Gå til innhold

Foreldre som ødelegger for andre.

Anbefalte innlegg

Ja, dette gjelder offentlige transportmidler generelt. Jeg nevnte fly spesielt fordi det der er ekstra liten plass og rom for å bevege seg, og man kan ikke gå ut og ta neste fly ;) Likevel er det veldig mange som irriterer seg over "bråkete" barn som støyer av relativt opplagte årsaker, og bidrar til at situasjonen går fra vondt til verre for både foreldre og barn. (Mine barn har selvfølgelig alltid vært eksemplariske og godt oppdratt :P ), men jeg personlig har stor tålmodighet med stressa småbarnsforeldre og podene i slike situasjoner.

Når det er sagt er jeg enig i at man skal ta hensyn i det offentlige rom. På forestillinger, møter, gudstjenester, kino, teater, foreldremøter, restaurantbesøk osv bør man ta barnet ut for å roe det for ikke å forstyrre alle andre.

I denne saken var det snakk om en dåpsgudstjeneste der dåpsbarna blei 'forvist'. Da tenker jeg at de andre kirkegjengerne som ikke tilhørte disse to familiene burde bære over med babygråt. Ikke minst en smule respektløst av presten å 'utvise' hovedpersonene som skal "innlemmes i Guds rike" :wacko:

Enig i alt. Greit oppsummert. :)

Husker forresten jeg flere ganger observerte samme dama på bussen hjem fra jobb - jeg på vei for å hente i lokal bhg, hun hadde hentet i bhg og dro med vogn på bussen. Ungen hennes var naturlig nok ofte litt grinete og sliten og ville sikkert ha litt oppmerksomhet fra mor. Hun satt typisk på klappsetet med vogna og hysjet på ungen innimellom mens hun satt og gjorde andre ting - rydda i veska, gikk gjennom regninger, leste avisa etc. Ungen maste mer og mer om oppmerksomhet. Dette kunne bli irriterende i lengden. Men var jo morra jeg var irritert på.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Togli

19

• slabbedask

14

• Madelenemie

12

• tonie

8

Mest aktive i denne tråden

"Jeg begynte faktisk med å skrive det du sier om å "snakke med hendene", men droppa det  :P"

Hehe, tror jeg har nevnt dette før, men skriver det igjen: Min eldste datter var skolekamerat og nabo med en gutt som var døv og hadde en hjerneskade i tillegg. De var kjempegode venner, leika sammen, bygde hytter, krangla av og til og var som venner flest i grunnskolealder. En dag overhørte dattera mi at en voksen person sa at  "stakkars 'Ola' har ikke språk". Da kom det kontant fra dattera mi: "Joda, Ola snakker, han snakker med hendene sine, han!" Ho var så sint som bare en 6-åring kan bli  :ph34r: 

Klok jente :) Jeg tror jeg hver eneste uke får høre hvor heldig jeg er som tross alt har språk i motsetning til "andre døve"..... Det er lite som provoserer meg mer, og lei meg blir jeg også! Hvorfor degraderer de mitt favorittspråk så til de grader??! Det er utrolig at kunnskapene ikke har kommet lenger :/

Klok jente :) Jeg tror jeg hver eneste uke får høre hvor heldig jeg er som tross alt har språk i motsetning til "andre døve"..... Det er lite som provoserer meg mer, og lei meg blir jeg også! Hvorfor degraderer de mitt favorittspråk så til de grader??! Det er utrolig at kunnskapene ikke har kommet lenger :/

Huff, skjønner at du blir provosert! Det er utrolig mye kunnskapsløshet blant folk flest, tror egentlig ikke at det nødvendigvis beror på fordommer. Eksempelvis overhørte jeg følgende ordveksling nylig: "Det kommer X antall personer til Lillebygd på Xdato, de kommer rett fra en flyktningeleir og snakker ikke norsk". Da falt det følgende replikk: "Hva, snakker de ikke norsk - hvordan kan de snakke sammen da??"

Jaja.

Det er sikkert ment som at du har et språk som hørende kan forstå i motsetning til andre døve som kun taler tegnspråk.

Det er ikke alltid slike kommentarer er sagt på en utfyllende måte.

