Gå til innhold

Helsefreakerne ødelegger livslysten vår!

Anbefalte innlegg

Barna blir nå nektet brunost i barnehagen.Tobakk er bannlyst i det meste av den vestlige verden.Når da alkohol og narkotika er fjernet,vil man da gå løs på kaffe,sukker og salt?

Skal man virkelig kaste bort halve livet på å bli gammel? Hvorfor det? For å sitte alene på gamlehjemmet sammen med altzheimer pasienter?

Det er jo helt utrolig at jeg har blitt 55 år gammel,jeg som har spist sjokolade, potetgull og cola hele livet.Jeg foreslår at helsefreakerne kan kose seg med grønnsakene og rødvinen,så skal jeg kose meg med indrefilet,bernaise og bakte poteter.Nå blir det 2 burgere i dag,biffgrandis i morgen og 3-4 svinekoteletter med potetsalat på søndag eller Fjordland biff stroganoff.

Jeg vil heller nyte livet i 70+ år,enn å slite meg gjennom livet i 90 år med fisk, brokkoli,rødvin og nikotinplaster.

Nå skal jeg se på dagsrevyen drikke cola og spise 2 burgere med jarlsbergost.Ostepop senere i kveld,og melkesjokolade til min evergood kaffe med h-melk.

Lykke til med din stangselleri og ditt vann!

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det er i overkant å fjerne brunosten fra barnehagene og SFO - det er garantert mye annet de kan fjerne før det! 

Utover det er det ikke helsefreakene (som du kaller dem) som ødelegger livslysten din, det klarer du fint selv. Det er ene og alene du som er ansvarlig for hvordan du forvalter livet ditt og det finnes jo mange mellomting mellom de to tingene du beskriver.

Endret av Lillemus

Barna blir nå nektet brunost i barnehagen.Tobakk er bannlyst i det meste av den vestlige verden.Når da alkohol og narkotika er fjernet,vil man da gå løs på kaffe,sukker og salt?

Skal man virkelig kaste bort halve livet på å bli gammel? Hvorfor det? For å sitte alene på gamlehjemmet sammen med altzheimer pasienter?

Det er jo helt utrolig at jeg har blitt 55 år gammel,jeg som har spist sjokolade, potetgull og cola hele livet.Jeg foreslår at helsefreakerne kan kose seg med grønnsakene og rødvinen,så skal jeg kose meg med indrefilet,bernaise og bakte poteter.Nå blir det 2 burgere i dag,biffgrandis i morgen og 3-4 svinekoteletter med potetsalat på søndag eller Fjordland biff stroganoff.

Jeg vil heller nyte livet i 70+ år,enn å slite meg gjennom livet i 90 år med fisk, brokkoli,rødvin og nikotinplaster.

Nå skal jeg se på dagsrevyen drikke cola og spise 2 burgere med jarlsbergost.Ostepop senere i kveld,og melkesjokolade til min evergood kaffe med h-melk.

Helt uenig med deg. Greitt at men ikke alltid finner lykke ved å bli så gammel som mulig. Men greitt å vere i god form. Og er formen din og vekten din ok med et så dårlig kosthold som du viser til? Blir kvalm ved tanken.

Anonymous poster hash: b7b32...278

Jeg er også over 50. Slank og i god form.

Jeg er altså født på en tid hvor det ikke fantes et eneste lettprodukt. Det var full guffe på alt. Og brunost var på skolematen i alle år.

Likevel var det færre overvektige mennesker da, enn det er nå.

Her finnes så mange "orakler" her inne : explain

Anonymous poster hash: 2ec05...172

Jeg kan ikke se at noen ødelegger noe som helst jeg da. Vi har tilgang på alt og kan fritt velge om vi vil være helsefreaker, sofagriser, godtegriser, kakemonser, forholde oss moderat til alt som tilbys osv.

