Gå til innhold

Spennende forskning :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nyere forskning viser at tegnspråklig kommunikasjon faktisk er mer effektiv enn talespråklig kommunikasjon, noe jeg selv også erfarer :) : http://www.independent.ie/business/irish/how-deaf-people-can-teach-us-about-effective-communication-30025066.html

Hei!

Ja det var spennende å lese.

Ikke overrasket det har nok med at man er mer presis.

Dette kunne vært skrevet om autister som kommuniserer også.

"he said, and adds that they are better communicators, "passing messages much faster and more precisely than any hearing person""

Jeg har ønsket å lære meg tegnspråk, som et tillegg din egen kommunikasjon, for min del ville det vært en fordel. Nå som jeg ikke har oxytocin har ordene floket seg så til at jeg vegrer meg mer for å kommunisere. I dag merket til og med min psykiater det.

Takk for linken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528084
Del på andre sider

Hei!

Ja det var spennende å lese.

Ikke overrasket det har nok med at man er mer presis.

Dette kunne vært skrevet om autister som kommuniserer også.

"he said, and adds that they are better communicators, "passing messages much faster and more precisely than any hearing person""

Jeg har ønsket å lære meg tegnspråk, som et tillegg din egen kommunikasjon, for min del ville det vært en fordel. Nå som jeg ikke har oxytocin har ordene floket seg så til at jeg vegrer meg mer for å kommunisere. I dag merket til og med min psykiater det.

Takk for linken.

Det er godt mulig det er sammenlignbart :) Når det gjelder tegnspråk tror jeg også det har med at man kan si så mye mer på en gang (over kortere tid) på tegnspråk enn på talespråk, og språket gir mindre rom for misforståelser.

Hvis du ønsker å studere mer, så kan du studere norsk tegnspråk på Bislett Høgskulesenter bl.a. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528246
Del på andre sider

Det er godt mulig det er sammenlignbart :) Når det gjelder tegnspråk tror jeg også det har med at man kan si så mye mer på en gang (over kortere tid) på tegnspråk enn på talespråk, og språket gir mindre rom for misforståelser.

Hvis du ønsker å studere mer, så kan du studere norsk tegnspråk på Bislett Høgskulesenter bl.a. :)

Hei!

Takk.

Det som er dumt er at tegnspråket ikke er internasjonalt.

Ville vært kjekt om det var det:-) Jeg liker tegn til tale, det er fint å bruke tegn når man er så stresset og ikke klarer ord, fordi ord gjør vondt, dette skjer når man får et meltdown, noe jeg ikke får mer, men jeg prøver å unngå, det, barn med autisme får ofte meltdown, da trengs få ord, lett føring/leding for noen, ogtegn er supert. Ingenting av dette vet jeg:-) Men jeg vet hva jeg selv trenger:-)

Fins det noe internasjonalt tegnspråk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528301
Del på andre sider

Hei!

Viktig pressisering: Jeg får ikke mer meltdown fordi jeg har fått så god og riktig hjelp, noe de fleste ikke får.

Viktig å pressisere dette fordi det har ikke med å være flink, det har mye med hvor heldig man var da man fikk hjelp.

Jeg har vært så heldig at jeg ikke forstår det, men en sa jeg ikke skulle tenke på det mer, så jeg prøver la være, men jeg har en svært sterk rettferdighetssans.

Ville det se rart ut om jeg brukte tegn når jeg snakker? skal jeg lære det, må jeg jo bruke det?

mange med autisme bruker tegn til tale, som er en forenklet versjon, du kjenner nok til det.

Håper du leser noe jeg skrev på psykiatri, om å treffe likesinnede, jeg vil gjerne lese dine tanker/mening om den saken, hvordan du tenker? Jeg liker å være med autister, da vi har en annen måte å kommunisere, og da jeg slipper å forklare og enda lettere bare kan være meg selv. Jeg tar meg jo sammen selv med en god ikke autistvenn, jeg går ikke bare og setter meg et annet sted fordi jeg ble sliten, men det gjør vi med autisme når vi er sammen, og ingen trenger å forklare hvorfor, det vet jo alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528302
Del på andre sider

Hei!

Takk.

Det som er dumt er at tegnspråket ikke er internasjonalt.

Ville vært kjekt om det var det:-) Jeg liker tegn til tale, det er fint å bruke tegn når man er så stresset og ikke klarer ord, fordi ord gjør vondt, dette skjer når man får et meltdown, noe jeg ikke får mer, men jeg prøver å unngå, det, barn med autisme får ofte meltdown, da trengs få ord, lett føring/leding for noen, ogtegn er supert. Ingenting av dette vet jeg:-) Men jeg vet hva jeg selv trenger:-)

Fins det noe internasjonalt tegnspråk?

Jeg synes det er like dumt at talespråk ikke er internasjonalt ;)

Mange tror tegnspråk er oppkonstruerte språk, men det er de jo ikke.. De oppsto naturlig i miljøer med døve, samme som de talte språk oppsto naturlig i miljøer med hørende.

