Gå til innhold

Bør gjengifte foregå heller i rådhuset enn å være kirkens jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg heller faktisk litt til å være enig.

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat19/subcat20/thread11473334/

"Elin Ørjasæter stusser over at gjengifte er lite diskutert i Den norske kirke, og synes det er «et paradoks at kirken heller blåser opp homofilispørsmålet».

– Målt i menneskelig lidelse er skilsmisse et mye større problem enn at noen få homofile ønsker å gifte seg i kirken. Skilsmisse involverer regelmessig barn

.– Hvorfor er det tilsynelatende «enklere» å snakke om homofili?– De homofile er færre og mindre synlige. Med gjengifte utfordrer man rett og slett halve den norske befolkning. Vi har et strålende bibelsitat om å se tornen i noens øyne og ikke bjelken i sitt eget. Gjengifte er virkelig bjelken i Den norske kirkes øye."

Anonymous poster hash: 3a90b...274

Fortsetter under...

Jeg heller faktisk litt til å være enig.

"Elin Ørjasæter stusser over at gjengifte er lite diskutert i Den norske kirke, og synes det er «et paradoks at kirken heller blåser opp homofilispørsmålet».

– Målt i menneskelig lidelse er skilsmisse et mye større problem enn at noen få homofile ønsker å gifte seg i kirken. Skilsmisse involverer regelmessig barn

.– Hvorfor er det tilsynelatende «enklere» å snakke om homofili?– De homofile er færre og mindre synlige. Med gjengifte utfordrer man rett og slett halve den norske befolkning. Vi har et strålende bibelsitat om å se tornen i noens øyne og ikke bjelken i sitt eget. Gjengifte er virkelig bjelken i Den norske kirkes øye."

Homofili er vel en større synd da. Samt at homoekteskap bryter mot guds evige sakrale lover. Eller 'no sånt.

Tidligere var det mer støy rundt f.eks. prester som ikke ville vie fraskilte og / eller ikke ville døpe barna til samboere, osv. Etter at så mange begynte å få barn utenfor ekteskap, men innenfor samboerskap - og skilsmisser ble relativt vanlig, selv innenfor prestestanden og andre grupper med "tydelige" kristne - har de fleste blitt mer pragmatiske.

Jeg skjønner ikke alt oppstyret kirken lager rundt vielser. De / den burde glede seg over at kirkelig vigsel har så stor oppslutning og høy "status". I den norske kirke er ikke ekteskapsinngåelse noe sakrament (i motsetning til f.eks. den katolske). Så det er på ingen måte slik at kirken har den "egentlige" vigselsretten og de borgerlige aller nådigst får tilby et alternativ for synderne. Det er omvendt - det er myndighetene i samfunnet som i utgangspunktet har vigselsrett og har latt kirken også få den. Så kanskje de kunne dempe støyen litt og være glade for at noen homofile i det hele tatt ønsker å ha noe med dem å gjøre. Hadde jeg vært lesbisk, hadde jeg neppe vært interessert i kirkelig noe-som-helst. (Vi valgte da også borgerlig vielse i sin tid, uten at det spiller noen rolle.)

Jeg er ikke medlem av Den Norske Kirke/statskirken.

Etter min mening er DNK på glid i mange verdispørsmål, ikke bare om gjengifte og homofili. DNK tar kort sagt ikke sin bibel alvorlig og da tar jeg heller ikke DNK heller alvorlig. De er blitt en karrikatur av et kirkesamfunn. Etter min mening er presteskapet i DNK en større ulykke for Norge enn Hedningesamfunnet. Helst hadde jeg sett at staten reduserte all støtte til trossamfunn over litt tid mot null. Og tilsvarende for alle andre kulturtiltak.

Hvor folk gifter seg når de ikke tror på Gud eller om de ikke tar Bibelen alvorlig, er egentlig uten interesse.

Anonymous poster hash: a7ceb...cb9

Jeg er ikke medlem av Den Norske Kirke/statskirken.

Etter min mening er DNK på glid i mange verdispørsmål, ikke bare om gjengifte og homofili. DNK tar kort sagt ikke sin bibel alvorlig og da tar jeg heller ikke DNK heller alvorlig. De er blitt en karrikatur av et kirkesamfunn. Etter min mening er presteskapet i DNK en større ulykke for Norge enn Hedningesamfunnet. Helst hadde jeg sett at staten reduserte all støtte til trossamfunn over litt tid mot null. Og tilsvarende for alle andre kulturtiltak.

Hvor folk gifter seg når de ikke tror på Gud eller om de ikke tar Bibelen alvorlig, er egentlig uten interesse.

Anonymous poster hash: a7ceb...cb9

Ja, bibelen gjør det klinkende klart at Gud hater skilsmisse. Så det er vel ingen tvil om at det er en løsning som ikke behager Gud. Han blir rett og slett såra og vonbråten av slik stygg umoral. Så det er liten tvil om at skilsmisse er synd!

Bibelen tillater definitivt ikke gjengifte: “Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, driver hor. Og den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, driver hor.” Dette er Jesu egne ord (Luk 16,18).

De som gifter seg igjen begår en kraftig synd og bedriver rendyket ondskapsfullt horeri!

Konklusjon: Gud advarer sterkt i Bibelen mot å skille det Han har sammenføyd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...