Gå til innhold

Hva syns du om Gelius-prestesaken?

Anbefalte innlegg

http://touch.agderposten.no/nyheter/gelius-satte-ny-rekord-i-ibestad-1.624899

Jeg er ikke særlig religiøs av meg men syns det er rett og slett litt nydelig at folket i Ibestad går av hengslene for å få en utskjelt prest til sitt sogn. At de så inderlig vil ha han syns jeg burde absolutt telle i vurderingen fra biskopen og co...!!

Gelius er omstridt, men det burde vel være takhøyde nok til flere enn en mennesketype, også blant prester?

Jeg liker folkelige ledere som kaller en spade en spade og gjerne har prøvd litt av livets opp -og nedturer. Og ang prester så liker jeg "folkeprester"! -De som snakker så folk forstår og så folk vender seg mot, ikke fra...

Jeg håper biskopen snur og lar Ibestad få sin selvvalgte prest... :)

Anonymous poster hash: cdda7...c82

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396998-hva-syns-du-om-gelius-prestesaken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke den folkelige stilen hans overfor folket som biskopene er skeptisk til. Det er alle de opprørske måter han har forholdt seg til sine overordnete på. Ingen sjef vil vel ansette en som det er årevis med erfaring med er en bråkmaker overfor sine sjefer. Det er personalsaker det går på her.

Det er veldig mye som ikke har kommet godt fram i media. Media hauser bare opp den ene biten, og framstiller ham på mest mulig positive måter, og lager et svart hvitt bilde der han er den positive og biskopene er de negative. Det trengs nok litt mer nyanser her ja.

Anonymous poster hash: 73c5f...94d

Jeg er veldig delt i denne saken. Jeg har sans for Gelius, at han er "folkelig" og gjerne snakker litt på tvers av det andre kollegaer gjør, at han har fokus på vanlige folk (det er det jo for øvrig veldig mange prester som har og det er ikke så sabla spesielt for ham) osv. Jeg er også imponert over hvordan Ibestad menighet og Ibestad kommune har samlet seg om ønsket om å ville ha ham som sin prest.

Men når det er sagt, så vet jeg at det er mange personalmessige sider ved denne saken som er vanskelige, og som bare så vidt har vært omtalt i pressen, og som nok har vært dysset litt ned nå i denne omgangen. Det er ikke bare lett for verken fellesråd eller biskop å ha en ansatt som kanskje ikke vil innordne seg de personalmessige retningslinjene som finnes for denne arbeidsplassen. På den andre siden, så er det slett ikke sikkert at han har noe behov for "opprør" og solokjøring nå - kanskje han rett og slett ønsker å være en vanlig menighetsprest og bruke seg selv på det han er dyktig til - nemlig å snakke "folkelig" til en menighet og hjelpe dem med de tingene en prest skal hjelpe folk med.

Det er mange stillinger i den norske kirke som er giverbasert (altså at menigheten selv samler inn penger til lønn til disse), men vanligvis gjelder ikke dette prester. Det er et stort ansvar å ansette folk basert på givermidler, og det letteste er nok å gjøre dette som en prosjektstilling, og ikke fast ansettelse.

Jeg heller nok til å mene at han bør få en ny sjanse og dermed kunne vise at han ønsker å fungere som menighetsprest, og gi menneskene i Ibestad en prest, som de nå så sterkt ønsker seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...