Gå til innhold

Uærlighet? Er noen grupper verre enn andre?

Anbefalte innlegg

Da har jeg i allefall satt igang diskusjonen!.Det kan nesten virke som om mine opplevelser fra Oslo vest er enestående,men mye skjer jo på 55 år.Ble fralurt 600 kr av en ekspiditør på Lefdal Bekkestua ca 1991-92.Det var en dame.

Fortsetter under...

Og sunnmøringene er de gjerrigste.

Sikker på det? <_< Hørt om den lille spinkle fyren som møtte en diger muskelmann i konkurranse? Muskelmannen skviset en sitron flat og sa til ham: "Nå kan du prøve å få en dråpe til ut av den sitronen!" Det merkelige skjedde, den lille spinkle fyren fikk virkelig en dåpe til ut av sitronen. Alle tilskuere måpet. Da var det en som fikk seg til å spørre: "Hva er du for en som kan gjøre dette?" -"Jo, du skjønner," sa den lille spinkle, "jeg er ligningsfunksjonær!" ;)

Anonymous poster hash: 21be9...4cb

Åh, SLIK å forstå ja ! Nei da tokk vi feil.

Min påstand er at folk som kommer unna med en ting gjør det. Og det gjelder ganske mange. Det er en av hovedoppgavene til politiet, og derfor dommer faller 'uhelidg' ut for folk som stort sett er snille, kontra hardbarka kriminelle... det er for å holde de lovlydige lovlige..

På mange plan er mange av oss 'godt oppdrat', men mange ville nok også utnyttet små omstendigheter om det var lav risiko for oppdagelse. Om det er en sauebonde som har mista alle sauene til 'jerven', den gangse elektrikker som fører opp noen timer ekstra på arbeidsslippen, mannen som fører opp litt ekstra fradrag på selvangivelsen, den reisende studenten som førte opp et par ting til i skademeldinga når hun fikk frastjålet kofferten...

Forøvrig, hva har tyvaktig med trafikkforseelser å gjøre ? I'De har høyere utdannelse,og har gode jobber.', er dette en påfallende tyvaktig oppførsel ?

Tyvaktig har ingenting med trafikkforseelser å gjøre.Men noen BMW,Mercedes og Audieiere med biler til over 500 000 parkerer ofte som de ønsker og kan ta opp 2 plasser.Parkere med begge hjul på fortauet,og detter Porchen utenfor mac donalds med blinkeren på selv om det tar mer enn 5 min å stå i kø og kjøpe maten.(Dra heller til nærmeste "drive true")

Tyvaktighet er ikke så ille om vi snakker småting under 1000 kr.Da synes jeg sossebilistene med dyre biler er værre. En ungdom som rapper en dvd til 200 kr eller ett spill til 400 kan tilgies spør du meg.Verre med smulgleren som snyter Staten for 5000 - 100 000 kr.

Nå var det ikke spesielt lett å forstå ut fra startinnlegget, hva du egentlig ville ha svar på. Det blir jo mest synsing og antakelser uansett.

Det er vel verken kriminelt eller spesielt uærlig å beholde kontanter man finner på bakken, så lenge det er relativt små beløp. Det er lett å returnere en lommebok med innhold som røper eieren, det blir litt vanskeligere med en 200-lapp.

Jeg er drittlei av at mange framstiller det som at alle snyter på skatten så sant de har mulighet for det. Skattesnyteri koster samfunnet mye mer enn mange andre ting som folk sutrer fælt over (f.eks. kontantstøtte til utlandet), og jeg misliker at folk bruker meg som en del av "alle", for å legitimere at de selv gjør det. Jeg har unnlatt å føre opp et lite artikkelhonorar under "andre inntekter" for over 30 år siden, mye fordi det kom fra en utenlandsk utbetaler og jeg ikke orket å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det, det er det hele.

Var honoratet under 10 000,- er du herved tilgitt.Men ikke over 50 000,da skulle du ha kontaktet skatte,yndighetene.Mellom 10 og 50 000 kan du gi 1000 kr ved neste landsomfattende pengeinsamling.

