Gå til innhold

Borreliose?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har hatt problemer med kraftig kribling under hælen og musklene i venstre ben i over 18 måneder nå. Ble operert for et inkarsert hernie på Kreta sommeren 2012, hjemme dro vi en tur til ut til Hvaler ved kysten, og etter noen dager oppdaget jeg en byll bak på ryggen. Den var fryktelig smertefull og væsket, fikk også en slags elveblest over halve ryggen. Etter en lengere tur i løypa begynte det å verke i ryggen og nederst i leggen.Legen min trodde først det var en prolaps i ryggen, men det avkreftet kiropraktoren. Jeg mistet på en undelig måte følelse i underlivet. Vanskelig med å sove, måtte opp hver time pga, press i blæra. Dro til Borreliose klinikken i oslo og tok blodprøver som ble sendt til Tyskland. Fikk da svar at det var Borreliose. Gått på antibiotika til nå.Byllen jeg hadde på ryggen hadde jeg, sto og væskende i to måneder. Jeg har hatt forhøyet senkning hele tiden, til tross for at jeg har gått på antibiotika.Har tatt MRSA prøve hos min fastleg som var negativ, men han tok prøven fra munnen, ikke byllen.Jeg fikk ikke blodfortynnende etter operasjonen på kreta. Nå har Borreliaklinikken stengt. Hva gjør jeg nå? Må jeg reise til Tyskland for å få behandling?Kan bakterier fra byllen ha satt seg i muskler og trykke på nerver?Eller har dette andre årsaker.Dette er veldig plagsomt. Har ikke ms og har tatt ct av bekken hvor svaret var at det sees en oppfylning på venstre side mellom vena iliaca og os ilii, som mest sannsynlig representerer en vene som drenerer fra glutealmuskulaturen.Bør jeg også utredes for en mulig blodpropp? Hilsen Inger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396833-borreliose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ikke lett å ta stilling til alle dine plager. Og først og fremst om de henger sammen og i tilfelle hvordan de henger sammen. Du skriver ikke hvor på kroppen du ble operert i Kreta, men det er vel neppe på ryggen. Det er derfor ikke så ett å se sammenhengen mellom operasjonen og byll på ryggen. MRSA forekommer vesentlig hyppigere i middelhavslandene enn her i Norge, og det er ikke umulig at du har fått med deg infeksjon derfra. Men det er bare noe du tror, slik du beskriver, og det er ikke blitt påvist. Jeg vil i alle fall anbefale at du får tatt en prøve fra puss, slik at det kan behandles skikkelig med antibiotika.

Jeg kan ikke tenke meg at kribling på beina har noe sammenheng med dette. Det høres som en slags nevropati, og da er vel en nevrolog som kan stille diagnosen.

Jeg er ganske skeptisk til en sammenheng med Borrelia og borreliadiagnosen. Det er kjent at Borreliaklinikken i samarbeid med det tyske laboratoriet har drevet med en kraftig overdiagnostisering. Grunnen til at klinikken ble stengt er de langvarige antibiotikabehandlinger som ble satt igang på sviktende grunnlag. Jeg ville få det bekreftet her om du virkelig har en borreliainfeksjon. Laboratoriene i Vestfold og Kristiansand er på en god internasjonal nivå når det gjelder borreliadiagnosen.

Den forhøyede senkningen tyder på enten pågående bakterieinfeksjon eller et systemsykdom. Jeg ville følge opp funnene i underlivet. Det er mulig at det kan forklare senkningen , mulig at det er en infeksjon, og mulig at du trenger operativ inngrep. Men alt dette er spekulasjon og, som du sikkert forstår har jeg ikke muligheter til å stille noen diagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396833-borreliose/#findComment-3523940
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...