Gå til innhold

England og Skottland i sommer?

Anbefalte innlegg

Hørte nylig om noen som ble alvorlig skadet i en ulykke, og hvor det ble sagt at årsaken var at sjåføren hadde reagert feil i en presset situasjon. Jeg mener at man bør være forsiktig med å kjøre i komplekse trafikkbilder.

Jepp, det er det jeg tenker også....at når alt går greit funker det hvis man konsentrerer seg, men i en kritisk situasjon, hva vil instinktene og vanen få meg til å gjøre...

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Da blir det England- og Skottlandtur på oss til sommeren :-)

Som sagt - jeg tar gjerne i mot konkrete tips til overnatting:

Og gjerne også tips til må-se-steder for en familie der noen av oss er kanskje over gjennomsnittlig interessert i landbruk og historie - og noen elsker shopping - og noen vil ha med seg de mest kjente stedene (Big Ben, Buckingham Palace, Madame Tussaud, London Eye, Loch Ness, Old Trafford,  - hva mer?) , - og minst en håper på å få treffe dronning Elisabeth :-)

• London (her kan vi gjerne bo på et rimelig sted uten så høy komfort)
  • Minst en håper på å få treffe dronning Elisabeth :-)

Her kan dere bo i 4-personers leilighet med en ekstraseng og lage de enkleste måltidene selv (f.eks. frokost, da kan dere spise når og hva dere vil):

http://www.astons-apartments.com

Det er døgnåpen butikk like ved, dessuten en mye større som er åpen på dagtid noen skritt lenger unna. Rolig strøk, kort vei til T-banen. Rommene er ikke kjempestore, men det er billigere enn mange hotellromsløsninger siden dere er såpass mange. Men det forutsetter jo at dere ser det som fordelaktig å ordne dere litt selv.

Hvis du følger med når billettene legges ut, kan dere komme inn i Buckingham Palace:

http://www.visitlondon.com/things-to-do/event/27250576-buckingham-palace-summer-opening-2014

Dere må kjøpe billetter til en spesiell omvisning på forhånd, men det går greit så lenge man ikke planlegger altfor mange slike aktiviteter som forutsetter at man er på riktig sted til en eksakt tid.

Noen vil ha med seg de mest kjente stedene (Big Ben, Buckingham Palace, Madame Tussaud, London Eye, Loch Ness, Old Trafford - hva mer?)

Jeg overså at du hadde med Old Trafford på lista.

Det er sikkert kjent, men ikke noe som hører hjemme på en generell liste over severdigheter ;) Jeg velger å avstå fra ytterligere kommentar.

Her er et mer nøytralt alternativ (men ikke noe å prioritere under et kort London-opphold hvis man ikke er spesielt interessert):

http://www.wembleystadium.com/wembley-tours

Ser for meg følgende:

• Ca 10 dager
  • Fly fra Kristiansand/Stavanger til London
  • Starte med London (3 dager?)
  • Enten leie bil med en gang og kjøre litt rundt i Sør-England og evt Wales før vi kjører til Skottland - eller
  • Ta tog rett til Edinbourgh, være der et par dager, og så leie bil og kjører rundt i Skottland.
  • Fly tilbake fra Skottland?

Vi hadde en liknende tur til Frankrike i 2011, og det som funket best var at vi var på ett sted 2-3 netter og tok dagsturer derfra, i stedet for å haste videre hver dag.

Kan gjerne ta i mot tips om koselige, typisk engelske små landsbyer/områder, og overnattingsmuligheter (gjerne en miks av enklere/billigere steder og flotte hoteller med svømmebasseng) - og andre ting som kunne vært gøy å legge inn i en slik ferie :-)

Er det noe tidspunkt (i skolens sommerferie) som vi bør unngå?

Vi har også kombinert leiebil/ storbyferie mange ganger, men har da vært borte mye lenger enn dere (gjerne tre uker). Som deg syns vi det fungerer best å ha base et sted i tre-fire dager for så å ta dagsutflukter framfor å forflytte både oss og alt stæsj hver dag.

