Gå til innhold

Noen som har tatt ERCP?

Anbefalte innlegg

Har vært inne og tatt ERCP pga gallesten.

Merket noe vondt utover men var såpass sliten at jeg sov omtrent hele tiden det døgnet jeg lå på sykehuset så merket vel ikke så mye til det. På formiddagen dagen etterpå så fikk jeg mat for første gang og fikk da smerter i mellomgulvet. Samtidig fikk jeg smerter i magen. Smertene strålte fra mellomgulv utover til sidene, bak i ryggen, nedover hele magen. Så klart reagerte magen på matinntak etter nesten to døgn uten mat så regner med at det var grunnen til en del av smertene. Smertene i magen gav seg også etter noen timer. Men jeg hadde ganske ubehagelige smerter i mellomgulvet, lik en del av gallestensanfallene mine.

Legen som skrev meg ut sa jeg ikke skulle hatt smerter og at dette ant var gallestena i galleblæren som kranglet.

ERCP tar jo bare stenene i gallegangen.

Over et døgn etterpå har jeg fremdeles smerter i mellomgulvet. Klarer ikke ligge på siden for da gjør det vondere, som om at noe "leer" på seg inni der.

Er dette kjent for dere som har tatt ERCP? Skjønner ikke helt at vi skal være helt smertefrie etter dette inngrepet, de styrer veldig med slangen nedi der (kjente det veldig godt en stund under inngrepet samt at jeg har veldig vond hals) og de åpner jo opp med strøm (hvilket jeg faktisk også kjente under inngrepet, tre reale strømperioder, før jeg sovnet igjen) Har tatt gastroskopi fler ganger uten noe som helst bedøvelseog takler det godt og har aldri hatt vondt i etterrtid.

Hvordan hadde dere det etter ERCP?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396538-noen-som-har-tatt-ercp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært inne og tatt ERCP pga gallesten.

Merket noe vondt utover men var såpass sliten at jeg sov omtrent hele tiden det døgnet jeg lå på sykehuset så merket vel ikke så mye til det. På formiddagen dagen etterpå så fikk jeg mat for første gang og fikk da smerter i mellomgulvet. Samtidig fikk jeg smerter i magen. Smertene strålte fra mellomgulv utover til sidene, bak i ryggen, nedover hele magen. Så klart reagerte magen på matinntak etter nesten to døgn uten mat så regner med at det var grunnen til en del av smertene. Smertene i magen gav seg også etter noen timer. Men jeg hadde ganske ubehagelige smerter i mellomgulvet, lik en del av gallestensanfallene mine.

Legen som skrev meg ut sa jeg ikke skulle hatt smerter og at dette ant var gallestena i galleblæren som kranglet.

ERCP tar jo bare stenene i gallegangen.

Over et døgn etterpå har jeg fremdeles smerter i mellomgulvet. Klarer ikke ligge på siden for da gjør det vondere, som om at noe "leer" på seg inni der.

Er dette kjent for dere som har tatt ERCP? Skjønner ikke helt at vi skal være helt smertefrie etter dette inngrepet, de styrer veldig med slangen nedi der (kjente det veldig godt en stund under inngrepet samt at jeg har veldig vond hals) og de åpner jo opp med strøm (hvilket jeg faktisk også kjente under inngrepet, tre reale strømperioder, før jeg sovnet igjen) Har tatt gastroskopi fler ganger uten noe som helst bedøvelseog takler det godt og har aldri hatt vondt i etterrtid.

Hvordan hadde dere det etter ERCP?

Gallestein finnes vanligvis i galleblæren, men kan også finnes andre steder. Hvis du har hatt små steiner på undersiden av leveren, kan det sannsynligvis gi mer langvarige smerter.

Gallestein finnes i to varianter: Store steiner basert på kolestrol og litt mindre som er basert på bilirubin, men de kan til gjengjelde være veldig mange. Noen har flere hundre sånne små gallesteiner.

Hvis du hadde sistnevnte variant, og legene ikke har klart å fjerne alle, kan det også forklare smerte. Husk på at galleveiene er som flere små rør og et litt videre rør. Setter gallesteiner seg fast der, får ikke gallevæsken flyte fritt og gir smerte.

Uansett blir dette bare gjetting. Det beste hadde vært om du fikk ny undersøkelse. Husk bare på at du må begrense inntaket av sukker og mettede fettsyrer. For sånt gir økt risiko for mer gallestein.

Jeg fikk ERCP av diagnostiske grunner, ikke terapeutiske som hos deg. Jeg var smertefri etter ERCP, men mine gallesteiner ble ikke fjernet med ERCP, for de var store og ble tatt ut ved operasjon.

Jeg hadde/har flere i varierende men mindre str. Det lå flere nedover hele gallegangen. Husker de sa til meg på sykehuset at de hadde fjernet alle i gallegangen minus en liten en. Aner ikke hvorfor ikke den ble tatt, men de regnet vel med at den skulle skli ut av seg selv siden inngangen ble splittet opp. Da er det jo meningen at mindre stener skal kunne passere/skli ut og ikke stå fast i gangen.

