Gå til innhold

Nytt svangerskap etter livmorruptur

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg har to barn, begge født med keisersnitt, første barn planlagt ks pga seteleie og trange mål, andre barn (i 2010) endte med hasteks pga lang fødsel (25 t), liten framgang og hvor barnet tilslutt mistet puls. I epikrisen står det at peritoneum og fosterhinner var intakte da man kom inn i bukhulen. Det gikk fint med barnet, fikk ingen skader. Jeg er nå uplanlagt gravid igjen i uke 5 (på tross av prevensjon), og har en del spørsmål som jeg håper du kan svare på.

Vi har fått ulike tilbakemeldinger med tanke på nytt svangerskap, alt fra at vi ikke bør få flere barn til at det mest sannsynlig vil gå bra, med visse forhåndsregler som tidlig innleggelse og ks før termin. Vi vurderer nå abort på grunn av risikoen for skade på både meg og barn. Vi bor en time unna nærmeste sykehus. Har født relativt store barn, siste var over 4 kg nesten to uker før termin. Kan du gi meg en "second opinion" ift risikoen? Og hvor stor er risikoen for at spontan ruptur kan skje før uke 30? Jeg har prøvd å finne informasjon på nettet, men er veldig lite å finne. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å si noe sikkert om dette, men jeg føler jeg har veldig lite å basere avgjørelsen på og blir veldig takknemlig om du kan komme med noen vurderinger, selv om det til syvende og sist blir vår avgjørelse.

Hilsen engstelig gravid (36 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396994-nytt-svangerskap-etter-livmorruptur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå at du er engstelig,. Man regner med av det er ca 2% risiko for ruptur av livmorveggen etter 2 keisersnitt (kilde: Veileder i fødselshjelp Norsk gynekologisk forening ), men vanligvis fraråder vi ikke ny graviditet etter to keisersnitt. Av beskrivelse kan det se ut som veggen var veldig tynn da du fikk keisersnitt siste gangen. Jeg synes du skal diskutere det med avdelingen hvor du fødte, de kan best gi deg råd om det er for risikabelt. Jeg har dessverre ikke funnet tall for risiko før uke 30, men ruptur kan også skje før dette tidspunkt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...