Men - enig med de som sier at opplegget høres litt voldsomt ut for 10 dager, og jeg tror jeg ville valgt ut ett eller to steder i tillegg til London (om dere ender med å inkludere London). Jeg er mer positiv enn resten til London - min jr syns at det har vært mer stas med opplevelser i storby framfor å kjøre på landsbygda, iallefall om dere ikke legger inn bading noe sted. I tillegg husker han godt opplevelser fra storbyene i ettertid, og sånn sett har minnene vart lenge overfor kompiser også. Jentene dine har sikkert masse de vil synes er stas å se/ shoppe/ oppleve i London vil jeg tro :)

Jeg er ikke skeptisk til bilkjøring i England, men legg til ekstra tid i forhold til det som er oppgitt på Goolemaps når dere planlegger ruten. Vi kjørte i Ukraina for noen år siden, der all skilting kun var på kyrillisk, og jeg har også greid meg helt fint både i Paris og Sør- Frankrike, på landsbygda i Tyrkia og Sør-Italia som alle har svært, svært smale og kronglete veinett. Alt går, man må bare ta det litt rolig når man er ukjent. Dessuten er det nødvendig (og hyggelig) å stoppe når man plutselig ser noe fristende/ koselig/ fint :)

Har dere forresten vurdert kanalferie? Har ikke gjort det selv, men har venner som digget det. Kanskje litt for langsomt for jentene ennå, for langsomt er det... ;)

Her kan dere bo i 4-personers leilighet med en ekstraseng og lage de enkleste måltidene selv (f.eks. frokost, da kan dere spise når og hva dere vil):

http://www.astons-apartments.com

Det er døgnåpen butikk like ved, dessuten en mye større som er åpen på dagtid noen skritt lenger unna. Rolig strøk, kort vei til T-banen. Rommene er ikke kjempestore, men det er billigere enn mange hotellromsløsninger siden dere er såpass mange. Men det forutsetter jo at dere ser det som fordelaktig å ordne dere litt selv.

Hvis du følger med når billettene legges ut, kan dere komme inn i Buckingham Palace:

http://www.visitlondon.com/things-to-do/event/27250576-buckingham-palace-summer-opening-2014

Dere må kjøpe billetter til en spesiell omvisning på forhånd, men det går greit så lenge man ikke planlegger altfor mange slike aktiviteter som forutsetter at man er på riktig sted til en eksakt tid.

Takk for gode tips! Kikket kjapt på det overnattingsstedet, og det så jo veldig ok ut!

Og 12-åringen vil nok sette pris på å få komme inn på Buckingham Palace! Visste ikke at det gikk an, jeg! Hun er veldig royalistisk, og kan alle navn på alle kongelige i både Norge, Sverige, Danmark og England ;-)

Annonse

Jeg velger å avstå fra ytterligere kommentar.

Vel... jeg sa at jeg hadde sjekket om det gikk noen kamper da, og det gjør det ikke - men da kom ønsket om i det minste å SE stadion opp... Spørs om Wembley er like aktuelt.

Takk for svar :-)

Men - enig med de som sier at opplegget høres litt voldsomt ut for 10 dager, og jeg tror jeg ville valgt ut ett eller to steder i tillegg til London (om dere ender med å inkludere London). Jeg er mer positiv enn resten til London - min jr syns at det har vært mer stas med opplevelser i storby framfor å kjøre på landsbygda, iallefall om dere ikke legger inn bading noe sted. I tillegg husker han godt opplevelser fra storbyene i ettertid, og sånn sett har minnene vart lenge overfor kompiser også. Jentene dine har sikkert masse de vil synes er stas å se/ shoppe/ oppleve i London vil jeg tro :)

Har dere forresten vurdert kanalferie? Har ikke gjort det selv, men har venner som digget det. Kanskje litt for langsomt for jentene ennå, for langsomt er det... ;)

----

(nå ble det noe feil her med quotingen...)

Ja, vi var veldig fornøyd med det opplegget vi hadde i Frankrike, og ungene synes det er gøy med storbyer. Men det må bare ikke bli FOR mange kirker og museer.. ;-)

Kanalferie har vi absolutt ikke vurdert. Vet ingenting om det, og pr i dag tror jeg ikke jeg gidder å sette meg inn i evt positive sider ved det ;-)

Vel... jeg sa at jeg hadde sjekket om det gikk noen kamper da, og det gjør det ikke - men da kom ønsket om i det minste å SE stadion opp... Spørs om Wembley er like aktuelt.

Det kommer selvfølgelig helt an på hvilket lag man holder med, det var ikke så alvorlig ment ;)

http://www.manutd.com/en/Visit-Old-Trafford/Museum-And-Stadium-Tour/Welcome.aspx

Det kommer selvfølgelig helt an på hvilket lag man holder med, det var ikke så alvorlig ment ;)

http://www.manutd.com/en/Visit-Old-Trafford/Museum-And-Stadium-Tour/Welcome.aspx

Skjønte det da :-D

Takk for link! Får be fotballspilleren se på det og evt velge hvilken av de ulike tour'ene han vil vi skal ta :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...