Norsk tegnspråk ligner endel på dansk, men er helt ulikt svensk. Grammatikken i norsk tegnspråk ligner visst aller mest på det indiske talespråket sanskrit.

Vi døve pleier å bruke begrepet "internasjonalt tegnspråk" om en tegnspråklig variant der man har lånt tegn  fra ulike lands tegnspråk og dermed kan kommunisere forholdsvis greit over landegrensene. Jeg er ikke så veldig flink i internasjonalt tegnspråk, men kjenner mange som er det :) Lærer kanskje mer av dette når jeg snart skal på en døvekongress i utlandet :)

Tegn til tale er jo lett å lære kun via f.eks. tegnspråkappen "Tegnordbok" som du kan laste ned på Iphone/Ipad. Tegn til tale er jo norsk talespråk tilsatt enkelte tegn :)

Jeg bruker selv gjerne tegn til tale når jeg snakker med hørende (vanskelig å holde hendene i ro ;)), så klart du kan bruke det :) Men du må jo ha med stemmen, og for deg er det vel mye fordi du vil ha stillhet?

Jeg tror det ligger et grunnleggende behov i oss alle at vi ønsker å være sammen med likesinnede fordi vi føler at vi da slapper bedre av. For min del MÅ jeg være sammen med tegnspråklige for å kunne fungere optimalt sammen med ikke-tegnspråklige. Jeg ville blitt altfor sliten av å kun  kommunisere med hørende, så fristedet mitt er tegnspråkmiljøet der jeg henter krefter og får fornyet selvtillit :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528409
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er like dumt at talespråk ikke er internasjonalt ;)

Mange tror tegnspråk er oppkonstruerte språk, men det er de jo ikke.. De oppsto naturlig i miljøer med døve, samme som de talte språk oppsto naturlig i miljøer med hørende.

Norsk tegnspråk ligner endel på dansk, men er helt ulikt svensk. Grammatikken i norsk tegnspråk ligner visst aller mest på det indiske talespråket sanskrit.

Vi døve pleier å bruke begrepet "internasjonalt tegnspråk" om en tegnspråklig variant der man har lånt tegn  fra ulike lands tegnspråk og dermed kan kommunisere forholdsvis greit over landegrensene. Jeg er ikke så veldig flink i internasjonalt tegnspråk, men kjenner mange som er det :) Lærer kanskje mer av dette når jeg snart skal på en døvekongress i utlandet :)

Tegn til tale er jo lett å lære kun via f.eks. tegnspråkappen "Tegnordbok" som du kan laste ned på Iphone/Ipad. Tegn til tale er jo norsk talespråk tilsatt enkelte tegn :)

Jeg bruker selv gjerne tegn til tale når jeg snakker med hørende (vanskelig å holde hendene i ro ;)), så klart du kan bruke det :) Men du må jo ha med stemmen, og for deg er det vel mye fordi du vil ha stillhet?

Jeg tror det ligger et grunnleggende behov i oss alle at vi ønsker å være sammen med likesinnede fordi vi føler at vi da slapper bedre av. For min del MÅ jeg være sammen med tegnspråklige for å kunne fungere optimalt sammen med ikke-tegnspråklige. Jeg ville blitt altfor sliten av å kun  kommunisere med hørende, så fristedet mitt er tegnspråkmiljøet der jeg henter krefter og får fornyet selvtillit :)

Hei!

:-) Da forstår du altså, fint:-)

Jeg kjenner det stadig oftere sånn selv, nå som jeg er mer sammen med NT mennesker enn noen gang, trenger jeg pausene det er å være med mennesker med autisme som kommuniserer mer likt:-)

Takk for utfyllende svar, jeg kan faktisk ofte bli sliten av til og med snakke selv, jeg er veldig glad i fred og ro, stillhet. Men prøver å finne en balanse som er ok for oss alle å lese med.

Vi har for tiden en prateglad hjelp i huset :-) feks kan jeg bli sliten av dette, men når jeg ser hvor fint det er for barna, så holder jeg det ut:-) Jeg kan heller trekke meg tilbake når det blir for mye, jeg har også en venn som snakker mye, og hun spurte om hun snakket for mye og jeg svarte ja og at jeg fikk hjernesmerter iblant. Hun kom da på et tegn vi kan ha, at jeg bare løfter hånden lett, det syns jeg var vennlig tenkt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528418
Del på andre sider

Hei!

:-) Da forstår du altså, fint:-)

Jeg kjenner det stadig oftere sånn selv, nå som jeg er mer sammen med NT mennesker enn noen gang, trenger jeg pausene det er å være med mennesker med autisme som kommuniserer mer likt:-)

Takk for utfyllende svar, jeg kan faktisk ofte bli sliten av til og med snakke selv, jeg er veldig glad i fred og ro, stillhet. Men prøver å finne en balanse som er ok for oss alle å lese med.