Kan det være denne lille stenen som lager bråk da tro? Har hatt vondt i hele dag, vanskelig å puste siden det da har vært vondere. Sprang litt rundt og leet på meg tidligere i dag (måtte holde pusten, så ta et magedrag innimellom) og da ble det etterhvert litt bedre. Plutselig nå i efta så har smertene forflyttet seg litt lengre ned, fra høyt i mellomgulvet til overgang mage ca. Altså noen få cm lengre ned.

Men det er da rart at dette ikke skulle vært tenkt på av legene i såfall?

På utskrivningspapirene mine/epikrisen så står det at jeg henvises for fjerning av galleblæra. Dette vil jeg gjerne unngå. Har vurdert naturlig gallerens-kur bare kroppen får hvilt litt etter dette inngrepet.

Det er vanskelig å si hva grunnen kan være til smerte. Jeg vet ikke om ultralyd er presis nok til å fange opp en ekstra liten gallestein. Kanskje kommer noe av smerten av at de har splittet opp galleveiene for deg.

de hadde fjernet alle i gallegangen minus en liten en. Aner ikke hvorfor ikke den ble tatt, men de regnet vel med at den skulle skli ut av seg selv siden inngangen ble splittet opp. Da er det jo meningen at mindre stener skal kunne passere/skli ut og ikke stå fast i gangen.

På utskrivningspapirene mine/epikrisen så står det at jeg henvises for fjerning av galleblæra. Dette vil jeg gjerne unngå. Har vurdert naturlig gallerens-kur bare kroppen får hvilt litt etter dette inngrepet.

Det er visst vanlig at gallegangene kan pose ut litt og å ta over deler av funksjonen til galleblæren. Tap av galleblæren er ikke så stort, og gir ikke merkbart mer plager. Det er jo akkurat der de fleste gallesteinene dannes. Fjernes galleblæren, fjernes også mye av risikoen for ny dannelse av gallestein. Så jeg ville latt dem ta vekk galleblæren.

Nederst i galleveiene, inn mot tarmen er der en slags lukkefunksjon, nesten som en ventil. Den styrer hvor vid åpningen er i gallegangen mot tarmen og regulerer hvor stor mengde gallevæske som kommer gjennom galleveiene ut i tarmen. Når de først har splittet opp gallegangen for deg, er nytten av denne funksjonen mindre eller kanskje helt borte.

Galleblæren er et slags væskelager. Der samles gallevæske opp og porsjoneres ut i riktig mengde til tarmen alt ettersom hvor mye den ventilfunksjonen tillater. Men siden det nå ser ut til at de har splittet opp galleveien og satt den ventilfunksjonen ut av drift, har du heller ikke bruk for galleblære fordi væsken renner ut i tarmen uhindret likevel. Derimot er den nå blitt en ulempe fordi der fortsatt kan dannes gallestein.

Jeg vil anbefale deg en mer effektiv smertebehandling. På apoteket får du tak i noen spesielle lange og lukkede tøyposer. Inni dem er det riskorn. Legg en sånn pose i mikrobølgeovnen i 2,5 til 3 minutter. Legg den så inntil kroppen der smerten er. Smertelindringen kommer umiddelbart og veldig effektivt. Du slipper at medikamenter havner i leveren (den er jo er skyld i dine plager). Den første stunden etter oppvarming i mikroovnen er den så varm, at du bør legge et håndkle mellom posen og deg selv. Jeg husker ikke hva sånne poser kalles.

Takk for svar igjen. Det begynner å løsne nå heldigvis. Smerten har spredt seg mer utover i magen mn er svakere, virker som om at det er på vei til å slippe.

Jeg kan ikke skjønne annet en at det bør være normalt med litt smerter etter et slikt inngrep. De har jo rotet inni der en god stund med slangen og splittet opp inngangen med strøm. Virker helt naturlig for meg. Men rart at legen som skrev meg ut sa jeg ikke skulle hatt smerter og egentlig ville jeg skulle bli over en natt til på sykehuset pga det. Men igjen, det er ikke samme lege som opererte meg. Mulig hadde han ikke helt greie på dette.

Har en slik kornpose du snakker om liggende faktisk, har en tendens til å glemme den bare.

Jeg skal roe meg med at smertene holder på å dempe seg nå, og så skal jeg lese litt mer om denne selvrenskuren jeg nevnte tidligere.

Jeg har lest en del om galleveiene i denne perioden og har sett at flere klager på kranglete mage etter å ha fjernet gallesekken. Derfor frister ikke det så veldig. Kanskje går det greit nå etter at smertene har gitt seg. De stenene som ligger i posen bør jo ikke krangle noe mer. Og mindre passerer forhåpentligvis uten problemer.

Jeg får vurdere fjerning av posen etterhvert hvis ting ikke går som jeg håper.

Alt i alt har dette vært en litt masete opplevelse. Fikk dårlig informasjon før inngrepet, fikk informasjon rett før jeg la meg på bordet, og jeg vet ikke hvor mange stener som ble tatt, hvorfor de la igjen en, hva som er normalt i ettertid etc. Og litt styr under inngrepet, litt for mye våken. Er ikke behagelig feks.å ligge uten å klare å røre seg eller si noe mens de kjører på med strøm. Og legen som skrev meg ut sa at neste steg ville være å fjerne posen, mens på papirene er jeg altså allerede henvist. Litt tidlig, er jo greit å se an situasjonen etter dette inngrepet først synes jeg.

Håper ting roer seg nå, det ville jo vært det beste. Takk igjen for mange svar.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...