Gå til innhold

– Djevelen er nok ute etter å ta livet mitt.

Anbefalte innlegg

Visjon Norge-gründer og pastor Jan Hanvold var onsdag involvert i en frontkollisjon like ved Visjon Gjestegård utenfor Drammen.

Hanvold slapp unna med sjokket og brist i et ribben, men frykter at det kunne gått mye verre.

– Vi står i et viktig arbeid, og Djevelen var nok ute etter å ta livet mitt i går.

http://www.vl.no/troogkirke/jan-hanvold-i-bilulykke/

Men kjære Hanvold, er du sikker på at det ikke var Gud som stod bak? En gud som kan bruke fyrstikker for å starte ildbrann kan sikkert fikse en bilulykke også.

Endret av slabbedask

Fortsetter under...

Tja, var vel Gud som reddet han da.

Men, sett fra utsiden. Slik er det med enhver form for 'isme' med en 'ekstrem[isme]' bak. Enhver daglig, tilfeldig eller påfallende hendelse er en bekreftelse. Jeg krashet ? Var djevelen. Jeg levde ? Var gud. Skogbrann ? jeg var ikke der, Guds straff. Skogbrann, jeg var der ? Djevelen, men Gud reddet meg.

Fungerer for samtlige religiøse fanatikere, samt de aller fleste ekstremiteter i politisk og ideologisk hold. Enten det gjelder Israel, innvandring, sosialstøtte, rassisme, urett av alle slag etc etc. Fellesnevneren er en totalt evne til å tolke alt til å støtte opp om egen mening, se seg blind på enhver form for innvending og en ekstrem hang til å påpeke det som er 'feil' igjen og igjen og igjen og igjen med nøyaktig samme tema.

http://www.vl.no/troogkirke/jan-hanvold-i-bilulykke/

Men kjære Hanvold, er du sikker på at det ikke var Gud som stod bak? En gud som kan bruke fyrstikker for å starte ildbrann kan sikkert fikse en bilulykke også.

Gud fikser aldri toleransen til de som ikke vil ha noe med ham å gjøre.

Anonymous poster hash: f7773...d4c

Fungerer for samtlige religiøse fanatikere, samt de aller fleste ekstremiteter i politisk og ideologisk hold.

Nei, det fungerer for absolutt alle mennesker uten unntak. Ingen mennesker har komplett dybdeforståelse på alle områder. Vår evne til å oppfatte og resonnere er fragmentert. Men vi søker å få konsistens i våre oppfatninger og tilpasser tolkningen av inntrykk med mønstre av tidligere inntrykk. Til hjelp for slike tolkninger bruker vi tankemodeller, slik som filosofi, vitenskap, politiske teorier og religioner. Men selv sånne modeller er ufullstendige og kan inneholde feil.

Astrologi er en slik modell. Til forskjell fra mange andre tankesett, kan man faktisk bevise at astrologi er feil. Likevel tror folk på den. Så kan du prøve å forklare hvorfor.

Noen mennesker tror altså på beviselige løgner. Men uansett hvilken modell eller private verdensbilde man har, er vi alle forutinntatte fordi vi baserer oss mye på fragmenterte inntrykk, dårlige modeller og på vår egen private "statistikk" på hvordan ting fungerer.

Anonymous poster hash: d6166...d25

Litt svakt av en allmektig gud, syntes du ikke?

Allmektig i bibelsk sammenheng betyr ikke grenseløst allmektig eller at Gud har muligheten til å gjøre noe mot egen natur eller noe selvmotsigende. (Det kan vises ut fra henvisninger til Bibelen. ) Det ble selvmotsigende å forvente at en persons vilje eller preferanser skulle forandres av Gud. For da hadde vi ikke fri vilje slik det påstås i Bibelen. Skulle vi vært feilfrie, kunne Gud nøyd seg med maskiner som aldri sviktet.

