Gå til innhold

Er det "greit" å ta en MADRS- test selv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man kjenner seg selv godt? Eller skal man ikke stole på resultatet fordi det er leger/spesialister som skal utføre disse.

Jeg fikk skjema med meg hjem for å krysse av selv.  Men jeg vet NHD mener at det er legen som skal utføre det.  Det skader helt sikkert ikke med en hjemmetest hvis du bare ikke stoler blindt på resultatet.

Jeg fikk skjema med meg hjem for å krysse av selv.  Men jeg vet NHD mener at det er legen som skal utføre det.  Det skader helt sikkert ikke med en hjemmetest hvis du bare ikke stoler blindt på resultatet.

Hva da legen da du kom tilbake med det?

Jeg stoler ikke blindt på resultatet. Jeg er også svært forsiktig med å svare, svarer heller beskjedent fordi jeg het noe annet er å lure seg selv.

Hva da legen da du kom tilbake med det?

Jeg stoler ikke blindt på resultatet. Jeg er også svært forsiktig med å svare, svarer heller beskjedent fordi jeg het noe annet er å lure seg selv.

Han telte poeng, skrev det i journalen og kastet det i søpla.  Jeg satt som et spørsmålstegn og lurte på hva som var vitsen med hele greien.  Trodde kanskje han ville ta tak i det som var  problemet.  Men nei.

Han telte poeng, skrev det i journalen og kastet det i søpla.  Jeg satt som et spørsmålstegn og lurte på hva som var vitsen med hele greien.  Trodde kanskje han ville ta tak i det som var  problemet.  Men nei.

Merkelig.

Men i og med at testene ligger på nettet, inkl dol, kan det ikke være helt feil heller. Det kan i hvertfall gi dn liten pekepinn og få folk til å oppsøke lege.

Du skal ikke ta en "vanlig" MADRS på deg selv. Det vil si, du kan gjøre det, og grovt estimere om du er deprimert eller ikke, men du kan ikke finne endringer i tilstanden din, osv.

Hvis du skal ta MADRS på deg selv, så burde du ta denne:

http://www.depresjon.com/depresjon_test.html

http://www.netdoktor.se/depression/artiklar/madrs-sjalvskattning-for-depression/ (evt denne, hvis du vil se poengene beregnet på nett uten å bruke penn og papir).

(førstnevnte er punktet om legeobservert tristhet erstattet med utholdenhet, og i sistnevnte er det tatt vekk)

Årsaken til at det ikke blir helt nøyaktig, er at du ikke kan si "jeg har konsentrasjonsvansker" - legen vil spørre om konkrete eksempler og vurdere de i lys av sin kliniske erfaring. F.eks kan du si "jeg sliter litt med å holde fokuset i en samtale" og legen vil tolke dette til å utgjøre en viss poengsum. Denne jobben er ikke så lett å gjøre selv.

Endret av issomethingwrong

Annonse

Du skal ikke ta en "vanlig" MADRS på deg selv. Det vil si, du kan gjøre det, og grovt estimere om du er deprimert eller ikke, men du kan ikke finne endringer i tilstanden din, osv.

http://www.netdoktor.se/depression/artiklar/madrs-sjalvskattning-for-depression/ (evt denne, hvis du vil se poengene beregnet på nett uten å bruke penn og papir).

(førstnevnte er punktet om legeobservert tristhet erstattet med utholdenhet, og i sistnevnte er det tatt vekk)

Årsaken til at det ikke blir helt nøyaktig, er at du ikke kan si "jeg har konsentrasjonsvansker" - legen vil spørre om konkrete eksempler og vurdere de i lys av sin kliniske erfaring. F.eks kan du si "jeg sliter litt med å holde fokuset i en samtale" og legen vil tolke dette til å utgjøre en viss poengsum. Denne jobben er ikke så lett å gjøre selv.

Hva da når legen leverer deg skjema for å krysse av til neste time.  Da må du vurdere det selv.  Men det jeg var mest skuffet over var at han ikke så på hvilke områder jeg slet.  Selv om MADRS testen skal måle grad av depresjon, så er det også et godt verktøy for legen til å se på hvilke områder pasienten sliter mest.  

Tusen takk for et veldig godt svar :)

Hva da når legen leverer deg skjema for å krysse av til neste time.  Da må du vurdere det selv.  Men det jeg var mest skuffet over var at han ikke så på hvilke områder jeg slet.  Selv om MADRS testen skal måle grad av depresjon, så er det også et godt verktøy for legen til å se på hvilke områder pasienten sliter mest.  

Må si at det virker som dårlig arbeid av legen, hvis du bare får skjema utlevert (med mindre det var oversatt slik det jeg linket til var).

Det er jo ment å være et intervju hvor legen skal vurdere deg. Og spørsmål 1 er jo uansett ment at legen skal fylle ut.

Bare hyggelig :) Bra du likte svaret, og håper det går greit med deg!

Må si at det virker som dårlig arbeid av legen, hvis du bare får skjema utlevert (med mindre det var oversatt slik det jeg linket til var).

Det er jo ment å være et intervju hvor legen skal vurdere deg. Og spørsmål 1 er jo uansett ment at legen skal fylle ut.

Jeg husker ikke hva jeg gjorde med spørsmål en.  Om jeg tenkte på hvordan jeg så ut eller om jeg lot det stå åpent.  Men det var nok en lege som ikke skikkelig hadde forstått dette.

Når man kjenner seg selv godt? Eller skal man ikke stole på resultatet fordi det er leger/spesialister som skal utføre disse.

Det er helt greit å ta en test selv, men da som en indikator på hvorvidt man trenger å oppsøke en lege eller ikke. Å tolke og behandle utfra en selvutført test er neppe lurt eller helt pari. Når det kommer til observert nedstemthet og/ eller mangel på sedvanlig mimikk er det nok mest fruktbart å la en annen person foreta vurderingen.

Hva tenker du skulle være hensikten? Jeg ser ikke helt hva du kan oppnå med det. Jeg tror at når man har hatt flere depresjoner, så kan man bedre beskrive med egne ord hvordan man har og så kan det være opp til lege/behandler om de ønsker å supplere med standardiserte tester.

Annonse

Hei!

Jeg får masse tester av min psykiater, jeg misliker dem, fordi jeg ikke klarer vite hva jeg skal svare, det er for uklare spørsmål.

Vi må ta dem sammen, og det misliker min psykiater.

Min psykiater syns tydeligvis jeg bør klare svare på intervjuer selv, men jeg står fort fast, hvis det ikke er spørsmål av typen " har du hatt hodepine de siste to ukene" da er svarene lette, da kysser jeg på nei,

Jeg liker så konkrete spørsmål:-) muskelvondt og infeksjoner :-) da er det lett å svare:-)

Men madrs er jo en depresjonstest, det trenger an vel ikke ta selv, bare tenk på om du er opptatt av dine vanlige interesser, spiser ok, sover i gjennomsnitt, så er madrs besvart, enkelt og greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...