Gå til innhold

Bolig og utleie - hva lønner seg i dag?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i den lykksalige situasjon at jeg har arvet halvparten av en leilighet. Jeg fikk lån til å kjøpe ut broren min, så nå eier jeg den alene, og har nettopp flyttet dit.

Først hadde jeg tenkt å selge gamle bolig. Hvis jeg skal selge, lønner det seg vel å selge nå før prisen synker for mye, har jeg tenkt. Jeg vet også at skal jeg selge den må jeg ha bodd i den 1 av de siste 2 årene, ellers må jeg skatte av gevinsten.

Men så slo tanken meg at kanskje det vil være en fordel for meg å leie den ut, som langtidsleie? For jeg har regnet ut at jeg vil få en inntekt på 8000 pr mnd (før skatt) ETTER at jeg har trukket fra utgifter (strøm, fellesutgifter osv. Jeg vet ikke om renter også kan trekkes fra?)

Den inntekten ville kunne både dekke opp avdrag og renter på boligen, og samtidig gi meg en slant ekstra.

Siden jeg er blitt delvis trygdet ville dette være ekstra fint for meg å få en slik inntekt.

De to lånene jeg da ville ha på begge boligene til sammen, ligger på under 70 prosent av boligenes verdi.

Mulighet nr.2 er å selge min gamle bolig, innfri lånet på den, og bruke resten til å kjøpe en hybelleilighet (uten lån) som jeg så kan leie ut. Da ville jeg altså sitte med mindre lån (kun ti, men samtidig ha mindre å rutte med.

Noen innspill fra folk som kan dette?

Anonymous poster hash: d98a4...bf8

Fortsetter under...

Jeg har vært i den lykksalige situasjon at jeg har arvet halvparten av en leilighet. Jeg fikk lån til å kjøpe ut broren min, så nå eier jeg den alene, og har nettopp flyttet dit.

Først hadde jeg tenkt å selge gamle bolig. Hvis jeg skal selge, lønner det seg vel å selge nå før prisen synker for mye, har jeg tenkt. Jeg vet også at skal jeg selge den må jeg ha bodd i den 1 av de siste 2 årene, ellers må jeg skatte av gevinsten.

Men så slo tanken meg at kanskje det vil være en fordel for meg å leie den ut, som langtidsleie? For jeg har regnet ut at jeg vil få en inntekt på 8000 pr mnd (før skatt) ETTER at jeg har trukket fra utgifter (strøm, fellesutgifter osv. Jeg vet ikke om renter også kan trekkes fra?)

Den inntekten ville kunne både dekke opp avdrag og renter på boligen, og samtidig gi meg en slant ekstra.

Siden jeg er blitt delvis trygdet ville dette være ekstra fint for meg å få en slik inntekt.

De to lånene jeg da ville ha på begge boligene til sammen, ligger på under 70 prosent av boligenes verdi.

Mulighet nr.2 er å selge min gamle bolig, innfri lånet på den, og bruke resten til å kjøpe en hybelleilighet (uten lån) som jeg så kan leie ut. Da ville jeg altså sitte med mindre lån (kun ti, men samtidig ha mindre å rutte med.

Renter kan trekkes fra, men du bør budsjettere med vedlikeholdsutgifter og andre uforutsette utgifter. Vanskelig å si hva som lønner seg, trolig utleie, men risikoen er også høyere. Hvis du har lån og ikke penger på bok ville jeg solgt.

Støtter meg litt på Slabbedask på denne her.

Bolig er nok fremdeles en god investering, men spørs når belåningsgraden er i underkant av 70.000. La oss si du har en mill i lån, så bør du da betale ca 10.000 pr mnd på dette.

Noe skjer.. ikke leieboer en måned.. to mnd.. manglende betalingsvilje/evne.. en feilutleie, og du kan slite.

Jeg rent personlig ville ikke hatt lån med så stor andel belånt (da hadde jeg gjort det allerede) i dagens marked.