Annonse

Allmektig i bibelsk sammenheng betyr ikke grenseløst allmektig eller at Gud har muligheten til å gjøre noe mot egen natur eller noe selvmotsigende. (Det kan vises ut fra henvisninger til Bibelen. ) Det ble selvmotsigende å forvente at en persons vilje eller preferanser skulle forandres av Gud. For da hadde vi ikke fri vilje slik det påstås i Bibelen. Skulle vi vært feilfrie, kunne Gud nøyd seg med maskiner som aldri sviktet.

Men en allmektig gud lar altså tusenvis av barn drukne i tsunamien. Kanskje fordi de flest var muslimer?

Selveste Jan Hanvold sa i den forbindelse:

"Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia..."

og

"Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning av kristendommen".

Men en allmektig gud lar altså tusenvis av barn drukne i tsunamien. Kanskje fordi de flest var muslimer?

Selveste Jan Hanvold sa i den forbindelse:

"Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia..."

og

"Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning av kristendommen".

Det er sant at området i Indonesia som ble rammet av flodbølgen hadde mye ekstrem islamisme. At det ble størrre åpning for evangeliet etterpå var en konsekvens, men ikke nødvendigvis årsaken til at Gud ikke hindret flodbølgen. Det du nevner, er et eksempel på det ondes problem. Bibelen og litteraturen som tolker den, nevner en rad mulige løsninger. Likevel får vi så godt som aldri vite hvilke(n) av disse grunnen(e) som er riktig i hvert enkelt tilfelle. Slik sett er Hanvolds utsagn kun gjetting. Den type gjetting kunne han godt latt være. Vi trenger ikke å vite hvorfor Gud ikke hindret at flodbølgen, det holder å vite at det ondes problem har løsninger.

Barn tilhører Guds rike og går ikke fortapt. De får det mye bedre i Himmelen. For voksne uten kjennskap til Jesus kommer frelse an på om de har levd i pakt med egen samvittighet. I så fall kommer de ikke til å gå fortapt. Lidelser og urett hvert enkelt barn og samvittighetsfull voksen har gjennomgått uten at de blir opprettet i dette livet, vil bli godtgjort i Himmelen.

Hovedgrunnen til at Gud ikke fjerner urett og fysiske lidelser på Jorden, er at de blir brukt til å sette mennesker på prøve og skille mellom mennesker som velger godt eller ondt. Det er i vanskelige tider våre preferanser blir tydelige og vår personlighet endres tilsvarende. Forøvrig synes jeg det ondes problem er overkommelig, "det godes problem" er litt verre.

Barn tilhører Guds rike og går ikke fortapt. De får det mye bedre i Himmelen.

Fy faen for noe ondt piss du predikerer. Barna som døde i tsunamien får det altså bedre i himmelen? En slik psykopatisk jævel av en gud vil ikke jeg tilby. Skam deg!

Dog, jeg er litt usikker på om du er et troll. 

Endret av slabbedask

Jeg tror faktisk det er Destruction-trollet som er tilbake, dog som anonym denne gangen. Altså den dypt troende høyreekstreme som ikke forstår sarkasme, og som brukte Darkthrones Transilvanian Hunger-platecover som avatar.

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/391762-demoner/#entry3470850

Jeg tror faktisk det er Destruction-trollet som er tilbake, dog som anonym denne gangen. Altså den dypt troende høyreekstreme som ikke forstår sarkasme, og som brukte Darkthrones Transilvanian Hunger-platecover som avatar.

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/391762-demoner/#entry3470850

Linken viste til mer tragikomiske forestillinger, og mye psykiatri, det sier mer om deg.

Fy faen for noe ondt piss du predikerer. Barna som døde i tsunamien får det altså bedre i himmelen? En slik psykopatisk jævel av en gud vil ikke jeg tilby. Skam deg!

Dog, jeg er litt usikker på om du er et troll. 

Hmm, noen klander Gud som de tror ikke finnes. Og noen ønsker folk til Helvete som de tror ikke finnes.

Linken viste til mer tragikomiske forestillinger, og mye psykiatri, det sier mer om deg.

Hmm, noen klander Gud som de tror ikke finnes. Og noen ønsker folk til Helvete som de tror ikke finnes.

frug5h.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...