At de fjerner brunosten fra enkelte barnehager ser jeg bare som positivt. Det er et ledd i å ha et sunnere kosthold. Jeg synes det er fint at barnehager har fokus på sunn mat.  Det har ingen noensinne hatt noe vondt av og at jeg er sikker på at disse barna får i seg nok av både sukker og fett i sin hverdag totalt sett.

Det er fritt frem å servere barna brunost i heimen. Det er ikke slik at den er fjernet fra butikkhyllene.

Anonymous poster hash: bf985...f69

Annonse

Jeg er også over 50. Slank og i god form.

Jeg er altså født på en tid hvor det ikke fantes et eneste lettprodukt. Det var full guffe på alt. Og brunost var på skolematen i alle år.

Likevel var det færre overvektige mennesker da, enn det er nå.

Her finnes så mange "orakler" her inne : explain

Anonymous poster hash: 2ec05...172

Den gangen var man aktiv :)

Anonymous poster hash: bf985...f69

Med et slikt kosthold er det ikke rart du veier 150kg! Du ville helt sikkert følt deg i bedre form hvis du tok av en 40-50kg...

Anonymous poster hash: 34f81...04b

Jeg er enig i at brunostnekt og baluba fordi ungene får ha med litt godteri siste dagen før juleferien er latterlig, men jeg tror det er bra med litt ekstra fokus på sunt kosthold nå når alle, både barn og voksne,  sitter så mye stille.

Det høres ut som du bare leter unnskyldninger for å kunne unne deg drittmat med god samvittighet, og nå trasser du.

Helsefreakene redder nok heller livene våre, og jeg skjønner ikke hvorfor livet blir dårligere ved å spise mat som kroppen tåler? For meg gjelder iallefall det motsatte. Feil mat gjør meg sur, tung og deppa. Livslyst og energi blir på topp når jeg spiser riktig mat.

Hva brunost angår, så gir jeg heller ikke ungene mine sjokoladepålegg på skiva hver dag. Brunost er minst like usunt som sjokoladepålegg.

Forresten er jeg utrolig glad fordi foreldrene mine var så kostholdsbevisste da jeg vokste opp, for da slapp jeg å få et avhengighetsforhold til søppelmat og kan derfor idag spise mat som holder meg slank og frisk uten å jobbe hardt for det. Jeg er altså ingen helsefreak og spiser både sunt og usunt - prøver å holde en bra balanse, og det tror jeg er viktig.

Nå må du skjerpe deg Meat Loff! En barnehage tillater ikke lenger at barn har brunost på brødet lenger. Det er ikke noe sunt med brunost. En skulle tro at du som har hatt hjerteinfarkt og var nær døden hadde lært litt om kosthold nå du som stadig klager over livet ditt og kostholdet.

Du sier også at du er bipolar, er du i en manisk fase nå?

Spør om det fordi jeg kjente en som var manisk og kunne gjøre alt mulig som det var mulig å gjøre, han hadde ingen hemninger. Dessverre ble det så ille at han tok livet sitt.

Helt uenig med deg. Greitt at men ikke alltid finner lykke ved å bli så gammel som mulig. Men greitt å vere i god form. Og er formen din og vekten din ok med et så dårlig kosthold som du viser til? Blir kvalm ved tanken.

Anonymous poster hash: b7b32...278

Du burde absolutt ikke bli kvalm av å tenke på meg og mitt kosthold,tenk heller på dine egne holdninger til dine medmennesker,som du forkaster fordi vekta har 3 tall og ikke 2.

Annonse

Hm, jeg synes det er ubehagelig og problematisk nok å ha en BMI på 26, så jeg spiser mindre for å gå ned, kan ikke forestille meg hvordan det ville vært å veie 120 kilo (og ha en BMI på 46 som du forteller du har, hvis jeg husker rett)...

