Gå til innhold

Er umalt / beiset trepanel inne helt ute? Hva med foto-tapet?

Anbefalte innlegg

Håper man skjønner overskriften, he he.

Altså, jeg lurer på om trepanel som enten er naturfarget, eller beiset i en eller annen farge slik at treverket synes gjennom, er veldig gammeldags eller om det er tilbake igjen. Er det bare glatte vegger som teller?

Hva med heldekkende fototapet på en vegg eller to, er det helt harry?

Anonymous poster hash: ca599...202

Fortsetter under...

Håper man skjønner overskriften, he he.

Altså, jeg lurer på om trepanel som enten er naturfarget, eller beiset i en eller annen farge slik at treverket synes gjennom, er veldig gammeldags eller om det er tilbake igjen. Er det bare glatte vegger som teller?

Tror trepanel er på full fart tilbake :). Men er etter min mening litt "urolig" og krever at en er sparsommelig med veggpynt. Og jeg ville ikke kombinert trepanel med fototapet!

Er ikke det viktigste at du har noe på veggene som du selv vil trives med? Selv synes jeg malt panel er mye finere enn "bart" panel, "bart" panel blir fort veldig hytteaktig. Hos meg selv er det glassfiberstrie som er malt (tjoho...), greit nok, men ganske kjedelig - hos kjæresten er det omsider malt panel omtrent på alle rom og jeg elsker det! :)

Hva foto-tapet angår hadde ikke jeg villet ha det, for meg hadde det blitt veldig slitsomt med en hel vegg med et stoooort bilde, det blir så urolig og slitsomt å se på synes jeg.

Som Xtra sier er ubehandlet trepanel (som en del av rustikktrenden) på veg inn igjen, selv om hvite glatte vegger nok alltid vil ha posisjonen "den lille sorte" har innen fashion. Panelering ala 1970- og 80-tallet er ikke det store (dvs relativt billig furupanel med mye kvist), og det ser heller ikke ut som det er de varme tonene (som gulnet panel får over tid) som får sin renesanse. Malt panel har samme status som før, dvs er fremdeles pari.

Det hotte nye akkurat nå er glatt panel uten profilering og synlig not og fjør, gjerne grålasert (som om det var drivved). Bredden er også gjerne enten smalere eller breiere enn det vi så mye av før, og også utvendig ser man det samme. Her er det kebony som er det nye store.

Er ellers enig med Xtra i at panel og fotovegg ikke er komboen jeg selv ville valgt :)

Malt panel har samme status som før, dvs er fremdeles pari.

Mener du at malt panel regnes generelt som noe negativt? Trodde det var ganske vanlig jeg. Har alltid syntes det var pent. Nå skal vi flytte inn i et (delvis) nytt hus der mye av panelen er umalt, og jeg står mellom å male den eller beise den.

Er ellers enig med Xtra i at panel og fotovegg ikke er komboen jeg selv ville valgt

Det er ikke snakk om i samme rom da! Det ene rommet der det eventuelt skal være fototapet, der er de andre veggene glatte. Jo pluss i et barnerom forresten, der barnet ønsker panelet malt og den siste (glatte) veggen med tapet.

Jeg er ikke så opptatt av hva som er in, men hva som er pent. Og for meg varierer det for eksempel etter hva slags type hus det er. Mamma har akkurat kjøpt seg et nytt hus som er veldig hytteaktig. Panelet i stua var veldig gult, det er blitt beiset - og det ble kjempefint. Passet perfekt til huset og stilen hennes. Selv bygger jeg og mannen hus som ligger veldig landlig til. Der skal vil ha mdf-plater med panelutforming i noen rom (synes det passer den landlige stilen, og de kan males i mange farger og). Noen rom skal ha glatte vegger.

Fototapet på barnerommet høres kult ut, og jeg synes det passer med glatte vegger til. Fototapet er muligens på vei ut (hva vet jeg - men det er jo en stund siden det kom)  - men hva gjør det om det er noe du liker? Umalt/ubeiset panel ville jeg ikke hatt - som andre har nevnt, det ser "rotete" ut, og gulner veldig.

