten" til en annen gang.

Og pass på at ikke rundturen blir bare kjøring og "voksenting". Da skal det lite til før den yngre garde (som kanskje begynner å få nok) ser på den siste delen en gedigen nedtur. Det blir ikke hyggelig for noen av dere.

Annonse

Jeg skjønner godt at de gjerne vil til London hvis de aldri har vært der. Dere kan få med noen høydepunkter fra både London og Edinburgh på noen få dager, men da bør dere planlegge at det er nettopp det dere gjør - velger ut enkelte ting (som dere er enige om på forhånd, ikke ta diskusjonen i køen til London Eye) og sparer "resten" til en annen gang.

Og pass på at ikke rundturen blir bare kjøring og "voksenting". Da skal det lite til før den yngre garde (som kanskje begynner å få nok) ser på den siste delen en gedigen nedtur. Det blir ikke hyggelig for noen av dere.

Ja, vi må passe på det. Klarte det fint i Frankrike - men da var vi superheldige med den overnattingsplassen vi tilfeldigvis fant helt på sparket, og dumpet oppi en familie med tre barn som var like gamle som våre, som leide ut et hus, og det var full klaff med både barn og voksne.

Vi får ta noen glass vin i kveld og starte planleggingen :-)

Jeg ville gått for enten London + Sør-England eller Edinburgh + Skottland / Nord-England.

Tja.. ser at det logistikkmessig sikkert er det lureste.

Men - vi har alltid snakket om at vi en gang skal ta med ungene til Skottland (mannen var der da eldstemann var 1 år, og hadde med et nessiekosedyr til ham, og denne var med på alle turer helt til han sikkert var 12 år - og vi har sagt at vi skal reise til Inverness en gang og se der hvor Nessie kommer fra ;-) - og så har jo ungene lyst til å se London, som de har leste og lært om på skolen. Og det har nok vi voksne og. Mannen min har ikke vært der, og jeg var der i 1989.... ;-)

Har ingen direkte erfaring fra slik ferie, men kan jo synse litt.

Jeg synes det høres altfor heseblesende ut å skulle reise så mye for en såpass kort ferie (syv dager utenom London). Både Wales, Skotland og Sør-England blir for mye for de fleste.

En ting jeg har hatt veldig lyst til er å besøke flere gamle landsbyer i Sør-England, f.eks. denne:

Bibury, England

Sørøst i England ligger den sjarmerende Cotswold-regionen. Området er like godt fått merket «Area of Outstanding Beauty» og sier vel dermed sitt. Landsbyen Bibury blir trukket frem som en av de aller vakreste, med sine små gamle steinhus (tenk Kate Winslets «cottage-hus» i «The Holiday»).

Husrekken på bildet under er hentet fra Arlington Row, hvor de hyttelignende husene ligger tett i tett langs elven. Den lille gaten ble bygget i 1380 og fra husene ble det solgt ull. På 1700-tallet ble husene omgjort til hjem for vevere.

riks000648642-aXHCPEBvxH.jpg

Bibury i England.

Utrolig koselig bilde!!!

Et sånt sted har jeg lyst til å besøke - men etter litt frem og tilbake her i tråden, bør vi kanskje droppe sør-England dersom vi skal til Skottland. Finnes det noe slik mellom London og Edinburgh, eller i Skottland?

Utrolig koselig bilde!!!

Et sånt sted har jeg lyst til å besøke - men etter litt frem og tilbake her i tråden, bør vi kanskje droppe sør-England dersom vi skal til Skottland. Finnes det noe slik mellom London og Edinburgh, eller i Skottland?

Et sted som er utrolig flott og koselig er Isle of Skye utenfor Skotland. Finnes sikkert mange koselige landsbyer rundt i Skotland også, men dette har jeg ikke særlig greie på.

Et sted som er utrolig flott og koselig er Isle of Skye utenfor Skotland. Finnes sikkert mange koselige landsbyer rundt i Skotland også, men dette har jeg ikke særlig greie på.

Ja, der tror jeg vi var da vi var på klassetur til Skottland i 1995 :-) Husker ikke så veldig mye fra akkurat den dagen (det regnet - ellers hadde vi nydelig vær), men husker det var fint. Takk for tips!

Hørte nylig om noen som ble alvorlig skadet i en ulykke, og hvor det ble sagt at årsaken var at sjåføren hadde reagert feil i en presset situasjon. Jeg mener at man bør være forsiktig med å kjøre i komplekse trafikkbilder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...