Gå til innhold

Farlig mat, sukk :(

Anbefalte innlegg

Tripptrapptrine

Jeg er gravid, 14 uker. Vært veldig kvalm så jeg har spist utrolig mye klementiner. Hver dag i flere måneder. Disse har jeg skrellet og spist. Nå ser jeg at nye råd er at de må vaskes først, så skrelles, for å unngå at man får bakterier og parasitter som kan sitte på skallet, over på fingrene. Dette har jeg selvsagt ikke tenkt på, og har ikke vasket noen klementiner før jeg skrellet dem. Nå er jeg da stresset over mulig smitte som kan skade foster.

Vasker dere der ute alltid klementiner før de spises? Er det bare jeg som ikke har fått med meg dette? Jeg vasker jo all frukt, men ikke den som jeg skreller. Må visst begynne med det da . Takknemmlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396694-farlig-mat-sukk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av, dette går helt sikkert fint. Tenk på hvor mange gravide som har proppa i seg klementiner i årevis uten å vaske dem!

Jeg spiste forresten 14 klementiner en kveld da jeg var gravid med Datra, morgenen etter hadde jeg utslag på sukker i urinen da jeg var på svangerskapskontroll. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396694-farlig-mat-sukk/#findComment-3522411
Del på andre sider

Jeg er gravid, 14 uker. Vært veldig kvalm så jeg har spist utrolig mye klementiner. Hver dag i flere måneder. Disse har jeg skrellet og spist. Nå ser jeg at nye råd er at de må vaskes først, så skrelles, for å unngå at man får bakterier og parasitter som kan sitte på skallet, over på fingrene. Dette har jeg selvsagt ikke tenkt på, og har ikke vasket noen klementiner før jeg skrellet dem. Nå er jeg da stresset over mulig smitte som kan skade foster.

Vasker dere der ute alltid klementiner før de spises? Er det bare jeg som ikke har fått med meg dette? Jeg vasker jo all frukt, men ikke den som jeg skreller. Må visst begynne med det da . Takknemmlig for alle svar.

Slapp av, og tenk på det du leser/ hører som råd, ikke absolutter. Dengang jeg var gravid for 18 år siden var det ikke noe snakk om det meste mine gravide venninner er engstelig for i dag, og jr er svært frisk og rask. Den gang min mor var gravid med meg var det enda værre, så jeg fikk både kumelk fra jeg var pitteliten og far min røkte inne. Også jeg er frisk og rask.

Dette betyr ikke at jeg tenker at det vi vet i dag er overdrevent og unødvendig, men at man skal forholde seg til det som gode råd. Nyt graviditeten videre :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396694-farlig-mat-sukk/#findComment-3522412
Del på andre sider

Jeg vasker verken epler eller klementiner, spiser mye av begge deler, har to barn og er aldri syk.

Verden hadde ikke vært overbefolket hvis alle disse tingene som i verste fall ved veldig uheldige omstendigheter kan skade et foster, hadde slått til mer enn en sjelden gang.

Ikke la deg stresse opp av alle mulige ting som kan gå galt i ekstremt uheldige tilfeller. Spar energien til ungen er ett år, svinser omkring og putter alt den kan få tak i, rett i munnen. DA kan det være greit å ha øynene åpne for mulige katastrofer ;)

Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396694-farlig-mat-sukk/#findComment-3522462
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...