Gå til innhold

Hvordan slanker jeg katten min?

Anbefalte innlegg

Har en kjempevakker hannpus, han blir seks år nå til våren. Ble kastrert seks måneder gammel og er veldig hjemmekjær. Vi bor på landet og han har alltid vært en fantastisk jeger, helt utrolig hva han har tatt med hjem til mor opp gjennom. Han har alltid vært kjempeslank og smekker, inntil nå.

Siden i fjor så har han vært sjeldnere ute (har katteluke så han bestemmer selv) vi har sjeldnere kadaver å plukke opp og han har blitt roligere.

Nå i vinter har han lagt på seg, og har fått en kulemage.

Ingen krise ennå, men det vil det jo bli etterhvrt om det fortsetter slik.

Han får et bra tørrfor som står fremme hele tiden, og fuktigfor ujevn i løpet av uka (dette fordi han som sakt har jaktet veldig bra og har fått kjøtt gjennom det) Han er, som mange katter, litt kresen og spiser gjerne bare dette slaget med tørrfor og våtfor som han får.

Hvordan skal jeg få slanket denne laban? Må jeg rasjonere og sette ned tørrforbollen et par ganger om dagen? Fungerer slike "hamsterhjul" for katter?

Vet jo at kastrerte katter gjerne ender opp litt rolige og overvektige, men synes han egentlig er litt ung for å havne der.

Så hva gjør jeg med hårdotten? Tenkte på å ta en prat med dyrlegen vår, men tips? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396609-hvordan-slanker-jeg-katten-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesteleser

Kjøp et "slankefor" (dyrlegen har helt sikkert tips om merke) og erstatt litt av foret hans med det. Porsjoner foret og fjern matskåla utenom spisetider. Ikke glem å aktivisere ham, lek mye med ham når du er hjemme og kjøp gjerne noen leker som "går av seg selv" som kan aktivisere ham når du er borte. Dyrebutikkene har helt sikkert noen tips:-)

Aller først ville jeg tatt ham med til dyrlegen og fått sjekket at kulemagen bare er overvekt og ikke noe annet...

Hør samtidig med dyrlegen om han eller hun har noen tips til gode diettfor eller noe. Ellers er jeg av den oppfatning at katter er lagd for å spise rent kjøtt, ikke alt det kornet og tullet som mye butikkfor er tilsatt. Når har sett en katt spise fra en kornåker liksom?!

Har en kjempevakker hannpus, han blir seks år nå til våren. Ble kastrert seks måneder gammel og er veldig hjemmekjær. Vi bor på landet og han har alltid vært en fantastisk jeger, helt utrolig hva han har tatt med hjem til mor opp gjennom. Han har alltid vært kjempeslank og smekker, inntil nå.

Siden i fjor så har han vært sjeldnere ute (har katteluke så han bestemmer selv) vi har sjeldnere kadaver å plukke opp og han har blitt roligere.

Nå i vinter har han lagt på seg, og har fått en kulemage.

Ingen krise ennå, men det vil det jo bli etterhvrt om det fortsetter slik.

Han får et bra tørrfor som står fremme hele tiden, og fuktigfor ujevn i løpet av uka (dette fordi han som sakt har jaktet veldig bra og har fått kjøtt gjennom det) Han er, som mange katter, litt kresen og spiser gjerne bare dette slaget med tørrfor og våtfor som han får.

Hvordan skal jeg få slanket denne laban? Må jeg rasjonere og sette ned tørrforbollen et par ganger om dagen? Fungerer slike "hamsterhjul" for katter?

Vet jo at kastrerte katter gjerne ender opp litt rolige og overvektige, men synes han egentlig er litt ung for å havne der.

Så hva gjør jeg med hårdotten? Tenkte på å ta en prat med dyrlegen vår, men tips? :)

Jeg har en overvektig kastrert hankatt og har prøvd diverse typer for. Du kan gjerne prøve slankefor, men det viktigste er at han ikke kan ha ubegrenset tilgang til mat døgnet rundt. Det beste er å finne fram til riktig mengde i forhold til kattens størrelse og aktivitetsnivå, måle det opp (f.eks. i et plastbeger som du tegner en tusjstrek på). Så gir du ham dette, fordelt på to måltider om dagen. 

Er for at dyr får så mye kjøtt som mulig jeg også. Hundene mine feks får bare kjøttfor. Pusen har alltid holdt seg med masse kjøtt selv også, da han har jaktet utallige - og spist det meste av det - skjærer, mus, flaggemus (!) småfugl osv.

Men det er jo ikke alltid det er like stor tilgang på kjøtt så derfor tørrforet i tillegg (som han elsker) og et slag våtfor (eneste han vil ha) som ekstrakos innimellom.

Han er fremdeles veldig leken og det er ofte vi springer etter hverandre (sisten "ler") og leker, inne.

Får høre med dyrlegen hva han anbefaler av for til å begynne med. Samt ta en sjekk på ham. Katten virker for øvrig i storform, og har alltid vært kjempefrisk, med flott, blank pels, klare øyne etc. Han har ikke trengt dyrlege noen gang utenom vaksiner :)

Annonse

Jeg har ofte måttet småslanke min katt om vinteren. Blir mye sofaligging, men når våren kommer blir hun fort slank igjen.

Hun har ikke vært så begeistret for slanketørrforet, kjøpt hos dyrlege eller i dyrebutikk, så jeg har typisk blandet litt med vanlig for.

Støtter forslaget om å gå til dyrlegen, som også kan gi gode råd mht slanking av katt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...