Gå til innhold

Når noen vil slutte på skolen (VGS)..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle elever med fullført grunnskole har rett på tre års videregående skole, og denne retten gjelder inntil fem år etter at du gikk ut fra 10. Det er altså mulig å ta et "hvileår" for så å fortsette der du slapp, eller bytte utdanningsprogram underveis.

Å slutte på skolen når det er 4 mnd igjen av skoleåret er veldig dumt. Eleven må motiveres til å forsøke å holde ut. Det er tungt å starte på'n igjen når man hatt et avbrekk, og det er ikke bare-bare å få jobb.

Hva er planen å gjøre dersom h*n skal slutte?

Har forsøkt å motivere men uten hell. Har sagt at hn ikke får lov å bare gå hjemme. Enten må hn gå på skole eller så må hn jobbe (hn har fast jobb, og jeg vet at sjefen blir glad hvis hn vil jobbe mer).

Tusen takk for svar :)

Endret av hww

Har forsøkt å motivere men uten hell. Har sagt at hn ikke får lov å bare gå hjemme. Enten må hn gå på skole eller så må hn jobbe (han har fast jobb, og jeg vet at sjefen blir glad hvis hn vil jobbe mer).

Ta kontakt med rådgiver på skolen. Få kontaktlærer til å ta en alvorsprat med h*n også. Det er idioti å slutte. Det er VANSKELIG å starte opp igjen.

Alle har i utgangspunktet rett på tre år i videregående skole, det er uproblematisk å få et fjerde år, i noen tilfeller også et femte år. Dette kalles ungdomsretten. Man må bruke retten i løpet av en sammenhengende periode på fem år når hele opplæringen skjer i skole, og innen seks år når hele eller deler av opplæringen skjer i lærebedrift. Hele retten må brukes innen utgangen av det året man fyller 24 år. H*n må søke VG1 om igjen i VIGO innen 01.03.

Men uansett - h*n må ta kontakt med rådgiver på skolen for å få helt sikker informasjon om sin situasjon. 

Annonse

Har forsøkt å motivere men uten hell. Har sagt at hn ikke får lov å bare gå hjemme. Enten må hn gå på skole eller så må hn jobbe (hn har fast jobb, og jeg vet at sjefen blir glad hvis hn vil jobbe mer).

Veldig dumt å slutte når det bare er 1/3 igjen av skoleåret.

Anonymous poster hash: e94d7...75a

Av og til blir man bare så luta lei at man ikke orker mer. Da kan det være bra å ta en pause. Det at h*n allerede har en jobb, er jo veldig positivt. Å jobbe en stund kan være lurt. Fortsetter h*n nå, så umotivert, kan det føre til dårlige karakterer til våren. På den annen side vil h*n jo måtte ta hele skoleåret om igjen. 

Det er ikke ønskelig å slutte midt i skoleåret, men det er ingen katastrofe. 

Var jeg deg, ville jeg satt deg ned sammen med h*n, rolig og ikke-dømmende, og sett på fordeler og ulemper ved å ta en pause. 

Kanskje en mellomløsning går an, ved at han tar 1-2 fag som privatist (hvis det går an) samtidig som han jobber?

Anonymous poster hash: 22373...2a0

Det beste er å holde ut til sommerferien, selv om h*n er fast bestemt på å bytte linje. Da kan noen fag antakelig bli godkjent, og dette skoleåret vil ikke føles like bortkastet.

Det nest beste er å slutte "kontrollert", dvs. i samarbeid med kontaktlærer, rådgiver og arbeidsgiver. Hold i så fall fokus på at dette er en jobbepause fra skolen fram til august, ikke en nullstilling der fortsettelsen er helt usikker.

Men dere må i gang snarest pga. søknadsfrister for høsten.

Hei,

jeg ville bedt om raskt møte med kontaktlærer og rådgiver. Før vinterferien! Ikke la h*n slutte brått, men si h*n må gå på skolen til dere har hatt dette møtet og evt tiltak er utprøvd.

Jeg ville også, gjerne sammen med h*n, umiddelbart snakket med arbeidsgiver, slik at arbeidsgiver spiller på lag med eleven, skolen og foreldrene. Det er dumt om eleven tror h*n har en mulig jobb h*n ikke har, eller at arbeidsgiver gir et tilbud som motiverer til en annen løsning enn den som egentlig er den beste for eleven.

Hvis man sammen med skolen finner ut hvilken linje eleven ønsker å ta til høsten, får hjelp til å søke på denne allerede nå, finner ut hvilke fag  det kan være en fordel å ha fullført i forhold til linjen han skal gå på til høsten.  Hvis h*n kan følge noe undervisning eller ta noe som privatist osv, dette kan skolen hjelpe dere med. Det kan være fag h*n er sterk i, som h*n kan bli ferdig med, eller fag h*n er svak i, som kal bli litt lettere til neste år hvis h*n har fulgt undervisningen en gang tidligere.

Hvis h*n bare skal jobbe, så skal h*n betale godt for seg hjemme. Om dere velger å spare disse pengene og gi de tilbake ved ene senere anledning, kan dere bestemme.  Men hvis h*n vener seg til å ha inntekt uten utgifter et halvt år nå, vil overgangen til skole igjen bli enda tøffere og mulighetene for å slutte ved neste korsvei er mye større.

