Gå til innhold

Oppfølging etter ACB opersasjon (4 by-pass)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, ble operert 20. august 2012 og ble etter operasjonen erklært som "klinisk kjekk". Jeg har lagt vekt på systematisk fysisk trening og med fokus på kosthold. Jeg er imidlertid ikke fornøyd med lokal oppfølging etter operasjonen.

For å bøte på dette har jeg bedt om kopi av blodprøver for selv å kunne følge litt med. Jeg er på ingen måte medisinsk kyndig å er derfor avhengig av å få tolket resultatene.

En prøve tatt i forbindelse med opphold på Krokeide opptreningssenter gav følgende kolesterolverdier:

S-Kolesteroler 3,3 mmol/L

S-HDL-kol 1,1 mmol/L

S-LDL-kol 1,8 mmol/L

S-Triglyserider 0,72 mmol/L

En ny prøve tatt hos fastlegen 15. mars 2013

S-Kolesterol_F 3,2 mmol/L

S-LDL-kolesterol_F 1,9 mmol/L

S-HDL-kolesterol_F 0.9

S-Kobalamin (Vit.B12) 493 pmol/L

S-Triglyserider_F 0,97 mmol/L

En ny prøve tatt 14. januar i år har gitt følgende resultat

S-Kolesterol_F 3,4 mmol/L

S-LDL-kolesterol_F 1,9

S-HDL-kolesterol_F 0,9

S-Kobalamin (Vit B12)_F 685 pmol/L

S-Triglyserider_F 1,08 mmol/L

Hvilepuls har den siste tiden gått fra 47 til 55 bpm målt i sittende stilling. Blodtrykket ligger på 128/70 også målt i sittende stilling. Målingene har jeg utført selv med eget utstyr, hvor blodtrykket er målt 10 ganger og angitt med laveste verdi.

Medikamenter jeg bruker er acetylsalisylsyre 75mg, Metoprolol Sandoz 50mg, Simvastatin Pfizer 20mg. Jeg har til nå også benyttet Ramipril Hexal 5 mg, men har sluttet med disse grunnet svimmelhet.

Er det noe ved disse prøvene jeg bør vurdere?

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Det er i alle fall flott at du følger deg selv så fint opp med fysisk trening og sunt kosthold. Det gir alltid resultater. Etter å ha lest brevet ditt så håper jeg at legene \"skryter\" litt av både treningen , blodtrykket og blodprøvene dine. For dette var nesten i overkant flotte resultater. Medisinene du bruker ser ut til at de gjør litt av jobben de og. Prøvene du beskriver er så fine og vil nok ikke endre seg noe ettersom du trener, lever sunt og får medisiner som hjelper til. Jeg tror vi nærmest kan konkludere med at det ikke lenger er noe behov å ta disse prøvene igjen for de vi helt sikkert ikke forandre seg med det regime du følger. Glem prøvene, fortsett med det gode liv med trening og kosthold. Lykke til.

Det er i alle fall flott at du følger deg selv så fint opp med fysisk trening og sunt kosthold. Det gir alltid resultater. Etter å ha lest brevet ditt så håper jeg at legene \"skryter\" litt av både treningen , blodtrykket og blodprøvene dine. For dette var nesten i overkant flotte resultater. Medisinene du bruker ser ut til at de gjør litt av jobben de og. Prøvene du beskriver er så fine og vil nok ikke endre seg noe ettersom du trener, lever sunt og får medisiner som hjelper til. Jeg tror vi nærmest kan konkludere med at det ikke lenger er noe behov å ta disse prøvene igjen for de vi helt sikkert ikke forandre seg med det regime du følger. Glem prøvene, fortsett med det gode liv med trening og kosthold. Lykke til.

Takker for svar, men hva forteller økningen i nivået av S-Kobalamin (Vit.B12) til F 685 pmol/L ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...