Gå til innhold

Hva slags vegger på soverom mon tro?

Anbefalte innlegg

Vi ombygger huset og får nå nytt hovedsoverom pluss to barnesoverom. Det eneste vi vet er at vi ikke vil ha tapet. Vi tenker å enten ha malt panel, eller malte gipsplater. Eller muligens noen vegger av hver.

Hva slags vegg har dere på soverommene, og hva er fordeler og ulemper?

Anonymous poster hash: c3ab9...8a9
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396788-hva-slags-vegger-p%C3%A5-soverom-mon-tro/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har malt panel og jeg elsker det! Tre vegger er hvite (ikke kritt-hvite, men mer avdempet, latte tror jeg fargen heter, ikke kaffe-latte, den er mye gulere) og den siste veggen er lyseblå, døren er hvit med lyseblått rundt de tre "feltene" på den, den er på en av de hvite veggene.

Vi fikk nytt soverom i høst, og valgte for første gang tapet, og er superfornøyd med det! Men det ville jo ikke dere ha... ;-)

På de andre soverommene har vi følgende farger:

Soverom 1: malt miljøtapet (heter det det tro?) - farge Lys antikk

Soverom 2: malt miljøtapet - farge Silke (den malte vi i høst - kjempefin!!!)

Soverom 3: malt panel - en litt rar lys farge med grønnskjær - ikke anbefalt, 8 år siden vi malte, husker ikke fargen

Soverom 4: malt panel - farge Letthet (i halvblank Lady) - det ble knallfint med halvblank! På det rommet valgte vi en vegg med ferdig tapetserte plater som vi satte utenpå panelveggen (som stod der fra før), og det ble veldig stilig.

Vi skal male loftstua (panel) i vinter, og da skal vi ha en gråtone, har ikke bestemt oss for hvilken farge.

På hovedsoverommet har vi en vegg med treplater (bjørk), en vegg med skap og to vegger (hvor av en med store vinduer/verandadør) med malte gipsplater.

Er egentlig ikke så begeistret for gipsplater, og når vi etter hvert (lenge til) skal pusse opp blir det kanskje tapet. Er imidlertid fornøyd med fargen vi har i dag - en lys brunfarge(!) jeg ikke husker navnet på.

Barna har dels umalt panel/dels malt gips.

Hva er det som gjør at du ikke liker gipsplater? Fordeler/ulemper.

Svarer for min egen del:

Min nye bolig har gipsplater. Det ser veldig pent ut - fikk dette sparklet og malt ved overtakelse og det er glatt og pent.

MEN: jeg får lettere fnatt av det å skulle skru opp ting på veggene - hvor store plugger/skruer? Hvor stort borr for å få inn rette pluggen? Hvor tunge ting kan man henge på hva osv. Det er vanskeligere og mer styrete å skru opp, få i vater osv enn ved å skru inn skruer i trevegger.

Annonse

Svarer for min egen del:

Min nye bolig har gipsplater. Det ser veldig pent ut - fikk dette sparklet og malt ved overtakelse og det er glatt og pent.

MEN: jeg får lettere fnatt av det å skulle skru opp ting på veggene - hvor store plugger/skruer? Hvor stort borr for å få inn rette pluggen? Hvor tunge ting kan man henge på hva osv. Det er vanskeligere og mer styrete å skru opp, få i vater osv enn ved å skru inn skruer i trevegger.

Det står på esken med pluggene hvor stort bor du trenger. :)

Vi ombygger huset og får nå nytt hovedsoverom pluss to barnesoverom. Det eneste vi vet er at vi ikke vil ha tapet. Vi tenker å enten ha malt panel, eller malte gipsplater. Eller muligens noen vegger av hver.

Hva slags vegg har dere på soverommene, og hva er fordeler og ulemper?

Er ikke spon et alternativ til gips for dere? Som Morsan og Xtra ville jeg ikke valgt gips - et prakk å henge opp bilder/ hyller på.

Vi har klassisk blå (gustaviansk blå) på hovedsoverommet og liker fargen kjempegodt. Rommet er nordvendt, og fargen blir mørk og kjølig om kvelden og varm om morgenen. God å sove og god å våkne i.

Vi har klassisk blå (gustaviansk blå) på hovedsoverommet og liker fargen kjempegodt. Rommet er nordvendt, og fargen blir mørk og kjølig om kvelden og varm om morgenen. God å sove og god å våkne i.

Går ikke den fargen ganske mye mot grått? Jeg mener å huske at vi så på den på nettet, men fant ut på fargekartet at den var for grå så vi gikk for en som var mer klar lyseblå.

Går ikke den fargen ganske mye mot grått? Jeg mener å huske at vi så på den på nettet, men fant ut på fargekartet at den var for grå så vi gikk for en som var mer klar lyseblå.

Den har ganske mye rødt i seg (til blå å være), og endrer seg veldig med dagslys. Her ser du den:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1100201003101791_interior.aspx

Den har ganske mye rødt i seg (til blå å være), og endrer seg veldig med dagslys. Her ser du den:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1100201003101791_interior.aspx

Den er ikke så klar lyseblå som jeg ville ha, men det er en nydelig farge og jeg kan godt tenke meg at den er veldig behagelig på soverommet. :)

Den er ikke så klar lyseblå som jeg ville ha, men det er en nydelig farge og jeg kan godt tenke meg at den er veldig behagelig på soverommet. :)

Liker den kjempegodt, og som sagt veldig fin i nordvendte rom (som ikke har kveldsol - det er derfor den blir blå-kald om kvelden og rødlig-blåvarm om morgenen). I det gamle huset hadde vi den både på soverrom og i gangen, like fin begge steder. Til sommeren blir den å finne i opp-til-flere rom i huset vi bor i nå også... ;)

Endret av Kayia

Annonse

Hva er det som gjør at du ikke liker gipsplater? Fordeler/ulemper.

Først og fremst synes jeg det ser litt kjipt ut. Det blir dessuten ganske fort stygt og slitt, særlig f.eks. på hjørner (og om man har barn i huset). I tillegg er det som andre nevner vanskelig å henge opp ting.

Da vi hadde totaloppussing/renovering av hus for noen år siden var vi bevisste på at vi skulle ha minst mulig gipsplater.

Gipdplater velger vi framfor spon/MDF pga:

Gir bedre inneklima (ingen avdamping av lim el.a. overhodet)

Mer brannsikkert.

Ulempen er selvsagt at man ikke kan henge opp ting likevel. På barnerommet vårt har vi hengt opp en trelist tvers over veggen, i "bildehøyde", og der fester vi bilder. Ellers brukes gummi til å henge opp (bilder uten ramme).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...