Vi har for tiden en prateglad hjelp i huset :-) feks kan jeg bli sliten av dette, men når jeg ser hvor fint det er for barna, så holder jeg det ut:-) Jeg kan heller trekke meg tilbake når det blir for mye, jeg har også en venn som snakker mye, og hun spurte om hun snakket for mye og jeg svarte ja og at jeg fikk hjernesmerter iblant. Hun kom da på et tegn vi kan ha, at jeg bare løfter hånden lett, det syns jeg var vennlig tenkt. 

Så bra du har forståelsesfulle venner :) Jeg tror at når man er åpen om problemet, så blir man oftest møtt med forståelse :) Det første jeg gjør når jeg kommer inn døra hjemme etter jobb, er å ta av meg høreimplantatet mitt - for da koker hjernen av alle lydene i løpet av arbeidsdagen ;)  Faren for meg er at jeg kan bli sløv dersom jeg har flere fridager etter hverandre og ikke skal treffe hørende, for da må jeg tvinge meg selv til å ta på implantatet selv om jeg hater det :P Hvis jeg går uten implantat i et par uker, så må jeg starte på bunnen med å trene på å høre igjen - så den sjansen tar jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528453
Del på andre sider

Så bra du har forståelsesfulle venner :) Jeg tror at når man er åpen om problemet, så blir man oftest møtt med forståelse :) Det første jeg gjør når jeg kommer inn døra hjemme etter jobb, er å ta av meg høreimplantatet mitt - for da koker hjernen av alle lydene i løpet av arbeidsdagen ;)  Faren for meg er at jeg kan bli sløv dersom jeg har flere fridager etter hverandre og ikke skal treffe hørende, for da må jeg tvinge meg selv til å ta på implantatet selv om jeg hater det :P Hvis jeg går uten implantat i et par uker, så må jeg starte på bunnen med å trene på å høre igjen - så den sjansen tar jeg ikke ;)

Hei!

:-)

Morsomt det du skriver og interessesant.'

Selv om autisme og døv er forskjellig merker jeg stadig flere likheter.

Mest går på at vi har en annen kommunikasjonsform.

Og egentlig hjalp den NT journalisten meg til å sette presise ord på det.

Jeg er veeeldig glad i å være alene, bare meg, trenger ikke noen:- Og som du tvinger på deg implantatene, tvinger jeg meg avgårde hver dag:-) som regel går det bra, bare det ikke er lange ferier i mellom, men i dag, etter vinterferie, måtte jeg nesten gi meg selv bank på lesesalen, to timer brukte jeg på å overkomme vegringen mot å arbeide, så når vegringen var besteget omtrent som Mount Everest, så var jeg i godt humør og ville ikke dra hjem, gjøre noe annet, jeg er på mail nå med min foreleser, han er ikke gift og leser astrofysikk føler jeg hele tiden, sa han venter på meg i natt :-)

Du skriver om hørende og jeg skriver om NT mennesker :-) tydeligvis forstår du hva NT står for?

Neurotypical:-)

Den NT journalisten hjalp meg godt på vei til å kjenne at jeg er jo sånn og de fleste har en annen kommunikasjonsform, jeg trenger min måte inni mellom, det er som vitaminer, påfyll:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528455
Del på andre sider

Hei!

:-)

Morsomt det du skriver og interessesant.'

Selv om autisme og døv er forskjellig merker jeg stadig flere likheter.

Mest går på at vi har en annen kommunikasjonsform.

Og egentlig hjalp den NT journalisten meg til å sette presise ord på det.

Jeg er veeeldig glad i å være alene, bare meg, trenger ikke noen:- Og som du tvinger på deg implantatene, tvinger jeg meg avgårde hver dag:-) som regel går det bra, bare det ikke er lange ferier i mellom, men i dag, etter vinterferie, måtte jeg nesten gi meg selv bank på lesesalen, to timer brukte jeg på å overkomme vegringen mot å arbeide, så når vegringen var besteget omtrent som Mount Everest, så var jeg i godt humør og ville ikke dra hjem, gjøre noe annet, jeg er på mail nå med min foreleser, han er ikke gift og leser astrofysikk føler jeg hele tiden, sa han venter på meg i natt :-)

Du skriver om hørende og jeg skriver om NT mennesker :-) tydeligvis forstår du hva NT står for?

Neurotypical:-)

Den NT journalisten hjalp meg godt på vei til å kjenne at jeg er jo sånn og de fleste har en annen kommunikasjonsform, jeg trenger min måte inni mellom, det er som vitaminer, påfyll:-)

Forskjellen er nok at jeg er veldig sosial, og fordi jeg kan tegnspråk så kan jeg velge å "ikke høre" ved å være sammen med tegnspråklige hørende og døve venner og familie - men jeg er like glad i stillheten som deg :) Jeg ble jo født i en stille verden og hørte ikke noen lyder før jeg var tre år gammel og fikk høreapparater, så det er stillheten som er mest naturlig for meg :)  Kos deg med astrofysikken :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397234-spennende-forskning/#findComment-3528645
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...