Gjest bjørnhild Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Utregnet etter siste menstrasjon, er det to uker over terminen min nå.Ifølge UL-termin er det enda tre dager igjen. Jeg var en tur hos jordmor i går, og skal til overtidskontroll imorgen. Jordmoren min foretar aldri noen gyn. undersøkelse. Hun måler kun BT og vekt. Føler at jeg sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål når jeg har vært der. Som f.eks. om det kan være noen modning på gang. Jeg fødte en gutt to uker før terminen for 11/2 år siden. Hele fødselen varte i 6 timer fra spontan vannavgang. Hvordan kan da denne fødselen drøye slik ut? Er det ikke heller vanlig å gå over tiden første gangen? Jeg var til kontroll på føden for to dager siden p.g.a. mistanke om noe vannavgang. Legen der hadde kjemptravelt, men fikk iallfall fortalt meg at det var godt med vann der. Jeg forsøkte å spørre henne om hun kunne se noen tegn på forestående fødsel, men da svarte hun nei. Hun sa videre at dette ikke var så uvanlig for en førstegangsfødende. Jeg prøvde å fortelle henne at jeg hadde født før, men tror ikke hun fikk det med seg....... Dette ble et langt innlegg. Men som sagt har jeg mange ubesvarte spørsmål. Jeg har ingen tegn på at noen fødsel er i anmarsj. Ingen kynnere. Har hatt litt slim. Hva skjer nå videre hvis ikke fødselen setter inn av seg selv? Min store skrekk er å bli satt i gang. Kan det være noe galt med barnet ettersom fødselen ikke setter inn av seg selv? Bekymret hilsenf fra en 42 uker gravid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39716-hvorfor-f%C3%B8der-jeg-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt beginner Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Dersom du er bekymret,synes jeg du skal ta kontakt med lege og faktisk FORLANGE undersøkelse.Du har KRAV på å bli undersøkt. Og ja,det kan være noe galt med barnet,derfor er det viktig at du kommer deg til lege med en gang.En venninne av meg gikk over tiden,og legene bare ba henne slappe av.Etter tre uker på overtid ble hun skikkelig dårlig og ble lagt inn.Da hadde barnet vært dødt i en uke. Så-Rett til lege med deg og KREV undersøkelse!!! Lykket il. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39716-hvorfor-f%C3%B8der-jeg-ikke/#findComment-149830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Det er ikke så lett å vite hvorfor du ennå ikke har født, men det er helt normalt og ikke tegn på at noe er galt når fødselen ikke har inntruffet før det har gått 2 uker over ultralydtermin. Jeg ser du har fått et innlegg fra en annen her på forumet, som fokuserer på at noe absolutt kan være galt. Jeg synes ikke det er riktig å skremme deg på den måte. Det er regnet som normalt å gå 2 uker over UL-termin, men selv om du har vært inne til kontroll i forb. med spørsmål om vannavgang, vil jeg forvente at du også skal på ordinær overtidskontroll på sykehuset. Det er vanlig at slik kontroll tilbys alle kvinner når de har gått 10-14 dager over ultralydtermin. Har du ikke fått tid, må du sørge for å få det nå snart. Her vil du bli undersøkt vaginalt, om modningen av livmorhalsen tilsier snarlig fødsel, barnet blir undersøkt med ultralyd og din tilstand blir vurdert( BT osv.) Slik jeg ser det, er det ingen grunn til å tenke at noe er galt, selv om du nå har gått over termin. Har du den minste mistanke om at det fremdeles renner fostervann, må du selvfølgelig kontakte sykehuset. Skulle du på noen måte føle deg dårlig, må du også ta kontakt. En viktig ting du kan følge med på, er barnets aktivitet. Det er forventet at du skal kjenne rikelig med liv, selv om barnet ikke lenger har så stor plass. Synes du imidlertid at det er mindre aktivitet enn du forventer, er det god grunn til en ekstra undersøkelse. Lykke til i dagene som kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39716-hvorfor-f%C3%B8der-jeg-ikke/#findComment-149897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emely Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Heisann.. Ja nå venter du nok... Føler du deg usikker så ta en sjekk, verre er det ikke... Jeg fødte første mann på termin og andre mann 16 dager over termin, og han ville ikke ut..... var bare litt myk..... jeg ble satt igang med gele og da startet det etter 10 min.... Var ikke ikke vondere enn fødsel nr enn, faktisk mindre vond og det var unna gjort på 4.5 time, første mann brukte jeg 2 døgn...og var for j....vondt.... Lykke til med den store julepresangen:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39716-hvorfor-f%C3%B8der-jeg-ikke/#findComment-150550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mettewa Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Heisann.. Ja nå venter du nok... Føler du deg usikker så ta en sjekk, verre er det ikke... Jeg fødte første mann på termin og andre mann 16 dager over termin, og han ville ikke ut..... var bare litt myk..... jeg ble satt igang med gele og da startet det etter 10 min.... Var ikke ikke vondere enn fødsel nr enn, faktisk mindre vond og det var unna gjort på 4.5 time, første mann brukte jeg 2 døgn...og var for j....vondt.... Lykke til med den store julepresangen:-) Til opplysning så fødte bjørnhild samme kveld som hun skrev innlegget, ca. kl. 2130. Så hun slapp heldigvis å gå enda lenger over tiden :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39716-hvorfor-f%C3%B8der-jeg-ikke/#findComment-150551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.