Å fortette på aktiviteter (trening) sammen med klassekameratene er også lurt, slik at man behodler miljøet blant de jevnaldrende og de som går på skolen.

Hvordan dere takler denne situasjonen, kan være forskjellen mellom starten på et liv uten noe videre utdannelse, eller starten på en riktig utdannelse som gir gode muligheter.

Takk for mange gode svar. Jeg er litt fortvilet, for hn er fast bestemt på å slutte, og jeg kan vel ikke tvinge han til å fortsette heller?

Nei, det blir jo vanskelig, og det ender kanskje bare med en mer alvorlig konflikt. Dere har dessuten begrenset med tid, siden det skal søkes på noe nytt fra høsten. Hvis du helt sikkert ikke kommer noen vei, er det bedre å satse på en "styrt avvikling" enn at dere skal havne i en konflikt som blokkerer kommunikasjonen mellom dere.

Ta kontakt med både skolen og arbeidsgiveren slik flere har rådet deg til, og prøv å finne en løsning som reduserer risikoen for at han blir gående på tomgang og som kanskje inkluderer at han blir ferdig med ett eller flere av fagene (som han da slipper ta om igjen neste år).

Takk for mange gode svar. Jeg er litt fortvilet, for hn er fast bestemt på å slutte, og jeg kan vel ikke tvinge han til å fortsette heller?

Jeg mener dere kan nekte ham å slutte brått, slik at han må fortsette på skolen inntil dere har hatt samtale med rådgiver etc.

Dersom han slutter og skal jobbe, så hadde jeg forlagt at han betalte en betydelig sum for å bo hjemme. (Dere kan gjerne sette de pengene på en konto som han kan få tilgang til på et senere tidspunkt når han skal etablere seg eller ta mer utdanning, men jeg ville ikke latt ham ha et høyt pengeforbruk i tiden som kommer. ) Jeg hadde også forlangt at han skal jobbe 100 % dersom han ikke skal gå på skole. Jeg ville sørget for at han var klar over disse betingelsene, før han tok det endelige valget om å slutte.

Endret av frosken

Annonse

Nei, det blir jo vanskelig, og det ender kanskje bare med en mer alvorlig konflikt. Dere har dessuten begrenset med tid, siden det skal søkes på noe nytt fra høsten. Hvis du helt sikkert ikke kommer noen vei, er det bedre å satse på en "styrt avvikling" enn at dere skal havne i en konflikt som blokkerer kommunikasjonen mellom dere.Ta kontakt med både skolen og arbeidsgiveren slik flere har rådet deg til, og prøv å finne en løsning som reduserer risikoen for at han blir gående på tomgang og som kanskje inkluderer at han blir ferdig med ett eller flere av fagene (som han da slipper ta om igjen neste år).

Det var et godt og beroligende svar. Han snakket om det i jula at han ville starte på nytt til høsten på en annen linje/skole fordi han ikke trivdes. Han har det klart hva han vil og virker motivert for å gå på skole. Det er bare helt feil for han det han går nå.

Jeg mener dere kan nekte ham å slutte brått, slik at han må fortsette på skolen inntil dere har hatt samtale med rådgiver etc.

Dersom han slutter og skal jobbe, så hadde jeg forlagt at han betalte en betydelig sum for å bo hjemme. (Dere kan gjerne sette de pengene på en konto som han kan få tilgang til på et senere tidspunkt når han skal etablere seg eller ta mer utdanning, men jeg ville ikke latt ham ha et høyt pengeforbruk i tiden som kommer. ) Jeg hadde også forlangt at han skal jobbe 100 % dersom han ikke skal gå på skole. Jeg ville sørget for at han var klar over disse betingelsene, før han tok det endelige valget om å slutte.

Han får ikke jobbe 100 % (andre årsaker). Og han har fått beskjed om at han må på et sluttmøte.

Det var et godt og beroligende svar. Han snakket om det i jula at han ville starte på nytt til høsten på en annen linje/skole fordi han ikke trivdes. Han har det klart hva han vil og virker motivert for å gå på skole. Det er bare helt feil for han det han går nå.

Det du forteller her, gjør at jeg tenker at han sannsynligvis lurer seg selv. Det er litt sånn "gresset er grønnere på den andre siden"-tenkning.

Hvorfor det? Det er jo mange som skifter retning fordi de finner ut at det de går på er feil...

Det er også svært mange yrkesfagelever som ikke fullfører utdanningen. Jeg husker ikke hvor stor prosentandelen er i farten, men den er skremmende høy! Mange av de som ikke fullfører starter nettopp med et slikt bytte som sønnen din nå er i ferd med.  Noen fullfører heldigvis også.

Hvorfor det? Det er jo mange som skifter retning fordi de finner ut at det de går på er feil...

Det er likevel mye bedre å gjennomføre et påbegynt prosjekt og søke på ny linje til neste år.

Det ser ikke bra ut på CV'en at han har sluttet et skoleår noen få måneder før avslutning. Han har jo allerede gjennomført mer enn to tredjedeler, hvorfor greier han ikke å fullføre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...