Gå til innhold

30 år gammel fotvorte under helen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg fikk fotvorten tidlig på 80tallet. Jeg var vandt med vorter på fingre, men dette som kom på helen kjente jeg ikke igjen. Min fastlege (i England) ga meg ikke noen diagnose men ble sendt hjem med rådet om å ha tolmot og en krukke med seig krem (bleiekrem?) Årene gikk og jeg flyttet hjem til Stavanger, og jeg behandlet den da med midler mot hard hud - svakt etsende. Etterhvert ble vorten så stor at jeg søkte legehjelp igjen. Vi snakker da rundt midten av 80tallet. Jeg ble sendt på røntgen og behandlende lege måtte få hele personale inn for å se på den store vorten. Behandlingen foregikk i to runder - og under over alle undre - jeg fikk tilbake en hel glatt som en barnerumpe.

Tyverre varte lykken ikke evig. På begynnelsen av 90 tallet hadde vorten ikke bare kommet tilbake, men tross mine applikasjoner av vortemiddel, var den igjen av storformat og jeg begynte å få vondt i ryggen som en reaksjon av en skjev gange. Tilbake til legen. Nå var røntgen ikke et alternativ og uvitende som jeg var og med så store ubehag, sa jeg ja til lazerbehandling. Jeg visste ikke hva laserbehandling var. Jeg vet nå. Hadde jeg visst da ville jeg sagt nei.

Etter noen år med et veskende sår under helen som gradvis grodde inn fra sidene - hadde jeg en hel med en kile med arrvev med en vorte som fremdeles var tilstede.

Jeg begynte faste besøk hos noen jeg burde blitt sendt til av fastlege allerede da vorten først viste seg - fotpleier. Hun skrapte, behandlet - og har gjordt det slik at det på det beste var noenlunde smertefritt å gå. Hun foreslo at kanskje arrvevet hun slet med kunne kirurgisk fjernes og helen sys sammen for å gro sammen på en bedre måte.

Det ble gjordt på slutten av 90tallet - og en ny runde med sårbehandling - sum a summarum er vi ikke et skritt mot bedring. Jeg har mitt under helen en dyptsittende vorte som gror i arrvevet. Jeg får litt støtte til fotsenger til sko (ikke pga vorten men pga det motsatte av plattfot.) og ellers har jeg faste besøk hos fotpleier, bruker mye fotbad, høvler vekk hard hud, bruker avlastende bandasjer, innimellom når smertene ikke er for kraftige også vortemiddel som Vortefri.

Mitt spørsmål er - har jeg noe håp om noensinne å kunne bli kvitt vorten og ubehaget med arrvevet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396883-30-%C3%A5r-gammel-fotvorte-under-helen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Det var en lang og plagsom historie med lidelse og ubehag. Nå har jeg ikke sett det , men tenker meg at du nå har en ilke/ arrvev og muligens også vortevev i det aktuelle området. Arrvevet er vanligvis glatt fortykket(\"hyperkeratotisk\"), mens vortevevet også har hel overflate men er litt mer knudrete / ruglete. Dersom det i et slikt område er vedvarende sårdannelse/ åpne partier, bør man ha en relativt lav terskel for biopsi for å avsløre celleforandring / hudkreft som av og til kan fremkomme i et slikt område. Så i din situasjon nå , ville jeg først sikret at diagnosen var riktig. Dersom blanding av arr og vortevev, er det lite å gjøre med arrene bortsett fra å holde ilken så flat som mulig. Vortevevet kan i tillegg til vortemiddel og regelmessig nedsliping forsøkes behandles med ikke altfor kraftig frysing med flytende nitrogen hos hudlegen, eller hvis ikke altfor fortykket , behandling med fargelaser som er litt vondt men ikke øker risikoen for ytterligere arrdannelse . Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...