Men det du prøver å si - tror jeg - og som Lillemus støtter deg i uten å være klar over det - er at for fanatisk misjonering av "det perfekte kosthold" bare gjør vondt verre. Vi må kunne kose oss, men uten at det går utover helsa. Myndighetene har forsømt seg der.

Endret av Bella Dotte

Men det du prøver å si - tror jeg - og som Lillemus støtter deg i uten å være klar over det - er at for fanatisk misjonering av "det perfekte kosthold" bare gjør vondt verre. Vi må kunne kose oss, men uten at det går utover helsa. Myndighetene har forsømt seg der.

Jeg er fullt klar over at jeg støtter ham i akkurat det med fanatisk misjonering. :) Men jeg mener også at han har et syn på kosthold og helse som ødelegger ham og det er han fullt klar over selv om han bare vil snu godsiden til et lite øyeblikk. Han har jo gnålet om dette i årevis...

Før de kutter ut brunosten i barnehagen og på sfo kan de heller kutte ut yoghurt (lag heller fruktyoghurt selv med naturell yoghurt, stevia og friske bær/frukt), kaker til bursdager i barnehagen, tomatsuppe fra pose og slike ting. Og gå ut hver dag - hos oss skylte de ofte på at det alltid var noen unger som ikke hadde klær nok, det var for glatt ute osv. Javel, unnskyldning ikke godtatt - kle på ungene noe fra gjenglemtkassen da (der var det alltid mye) og sørg for å strø skikkelig ute eller ta en tur til et sted det ikke er så glatt! Det er ikke så vanskelig. En normalt aktiv unge tåler fint å spise brunost eller prim på brødskiva.

Helsefreakene ødelegger ikke noe annet enn det vi lar dem ødelegge. Jo mer kunnskap vi får, jo bedre stilt er det enkelte menneske til å ta egne, kvalifiserte valg. HVA man da selv velger å gjøre, er opp til hver enkelt. Og med den kunnskapen vi har omkring kosthold og helse i dag, finnes det INGEN andre enn seg selv man kan skylde på hvis ikke man er fornøyd. (Og nå snakker jeg ikke om de som faktisk har sykdommer som fører til overvekt). 

At du velger å ha et annet kosthold enn det som er anbefalt, for å være lykkelig (har ikke sett noen tegn på at du er spesielt lykkelig, Meatloff) - er ditt valg. Og det er vel ikke helsefreakenes feil at du i så fall føler skyldfølelse eller noe annet i forhold til det. 

Og dette kommer ikke fra en helsefreak, bare så det er sagt. Jeg spiser stort det jeg har lyst til når jeg lyst til det, ikke trener jeg, jeg røyker og drikker vin. Men ikke søren om jeg gidder å ha dårlig samvittighet for det, bare fordi noen andre lever et mye sunnere liv enn meg.

Jeg tror mye av gnålet virker mot sin hensikt, det blir et enormt trykk når man legger sammen tabloidene, kjendisbloggerne og alle de selvoppnevnte ekspertene som lever av kostholdskurs og -bøker.  Det som kommer fra myndighetene (unntatt når de foreslår litt kontroversielle ting som dette med brunosten), er jo bittelite sammenliknet med alle de som krangler i media om hvorvidt brød eller bacon er verst. 

Mange vanlige folk gir litt opp når det skifter fra uke til uke hva som er sunt og hva man må holde seg unna.  Og noen bruker denne mediafokuserte diskusjonen som unnskyldning for å la være å endre på noe som helst og spise akkurat hva de har lyst på.  Det blir en veldig polarisering - fra unge jenter som ikke tør spise noe i med kalorier i det hele tatt, til de som skjønner at de uansett aldri vil få noen modellkropp og derfor gir fullstendig f.

Det hevdes stadig at folk var så slanke tidligere.  Jeg vokste opp på 60-tallet, og den mest synlige forskjellen er at idealene har endret seg enormt.  Se på en gammel film (f.eks. James Bond) - nesten alle de halvnakne damene ser feite ut.  Det stemmer at det var veldig få svært overvektige barn og ungdommer den gangen, men det var heller nesten ingen så radmagre barn (spesielt jenter) som er normen nå.  Det store flertallet var "helt vanlige", dvs. at de i dag ville blitt regnet som smålubne.