Jeg skjønner at begrepsbruken er viktig, men jeg tror nok de fleste definerer tegnspråk som språk selv om man til hverdags slurver og ikke sier "muntlig språk". Det er jo det de mener sant, at du er heldig som i tillegg til tegnspråk har muligheten til å kommunisere muntlig :)

Huff, skjønner at du blir provosert! Det er utrolig mye kunnskapsløshet blant folk flest, tror egentlig ikke at det nødvendigvis beror på fordommer. Eksempelvis overhørte jeg følgende ordveksling nylig: "Det kommer X antall personer til Lillebygd på Xdato, de kommer rett fra en flyktningeleir og snakker ikke norsk". Da falt det følgende replikk: "Hva, snakker de ikke norsk - hvordan kan de snakke sammen da??"

Jaja.

Haha, det finnes mange lavpanna idioter der ute ;)

Annonse

Det er sikkert ment som at du har et språk som hørende kan forstå i motsetning til andre døve som kun taler tegnspråk.

Det er ikke alltid slike kommentarer er sagt på en utfyllende måte.

Skulle ønske du hadde rett, men når de samtidig spør meg om kjæresten min har "språk", så begynner jeg sannelig å lure! Jeg svarer at "selvsagt har han det!" og de ser spørrende på meg ;) Jaja, de får nå bare gruble litt på den ;)

Skulle ønske du hadde rett, men når de samtidig spør meg om kjæresten min har "språk", så begynner jeg sannelig å lure! Jeg svarer at "selvsagt har han det!" og de ser spørrende på meg ;) Jaja, de får nå bare gruble litt på den ;)

Jeg tror mange fortsatt antar at mennesker uten talespråk ikke kan ha et fullverdig liv. I tillegg tror jeg også at en del mennesker tror det er ok for alle mennesker at andre synes synd på dem. Det neppe uten grunn at deler av den internasjonale funksjonshemmingsbevegelsen har kjempet intenst mot at funksjonshemming forstås som en tragedie.

Jeg skjønner at begrepsbruken er viktig, men jeg tror nok de fleste definerer tegnspråk som språk selv om man til hverdags slurver og ikke sier "muntlig språk". Det er jo det de mener sant, at du er heldig som i tillegg til tegnspråk har muligheten til å kommunisere muntlig :)

Det er sant at det oftest er en fordel selv om jeg mange ganger har følt at min største funksjonshemning ikke har vært døvheten, men det at folk glemmer at jeg er døv når de skal kommunisere med meg ;)  Det er dessverre mange som ser på tegnspråk som et "fattig" språk. Jeg har i mange år undervist hørende i tegnspråk og blir fortsatt like oppgitt når de "klager" over et tegn de mener burde vært slik eller sånn fordi det virker mer logisk ;) Hvem sier slikt om et talt språk de prøver å lære seg? ;)

Jeg tror mange fortsatt antar at mennesker uten talespråk ikke kan ha et fullverdig liv. I tillegg tror jeg også at en del mennesker tror det er ok for alle mennesker at andre synes synd på dem. Det neppe uten grunn at deler av den internasjonale funksjonshemmingsbevegelsen har kjempet intenst mot at funksjonshemming forstås som en tragedie.

Sant! Jeg var på en fest sammen med kun hørende for en tid tilbake ;) De hadde en selskapslek jeg skulle delta i, og jeg ba om en bitteliten tilrettelegging siden leken krevde at man kunne høre (og ikke bare munnavlese - masse støy der ;)) - Selvsagt fikk jeg den tilretteleggingen, så no problem ... Problemet var at ei av festdeltagerne omtrent tok til tårene og skulle "beskytte" meg mot alt "fælt" resten av kvelden - dama hang på meg som en klegg og trodde visstnok jeg var nær ved å ta livet mitt av sorg over å være døv ;) De som kjente meg på festen syntes selvsagt dette var ustyrtelig komisk ;)

Det er sant at det oftest er en fordel selv om jeg mange ganger har følt at min største funksjonshemning ikke har vært døvheten, men det at folk glemmer at jeg er døv når de skal kommunisere med meg ;)  Det er dessverre mange som ser på tegnspråk som et "fattig" språk. Jeg har i mange år undervist hørende i tegnspråk og blir fortsatt like oppgitt når de "klager" over et tegn de mener burde vært slik eller sånn fordi det virker mer logisk ;) Hvem sier slikt om et talt språk de prøver å lære seg? ;)

Er det ikke slik for de fleste funksjonshemmede at manglende tilrettelegging er det største problemet? Det er absolutt det største problemet for meg i hvert fall. Og det at folk ikke skjønner hvor viktig tilrettelegging er og at politikerne og næringslivet er så lite interessert å bruke penger på det.