På den andre side, kommer litt ann på hvor gamleboligen din er, hva tror du prisutviklingen blir, kontra forfall på boligen ?

Du får sette opp et regnestykke hva du får inn i leie, mot utgifter (inkludert skatt), legg til noen buffermnd i året.

Pga økt risiko, bør du ha en inntjening på rundt 16% av investert kapital (det du har i realverdi på boligen) din, i forhold til å cashe ut pengene og sette dem på bok.

Jeg har leid ut bolig før, og vet at det kan bli pes dersom en er uheldig. Men har nok også lært å se folk litt an etterhvert.

Det jeg tenker, er at det er likevel lite med jobb, i forhold til å tjene 8000 kr pr mnd....

Jeg har leid ut bolig før, og vet at det kan bli pes dersom en er uheldig. Men har nok også lært å se folk litt an etterhvert.

Det jeg tenker, er at det er likevel lite med jobb, i forhold til å tjene 8000 kr pr mnd....

Men vil du tjene 8000,- netto pr måned? Hva med renteutgiftene på lånet til utleieleiligheten? Og hva med skatt?

Annonse

Men vil du tjene 8000,- netto pr måned? Hva med renteutgiftene på lånet til utleieleiligheten? Og hva med skatt?

Nei de 8000 er før renteutgifter og skatt. Men det blir jo likevel endel til overs. Er det ikke en fin måte å investere i da, dersom utleien dekker renter og avdrag?

Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett her, men er alternativene som følger?:

1. Beholde egen og arvet bolig og leie ut arvet bolig

2. Selge arvet bolig og betale all gjeld på arvet bolig + egen bolig 

3. Selge arvet bolig, betale gjeld etter utbetaling av søsken, beholde gjeld på egen bolig og så kjøpe en utleiehybelleilighet

Om jeg var i din situasjon ville jeg bestilt et møte med min bankkontakt, iallefall om du er så heldig å ha en god en. Vedkommende kan sette opp budsjett for alle alternativ, og regne på hva du kommer best ut av etter at både skatt og evt renteøkning tas hensyn til.

Ettersom du er dels trygdet vil jeg tro at du ikke har veldig stort behov for gjeld i forhold til skatt (mht fradrag på inntekt)? Dersom dette er tilfelle ville jeg benyttet den gode situasjonen du er i til å trygge egen framtid. Jeg syns derfor alternativ alternativ 2 (eller 3.) virker best for deg. Husk at alt du tjener på salget er din inntekt som "erstatter" leieinntekter ervervet gjennom år, og denne gevinsten er i tillegg helt sikker inntekt (ikke avhengig av leietakeres pålitelighet/ renteoppgang etc). Alternativ 1. er sikkert mest innbringende slik norsk økonomi er nå, men samtidig også det mest risikable. 

Hvor gammel er du forresten?

Endret av Kayia

Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett her, men er alternativene som følger?:

1. Beholde egen og arvet bolig og leie ut arvet bolig

2. Selge arvet bolig og betale all gjeld på arvet bolig + egen bolig 

3. Selge arvet bolig, betale gjeld etter utbetaling av søsken, beholde gjeld på egen bolig og så kjøpe en utleiehybelleilighet

Hvor gammel er du forresten?

Alternativene er som over UNNTATT at det er egen bolig jeg evt skal selge eller leie ut, da den arvete boligen er den jeg nå nettopp har flyttet til.

Jeg er rundt 50.

Alternativene er som over UNNTATT at det er egen bolig jeg evt skal selge eller leie ut, da den arvete boligen er den jeg nå nettopp har flyttet til.

Jeg er rundt 50.

Skjønner. Tror jeg ville gjort som jeg skrev i det forrige innlegget, nemlig bestilt en time med bankkontakten der du har gjeld pr i dag. Da vi kjøpte hus sist var det svært nyttig å få regnet på noen alternativ som hadde litt lengre perspektiv og som tok hensyn til bl.a skatteendringer mht formue og gjeld og evt renteoppgang :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...