Gå til innhold

Hva lages i Oslo ? Masse lønn men "ingen" produksjon ?

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg ikke klarer helt å skjønne. Gjelder for hele Norge men jeg bruker Oslo som et eksempel. I Oslo bor det 630'000 mennesker. Som i gjennomsnitt tjener 380'000 kr/år før skatt kanskje. Hva er det disse 630'000 menneskene lager som er verdt så mye penger ? Jeg legger merke til at det er masse jobber i jobber som fordeler resurser og yter service, men jeg klarer ikke å se så mange jobber der det faktisk lages ting som har verdi. Er det noen som vet hvor alle disse pengene kommer fra ?

Anonymous poster hash: b9397...362

Fortsetter under...

Du må se på enkeltjobbene og hvos penger til lønn kommer fra. For eksempel i min omgangskrets:

Journalist: Avis produseres og selges. NRK lager sendinger og mottar lisens, TV2 får reklameinntekter. Pluss noe pressestøtte antar jeg.

Forsker: Mottar stipend fra forskningsrådet, og fra utenlandske finansieringskilder, pluss grunnfinansiering over staten (universitetet).

Lærer: finansieres over skatt.

Butikkansatte: overskudd fra salg.

Frisør: kunder betaler

NAV-ansatt: betales av skattepenger.

Programmerer: selger it-løsninger, kunder betaler for noe som er produsert.

Helsevesenet: betales over statsbudsjett/skatt.

Osv.

Fra regjeringens sider om statsbudsjettet:

De største inntektene er petroleumsinntekter, arbeidsgiver- og trygdeavgift, merverdiavgift og skatt på formue og inntekt. Disse inntektstypene utgjør til sammen 88prosent av statsbudsjettets inntekter i 2013, jf. figur 1. Andre store inntekter er særavgifter knyttet til blant annet kjøretøy, tobakk og alkohol, samt renteinntekter og aksjeutbytte.

De største utgiftene er:

• Ytelser fra folketrygden, blant annet pensjoner, sykepenger, dagpenger, foreldrepenger og enkelte helsestønader.