Gå til innhold

Angående slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 venninner som er overvektige.

Nr1 tok en slankeoperasjon for 2 år siden. Hun gikk ned 30 kilo men gikk opp igjen 10 det siste året. Hun vil jo operere brystene pga vekttap. Men hun må først ned 10 kilo og holde den stabil i 1 år. Hun gikk ned de kiloene med en pulver diett. Men nå prøver hun å få noen til å operere uten å holde vekta stabil.

Nr2 venter på en slankeoperasjon. Hun må ned 5 kilo. Og da må hun trene sa legen pga hun har gått ned 5 kilo før pga kostholdforandring. Men isteden for å trene har hun også begynt på pulverdiett.

Kanskje det er jeg som er dum men jeg trodde at man måtte gjøre en livsstilendring etter en slankeoperasjon og ikke jukse med pulverdietter.

Anonymous poster hash: 99168...bdf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396885-ang%C3%A5ende-slankeoperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall ganske vanlig at pasientene går på en pulverkur (eventuelt annen svært lavkalori-diett) de siste ukene før operasjonen.  Noe med at operasjonen blir enklere hvis det er mindre fett i leveren, blant annet.

Pasientene har vel heller ikke gått inn på en slags juridisk bindende kontrakt som sier at man aldri skal "jukse" ved å bruke pulverkur etter operasjonen.  Selvfølgelig er det varig endrede matvaner som er viktig, og som alle pasienter oppfordres til. 

Anonymous poster hash: 806ac...3dd

Nr1 tok en slankeoperasjon for 2 år siden. Hun gikk ned 30 kilo men gikk opp igjen 10 det siste året. Hun vil jo operere brystene pga vekttap. Men hun må først ned 10 kilo og holde den stabil i 1 år. Hun gikk ned de kiloene med en pulver diett. Men nå prøver hun å få noen til å operere uten å holde vekta stabil.

Nr2 venter på en slankeoperasjon. Hun må ned 5 kilo. Og da må hun trene sa legen pga hun har gått ned 5 kilo før pga kostholdforandring. Men isteden for å trene har hun også begynt på pulverdiett.

Kanskje det er jeg som er dum men jeg trodde at man måtte gjøre en livsstilendring etter en slankeoperasjon og ikke jukse med pulverdietter.

Anonymous poster hash: 99168...bdf

Som du sikkert veit, har personer som er vurdert mot denne type operasjon grundig oppfølging av helsepersonell før, under og etter inngrepet. Om du er bekymra for at venninnene dine "jukser", bør du ta det opp med dem.

Jeg skjønner ikke helt problemet. Tror du ikke legen har en begrunnet plan for videre behandling? Jeg tror ikke du skal bekymre deg for venninnene dine her.

Ut over det har du rett i at de fleste nok bør legge om kosten dersom de ønsker å opprettholde vektreduksjonen etter en slankeoperasjon. Det er imidlertid mange som sliter med dette, og jeg har lenge tenkt at disse pasientene følges for dårlig opp mht nye matvaner.

Annonse

Siden kosten i alle fall må legges om, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare gjør det, og slipper alvorlige kirurgiske inngrep. Men, det er vel lite penger i sånt.

Det er ikke alltid det er "bare" å gjøre det. Mange av de som ender opp med fedmekirurgi, har prøvd utallige kurer og omlegginger uten å lykkes.

Det er mye penger i slankekurs og -produkter også.

Siden kosten i alle fall må legges om, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare gjør det, og slipper alvorlige kirurgiske inngrep. Men, det er vel lite penger i sånt.

For de aller, aller fleste som tar slankeoperasjon er det siste utvei, de fleste har prøvd det aller meste før de går så langt. Det er ikke noe du bestemmer deg for på lørdag og gjennomfører på mandag akkurat.

At ikke alle er like flinke i etterkant er en annen sak.

Er det ikke massiv oppfølging etter et slikt inngrep? Det er vel en annen grunn til at man har blitt så stor utover å være glad i mat....

Det tror jeg varierer veldig fra lege til lege. Jeg kjenner et tilfelle der det var null oppfølging til tross for store komplikasjoner i etterkant. Hennes historie er virkelig ille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...