reisesyk Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 lavt hemoglobin Jeg er gravid, og er 9 uker +3 dager på vei. Var i dag hos legen, og det viste seg at jeg har lavt hemoglobin (9,6) men jernlageret er bra. Jeg måtte derfor ta en del nye prøver for å teste hvorfor hem. var så lavt. Får svar neste uke. Fikk ikke tid til å snakke med legen ordentlig etter testen, annet enn at han syntes dette var veldig lavt så tidlig i svangerskapet. Fikk også høre av legesekretær at dette kunne føre til sykemelding uten at jeg ble sykemeldt nå. Jeg ble naturligvis litt bekymret og lurer på om dette kan bety at det er noe galt med svangerskapet mitt? Hva er det som påvirker hem.? Jeg er for tiden veldig trøtt og slapp, og har dårlig apetitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39660-lavt-hemoglobin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Vanligvis problematiserer man ikke en lav hb i svangerskapet, hvis jernlagrene (serum ferritin) er rimelig høye. En lav hb er ikke nødvendigvis noe tegn på blodmangel eller anemi, som det heter på fagspråket. En av de viktigste grunnene til at man i det hele tatt måler hb i svangerskapet, er at man vet at høye verider, over 13,5, kan være tegn på komplikasjoner knyttet til gjennomblødning i navlesnor og morkake. At du er både trøtt og slapp, er helt vanlig tidlig i svangerskapet. Sansynligvis blir det bedre etter ca uke 14. Det er også vanlig at hb synker litt i begynnelsen av svangerskapet, før hele sirkulasjonssystemet har tilpasset seg den gravide tilstand. I.o.m. at du allerede har tatt en del blodprøver, vil du sikkert snart få svar på om det skulle være spesielle årsaker til den relativt lave hb-verdien din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39660-lavt-hemoglobin/#findComment-149898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.