Gå til innhold

Til alle dere som liker å kjøre fort

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er skremmende å tenke på at flere fartselskere i denne tråden er mennesker som må ha råd om de enkleste ting, og som til tider knapt kan ta en selvstendig avgjørelse. Disse risikerer jeg altså å møte i fri dressur ute på motorveien og på andre veier rundt omkring. Hvorfor fungerer de så utrolig mye bedre når det gjelder å gjøre valg og vurderinger på veien? Det rimer ikke. Jeg klarer ikke helt å tro på det.

Helt enig. I trafikken skjer ting i høy hastighet og også for meg virker det ganske uforståelig at MM skal være en så prikkfri og perfekt sjåfør som hun selv tydeligvis mener hun er når hun tilsynelatende har store problemer med det meste ellers. Henger ikke helt på greip.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

10

• Lillemus

7

• AnonymBruker

6

• mrxx

4

Helt enig. I trafikken skjer ting i høy hastighet og også for meg virker det ganske uforståelig at MM skal være en så prikkfri og perfekt sjåfør som hun selv tydeligvis mener hun er når hun tilsynelatende har store problemer med det meste ellers. Henger ikke helt på greip.

Ja, det er litt rart når en vet at en med asperger har problemer med å prosessere mye informasjon raskt.

Nå er det jo vesentlig forskjell på å ha vanskeligheter med å forstå detaljer i mellommenneskelig samspill og det å ha oversikt og forståelse for trafikale forhold. Kanskje der det også slik at Madelenemies måte å skrive om sitt liv på, underkommuniserer den kompetanse hun besitter på mange områder.

Nå er det jo vesentlig forskjell på å ha vanskeligheter med å forstå detaljer i mellommenneskelig samspill og det å ha oversikt og forståelse for trafikale forhold. Kanskje der det også slik at Madelenemies måte å skrive om sitt liv på, underkommuniserer den kompetanse hun besitter på mange områder.

Jeg betviler ikke at hun er en teknisk veldig god sjåfør, men i trafikken skjer det jo uforutsette ting stadig vekk som krever at man må reagere på brøkdelen av et sekund omtrent - det er der jeg er skeptisk.

Mulig du har rett i det.

Men jeg kan ikke si annet enn at jeg lenge har reagert på mange ting hun skriver når det gjelder bilkjøring. Hvem som skal få kjøre og hvem som ikke skal få kjøre stemmer ikke alltid overens med hvem som er tryggest i trafikken. Folk har mistet retten til å kjøre av mindre grunner.

Gjest gjesteleser

Jeg har også reagert lenge på hvordan hun forherliger egen evne til å kjøre bil samtidig som hun er helt ute av stand til å ta innover seg at hun kan ta feil. Å være en teknisk god sjåfør(kunne rygge osv) og være intelligent er ikke alt, man må også være istand til å forstå dynamikken i trafikken og lese trafikkbildet, og her er det snakk om sekunder å ta en avgjørelse på. Det er ikke så stor forskjell på å ikke kunne lese menneskelig samspill og det å ikke kunne lese et trafikkbilde, det handler ikke bare om å følge regler men også om å tolke signaler. Hva om hun blir så fokusert på å følge med på motordur og hvordan stempler fungerer at hun glemmer å fokusere på det som skjer utenfor bilen? Hva om hun, god forby, har barn i bilen som lager lyd?

Annonse

Mulig du har rett i det.

Men jeg kan ikke si annet enn at jeg lenge har reagert på mange ting hun skriver når det gjelder bilkjøring. Hvem som skal få kjøre og hvem som ikke skal få kjøre stemmer ikke alltid overens med hvem som er tryggest i trafikken. Folk har mistet retten til å kjøre av mindre grunner.

Støttes..

Jeg betviler ikke at hun er en teknisk veldig god sjåfør, men i trafikken skjer det jo uforutsette ting stadig vekk som krever at man må reagere på brøkdelen av et sekund omtrent - det er der jeg er skeptisk.

Enig at ting hun skriver her kan virke urovekkende, men samtidig har hun jo blitt vurdert av Trafikkstasjonens ansatte flere ganger i forbindelse med at hun har tatt kjørekort for flere klasser. Ikke gitt at måten hun skriver om dette på avspeiler hvor god hun er på å vurdere trafikkbildet.

Enig at ting hun skriver her kan virke urovekkende, men samtidig har hun jo blitt vurdert av Trafikkstasjonens ansatte flere ganger i forbindelse med at hun har tatt kjørekort for flere klasser. Ikke gitt at måten hun skriver om dette på avspeiler hvor god hun er på å vurdere trafikkbildet.

Veldig viktige ord dette her! Det er viktig å huske dette før man "dømmer" noen på nettet (det er også generelt). Mener jeg..

Selv om du har førerkort for flere klasser så sier ikke det noe om hvor god du er til å kjøre bil teknisk, bare at du er flink nok til å ferdes i trafikken og det kan faktisk ligge på ett minimum.

Selv om du har førerkort for flere klasser så sier ikke det noe om hvor god du er til å kjøre bil teknisk, bare at du er flink nok til å ferdes i trafikken og det kan faktisk ligge på ett minimum.

Det er egentlig litt skremmende å tenke på, det du sier.

Husker da jeg selv kjørte opp - jeg følte meg langt fra klar og trygg, men kjørelæreen mente jeg var klar.

Jeg er klar over det, som andre har vært inne på så husker jeg mitt eget ferdighetsnivå da jeg kjørte opp første gang. Allikevel synes jeg det er grunn til å tro at kravene til ferdigheter er noe økt i når det gjelder å kunne kjøre større kjøretøy.

Mitt hovedpoeng i denne tråden, er at vi ikke kan vite så mye om Madelenemies kjøreferdigheter ut i fra ting hun skriver om på dol, og at man ikke kan slutte at hun ikke er i stand til å kjøre forsvarlig på motorvei fordi hun har problemer med å tolke ting som skjer i mellommenneskelige relasjoner. Jeg synes ikke det hun skriver om fart er oppsiktsvekkende, selv om jeg selv kjører vesentlig saktere enn henne (noe som primært skyldes at jeg kjører en bil som har så få hestekrefter at den knapt nok er egnet for norske veier...).  Dersom jeg akkurat holder fartsgrensen, så vil det vanligvis danne seg kø bak meg, så hun kan umulig være den eneste som ligger 10-20 km over fartsgrensen når forholdene tillater det. (For ordens skyld;  jeg kjører til siden og slipper biler forbi...*s*)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...