Oja ser at det kunne misforstås, var ikke sånn jeg mente, jeg har ikke noe kontakt med nav, men jeg har noen psykiske "sykdommer" som gjør at jeg ikke bryr meg om andre blir "skadet" for at jeg skal ha det bedre. Mangler noen ting i topplokket

Anonymous poster hash: a52bf...a71

Du kan vel ikke være psykopat,når du har såpass selvinsikt? Hva med drap eller tyveri fra gamle,syke eller barn?

Hei!

Da må man først definere uærlighet.

For meg er det alt som ikke er sant!

For de fleste andre er det i deres diplomatiske natur mye som ikke er løgn,

Vi lever i en kultur der det lyves hele tiden, og mennesker har vent seg til det, vil ha det sånn osv...

Jeg syns det er vanskelig, men jeg prøver lære meg løgnsystemene men jeg liker det ikke, det er rett og slett som å være  fra en annen planet, bare at det er jeg ikke.

Hvorfor må du lære deg "Løgnsystemene" ? Det er jo  mye enklere og holde seg til sannheten,eller din utgave av den,slik du ser det.Du kjenner jo bare til det som skjer i DIN by,og det som media opplyser.Det du får med deg.Lyver journalister,kan man skjelden gjennomskue det.For meg er verden ett ondt sted,og jeg er helt alene meg mine tanker og min anger.

Annonse

Var honoraret under 10 000,- er du herved tilgitt. Men ikke over 50 000,da skulle du ha kontaktet skattemyndighetene. Mellom 10 og 50 000 kan du gi 1000 kr ved neste landsomfattende pengeinsamling.

Jeg mener bestemt at beløpet var tresifret, så det var ingen stor sak. Jeg skrev jo at det var et LITE honorar. MYE mindre enn hva jeg har gitt bort pr. år til veldedige formål de 30 årene jeg har hatt full jobb.

Tyvaktig har ingenting med trafikkforseelser å gjøre.Men noen BMW,Mercedes og Audieiere med biler til over 500 000 parkerer ofte som de ønsker og kan ta opp 2 plasser.Parkere med begge hjul på fortauet,og detter Porchen utenfor mac donalds med blinkeren på selv om det tar mer enn 5 min å stå i kø og kjøpe maten.(Dra heller til nærmeste "drive true")

Tyvaktighet er ikke så ille om vi snakker småting under 1000 kr.Da synes jeg sossebilistene med dyre biler er værre. En ungdom som rapper en dvd til 200 kr eller ett spill til 400 kan tilgies spør du meg.Verre med smulgleren som snyter Staten for 5000 - 100 000 kr.

Jeg syns du høres både litt fordomsfull - og misunnelig - ut i denne tråden...

Hvorfor må du lære deg "Løgnsystemene" ? Det er jo  mye enklere og holde seg til sannheten,eller din utgave av den,slik du ser det.Du kjenner jo bare til det som skjer i DIN by,og det som media opplyser.Det du får med deg.Lyver journalister,kan man skjelden gjennomskue det.For meg er verden ett ondt sted,og jeg er helt alene meg mine tanker og min anger.

Hei!

De ferrestte setter pris på den autistiske sannhet:-(

De vil ha løgn om alt fra salt, til spiker og følelser :-(

Hvilken boble lever du i ?

Selv jeg er blitt opplyst om at man skal lyve, lyve, lyve m.m. jeg msiliker det, hvorfor stiller man lurespørsmål, som "var maten god?" eller "har du det bra?" hvos man ikke forventer et oppriktig svar???

Hei!

De ferrestte setter pris på den autistiske sannhet:-(

De vil ha løgn om alt fra salt, til spiker og følelser :-(

Hvilken boble lever du i ?

Selv jeg er blitt opplyst om at man skal lyve, lyve, lyve m.m. jeg msiliker det, hvorfor stiller man lurespørsmål, som "var maten god?" eller "har du det bra?" hvos man ikke forventer et oppriktig svar???

Det er bare slik det er. Man må bare spille med.

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...