Gå til innhold

Hva lages i Oslo ? Masse lønn men "ingen" produksjon ?

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg ikke klarer helt å skjønne. Gjelder for hele Norge men jeg bruker Oslo som et eksempel. I Oslo bor det 630'000 mennesker. Som i gjennomsnitt tjener 380'000 kr/år før skatt kanskje. Hva er det disse 630'000 menneskene lager som er verdt så mye penger ? Jeg legger merke til at det er masse jobber i jobber som fordeler resurser og yter service, men jeg klarer ikke å se så mange jobber der det faktisk lages ting som har verdi. Er det noen som vet hvor alle disse pengene kommer fra ?

Anonymous poster hash: b9397...362

Fortsetter under...

Du må se på enkeltjobbene og hvos penger til lønn kommer fra. For eksempel i min omgangskrets:

Journalist: Avis produseres og selges. NRK lager sendinger og mottar lisens, TV2 får reklameinntekter. Pluss noe pressestøtte antar jeg.

Forsker: Mottar stipend fra forskningsrådet, og fra utenlandske finansieringskilder, pluss grunnfinansiering over staten (universitetet).

Lærer: finansieres over skatt.

Butikkansatte: overskudd fra salg.

Frisør: kunder betaler

NAV-ansatt: betales av skattepenger.

Programmerer: selger it-løsninger, kunder betaler for noe som er produsert.

Helsevesenet: betales over statsbudsjett/skatt.

Osv.

Fra regjeringens sider om statsbudsjettet:

De største inntektene er petroleumsinntekter, arbeidsgiver- og trygdeavgift, merverdiavgift og skatt på formue og inntekt. Disse inntektstypene utgjør til sammen 88prosent av statsbudsjettets inntekter i 2013, jf. figur 1. Andre store inntekter er særavgifter knyttet til blant annet kjøretøy, tobakk og alkohol, samt renteinntekter og aksjeutbytte.

De største utgiftene er:

• Ytelser fra folketrygden, blant annet pensjoner, sykepenger, dagpenger, foreldrepenger og enkelte helsestønader.

• Overføringer til kommuner og fylkeskommuner for å dekke utgifter til blant annet barnehage, skole, helse og omsorg for barn og eldre. Dette omfatter både rammeoverføringer og øremerkede tilskudd.

• Lønns- og driftsutgifter i staten. Særlig store utgiftsområder innenfor denne kategorien er Forsvaret, politiet, Statens pensjonskasse, Arbeids- og velferdsetaten, samferdselssektoren og øvrige direktorater. 

•  Tilskudd til helseforetakene og universitets- og høgskolesektoren. Tilskudd til helseforetakene utgjør om lag 80prosent av utgiftene i denne kategorien.

Penger lages i Oslo. Bank, finans og IT tjenester er dominerende faktorer. Vi lever ikke i et samfunn hvor snekkern lager en stol og bytter med smedens hestesko, vi produserer penger, og kjøper varene fra kina.

Fiske foregår riktignok på kysten, men produseres i kina. Olje er i havet, og de som jobber der kommer fra hele landet.

Og ref SBB, så er BNP per sysselsatt i Oslo 20% høyere enn landsgjennomsnittet.

Men spørsmålet ditt er hvordan har vi så mye penger og skaper så lite ? Vel det er et lite under, godt hjulpet av gigantiske oljefunn. Nyt det mens du kan, festen tar slutt.  Jeg tipper du får ca 20-30 års varsel hvis du ser på utviklingen og hva som skjer i USA. Der de er nå, er vi i 2050.

I Norge skaper vi mindre og mindre, snart har vi ikke håndtverkere en gang. Litt fatalistisk så er alle sammen  frisører, administratorer, offshorarbeidere eller programere snart :)

Pengene går rundt ved at vi tjener ufortjent mye, betaler skatter og avgifter som delvis lønner en del av oss, og driver norge AS videre, soper inn kroner på arbeid utført i fattige land, som igjen skattes etc etc.

Svært lite av den en gang så store industriproduksjonen i Oslo finnes nesten ikke igjen. Skipsverftet Nyland Mekaniske verksted er f.eks. for lengst lagt ned. Noe virkelig verdiskapning kommer nå i forsknings og utviklingsbedrifter, f.eks. programvare.

Store deler av Oslo lever på en "kunstig" kapitalstrøm av verdier som skapes andre steder. Denne kapitalstrømmen kommer mye av skatteinntekter og bank/finansinntekter. Statlig og kommunal virksomhet skaper ikke noe vi kan leve av. Når dette tas med i BNP, blir det som å ta med "verdiskapning" fra mafia-eide foretak og prostitusjon. Man får altså en disusjon om hva som egentlig er produktivt. Jeg vil påstå at man heller burde regne produktivitet bare innenfor primærnæringer, industri, industriell forskning og utvikling. Alt det andre er mer eller mindre kunstig oppblåst samfunnsregnskap.

Anonymous poster hash: 2999e...fa4

Store deler av Oslo lever på en "kunstig" kapitalstrøm av verdier som skapes andre steder.

Dette gjelder ikke bare Oslo, dette er Norge. 2% av norges verdiskapning er via primærnæring, og kun 4% av befolkningen er sysselsatt i primærnæring.

Annonse

Det er noe jeg ikke klarer helt å skjønne. Gjelder for hele Norge men jeg bruker Oslo som et eksempel. I Oslo bor det 630'000 mennesker. Som i gjennomsnitt tjener 380'000 kr/år før skatt kanskje. Hva er det disse 630'000 menneskene lager som er verdt så mye penger ? Jeg legger merke til at det er masse jobber i jobber som fordeler resurser og yter service, men jeg klarer ikke å se så mange jobber der det faktisk lages ting som har verdi. Er det noen som vet hvor alle disse pengene kommer fra ? Anonymous poster hash: b9397...362

Du kan se på Norge som en stor bedrift. Den må administreres, og de fleste land i verden, så er hovedstaden synonymt med hovedadministrasjonen.

Det er i denne administrasjonen at avtaler blir gjort, mens produktene blir produsert et annet sted.

Det er forøvrig mye fornuftig skrevet her, for det vil ta slutt en dag.

OECD er ute etter all navingen som rår i dette landet. Og så snart noen nevner ordet "stramme inn", ja da bare roper de på LO og opposisjonen.

Anonymous poster hash: 132f7...904

I tillegg til det andre har pekt på: Kunnskap er gjerne konsentrert sentralt mens produksjon foregår i regionene (en trend som for alvol skjøt fart på 1990-tallet). Dette betyr at konsulenter med relevant kunnskap reiser til regionene når de har oppdrag på vegne av industrien.

Ja, vi er endelig kommet dit at vi lever av å klø hverandre på ryggen!

Bare på ryggen? Noen vil leve av "klø" på andre steder også, selv om det er ulovlig å kjøpe sånne tjenester. I Oslo bedriver veldig mange sånt - produktivt er det ikke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...