Annonse

1. Mener du at malt panel regnes generelt som noe negativt?

2. Det er ikke snakk om i samme rom da! Det ene rommet der det eventuelt skal være fototapet, der er de andre veggene glatte. Jo pluss i et barnerom forresten, der barnet ønsker panelet malt og den siste (glatte) veggen med tapet.

1. Nei jeg mener at det er pari, dvs helt ok :)

2. Fototapet er fremdeles in. Ad barnerommet - jeg ville neppe overstyrt poden med min smak om han hadde panel og ønsket en fototapetvegg i tillegg :) Ps. Husk at veggen du monterer fototapet på må være glatt, ellers får du stiper/ rugler.

Jeg er ikke så opptatt av hva som er in, men hva som er pent.

Pussig hvor ofte dette henger sammen egentlig, selv om vi ikke liker å tro at det er sånn (for oss selv - man vil jo ikke være en trendnisse)... Men - det er jo ikke sånn at alle p l u t s e l i g syns at glatte vegger er penere etter en lang periode hvor alle har ment at furupanel er lunt og pent (evt syns at skinny jeans plutselig er finere enn sleng)  ;)

Skjønner ts godt som forespør trender jeg. Om man ikke ønsker å pusse opp i tide og utide er det jo lurt å gå for morgendagens trender, ikke gårdagens...

Med det sagt; man må selvfølgelig l i k e det man går for selv, men det gjetter jeg ts (og de aller aller fleste andre) forholder seg til også.

Endret av Kayia

Pussig hvor ofte dette henger sammen egentlig, selv om vi ikke liker å tro at det er sånn (for oss selv - man vil jo ikke være en trendnisse)... Men - det er jo ikke sånn at alle p l u t s e l i g syns at glatte vegger er penere etter en lang periode hvor alle har ment at furupanel er lunt og pent (evt syns at skinny jeans plutselig er finere enn sleng)  ;)

Enig i det, men illustrerte det med et eksempel med de beisede veggene til mamma, som ikke er in - men superfine fordi de passer til hus og stil. Jeg har dessuten veldig lenge vært glad i nyanser av blått, turkis og grått - lenge før det var "overalt". Så med litt flaks er man litt trendy selv uten å gjøre nesten noe for det..   :)

Skjønner ts godt som forespør trender jeg. Om man ikke ønsker å pusse opp i tide og utide er det jo lurt å gå for morgendagens trender, ikke gårdagens...

"Vanlige folk" vil alltid gå for gårsdagens trender. Når vi her inne har klart å fange opp en trend, kan du banne på at trendfolkene har gått videre. Sånn er det også med klær. Når skinny jeans har nådd kjedebutikkene har motefolket begynt med boyfriend-jeans for lenge siden. Derfor vil kanskje de beste være å velge noe tidløst heller enn en trend, om man ikke vil pusse opp for ofte...  

Med det sagt; man må selvfølgelig l i k e det man går for selv, men det gjetter jeg ts (og de aller aller fleste andre) forholder seg til også.

Takk for innspill. Jeg vil selvsagt ha noe jeg selv liker, men samtidig så har jo ikke lyst til å ha et hus dere alle gjester rynker på nesen eller rister på hodet.. En gang skal boligen kanskje også selges igjen.

Jeg lurer feks på hvordan det ville vært å hatt i ett og samme rom 1 vegg med malt trepanel, og 3 vegger som er glatte, men malt i samme farge?

Ikke helt enig med deg her. De du snakker om er de vi på fagspråket kaller "early adapters", og de utgjør en bitteliten brøkdel av befolkningen. Det er disse som gjerne (ikke alltid, men ofte) blir gitt en slags "definisjonsrett" til å gjøre et fenomen til en trend, men at noe er en trend snakker en først om når hopen av oss andre plutselig syns at dette nye var snasent... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...