Det er heller ikke sant at vi løp omkring hele tiden, men vi spiste stort sett mat.  Potetgull, godteri og brus var noe som kom fram i helgene, og det var ikke så store kvanta som i dag.  Det var lite trening, litt mer hverdagsaktivitet og mye mindre tilbud om kioskmat overalt.     

Jeg tror det syltynne idealet også fører til at mange helt normale voksne kvinner blir overvektige.  Man legger kanskje på seg noen kilo pr. svangerskap, uten at dette er noen trussel mot liv eller helse.  Men så blir det så enormt viktig å bli kvitt disse kiloene på et øyeblikk, så mange lever på dietter i årevis.  Det fører lett til at man går opp minst like mye som man klarer å ta av, og etter ti år for å bli kvitt disse 8 kiloene som verden forteller deg konstant at du ikke kan leve med, er de kanskje blitt til 18 - 20.  Jeg snakker ikke om meg selv nå, men herlighet så mange med helt normale kropper jeg har sett styre noe enormt med mat og trening de årene de har småbarn, uten at det fører til noe særlig annet enn stress og redusert livskvalitet.  Man blir ikke syk eller døden nær av å være litt rundere enn modellene, og det burde ikke være noe symbol på manglende selvkontroll og alt annet negativt, at kroppen endrer seg litt med årene.          

Jeg klarer ikke hisse meg opp over den brunosten, men jeg synes det er feil at unger gis inntrykk av at mat er et farlig tema.  Det er så mye følelser og ideologi rundt det vi putter i munnen at det halve kunne vært nok.  De ungene som lever med sukkerfrie barnehager og fettfrie foreldre, må bli temmelig desperate etter godsakene de ser i butikken.         

Man får prøve å bruke litt alminnelig fornuft.  Fanatisme, uansett hvilken vei, er irriterende og unødvendig.

Endret av laban

Det er heller ikke sant at vi løp omkring hele tiden, men vi spiste stort sett mat.  Potetgull, godteri og brus var noe som kom fram i helgene, og det var ikke så store kvanta som i dag.  Det var lite trening, litt mer hverdagsaktivitet og mye mindre tilbud om kioskmat overalt.     

Sant. Jeg husker det var noen få jenter som var små og syltynne og noen få som var overvektige på 70-tallet da jeg gikk på barneskolen, de fleste var da normalvektige? Det var forøvrig lite snakk om det så vidt jeg kan huske i alle fall. Vi spiste vanlig mat, grovbrød med smør og brunost, kakao på kalde vinterkvelder etter at vi hadde vært ute hele ettermiddagen og slike ting. Men som du sier - godis var forbeholdt lørdager og da var det liten flaske brus (3,3 dl) hver og en liten pose potetskruer på deling på 2-3 unger + kanskje en liten sjokolade (50-100 gram?). Av og til vanket det en sånn pose med Barne-TV-godt eller hva den nå het, det var stas! :) Jeg må innrømme at mine unger får myyye mer lørdagsgodt enn det... 

Husker også at det en periode på 80-tallet var "populært" å skru sammen kjevene med kjevelås slik at man kunne innta kun flytende føde! Husker en av jentene som var et par år yngre enn meg, det vil si at hun antagelig gikk i 7-8. klasse (!) fikk gjort det, men ryktene sa at hun rev vafler i småbiter og stappet inn i den lille åpningen det tross alt var mellom over- og underkjeve... Stakkar unge.

christensen1365381166

Veier du ikke 140 kilo, har hatt minst ett hjerteinnfarkt og har diverse andre helseproblemer? Du blir neppe 70 hvis du fortsetter slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...