Mange! Jeg har hørt folk stønne over manglende logikk når de skal lære seg alle mulige språk. Vi vil nå helst at ting skal være som vi er vant med. :)

Av mange kloke ting min far innprentet i oss da vi var barn, var nettopp dette: "Du skal ikke synes synd på personer som har en funksjonshemming. Det er ikke noe positivt for mennesker at andre synes synd på dem!"

Annonse

Dermed mener de vel at om kjæresten din har talespråk.

Noen døve foretrekker tegnspråk, men kan godt tale et noenlunde forståelig snakkespråk.

Jeg syns det er veldig nyttig og lærerikt at de av dere som har en eller flere funksjonshemninger forteller om opplevelsene deres her på DOL. Får oss til å tenke og forstå bedre, og forhåpentligvis gjøre ting litt bedre i møtet med våre medmennesker. Så tusen takk!

Er det ikke slik for de fleste funksjonshemmede at manglende tilrettelegging er det største problemet? Det er absolutt det største problemet for meg i hvert fall. Og det at folk ikke skjønner hvor viktig tilrettelegging er og at politikerne og næringslivet er så lite interessert å bruke penger på det.

For hørselshemmede er dette et stort problem i grunnskolen, spesielt for de elevene som ikke har tegnspråktolk. Generelt sett er det vel kun manglende teksting på TV som er et problem, og så ville det letta situasjonen litt om man kunne bruke tv-skjermer på offentlig transport osv (men dette tenker jeg lite på siden jeg er vant til å spørre "sidemannen" ;))  Jeg vil tro det med manglende tilrettelegging er et langt større problem for de som bruker rullestol enn for de som f.eks. er døve...

Mange! Jeg har hørt folk stønne over manglende logikk når de skal lære seg alle mulige språk. Vi vil nå helst at ting skal være som vi er vant med. :)

Okei, det var jeg ikke klar over :) Jeg har selv jobba i voksenopplæringa og aldri opplevd folk gremme seg over at "paraply" burde hett noe annet på norsk, men på hvert eneste tegnspråkoppdrag jeg har vært på, så klages det over at tegnet helst burde vært slik og sånn, og om vi heller ikke kan bruke "dette" tegnet. Helt håpløst spør du meg ;) En annen ting er jo den at så og si alle tror tegnspråk er internasjonalt :) Norsk tegnspråk oppsto selvsagt i norske døvemiljøer, på naturlig vis - akkurat som andre språk normalt sett oppstår naturlig i kommunikasjon med andre :)

Forøvrig pleier jeg å tenke at ingen spm om tegnspråk og døve er "dumme" - det er min og andre døves jobb å informere folk, så det er langt bedre at folk spør om det de lurer på, enn at de ikke våger å spørre :)

Endret av Togli

Dermed mener de vel at om kjæresten din har talespråk.

Noen døve foretrekker tegnspråk, men kan godt tale et noenlunde forståelig snakkespråk.

Man sier jo ikke om en italiener i Norge at han ikke har språk ;) Et språk er et språk, enten det er norsk, norsk tegnspråk eller italiensk ;)

Alle døve foretrekker selvsagt å snakke tegnspråk hvis de kan dette språket, og mange døve har et helt ok talespråk -noen har til og med normalt talespråk :) Det som er synd er at så mange kobler intelligensnivå til talespråksferdigheter hos døve, og det blir selvsagt helt feil (bare for å ha sagt det) ;)

Jeg syns det er veldig nyttig og lærerikt at de av dere som har en eller flere funksjonshemninger forteller om opplevelsene deres her på DOL. Får oss til å tenke og forstå bedre, og forhåpentligvis gjøre ting litt bedre i møtet med våre medmennesker. Så tusen takk!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...