Gå til innhold

Soppinfeksjon i graviditeten

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er 35 år og gravid i uke 34 med mitt tredje barn. Var på kontroll for en uke siden da det ble gjort gyn undersøkelse for å måle livmorhalsen da jeg har hatt mye kynnere/rier og tidligere født et barn noen uker for tidlig. Da så legen at jeg hadde sopp i skjeden, og ba meg kjøpe og ta en vaginaltablett med Canesten. Denne satte jeg mandag kveld, for en uke siden. Jeg hadde ikke merket noe til soppinfeksjon før han påpekte det! Men dagen etter at jeg satte Canesten merket jeg økt/endret utflod, hvit "cottage cheese aktig" slik som det ofte blir beskrevet for soppinfeksjon. Jeg valgte å se den an, men siden denne utfloden fortsatte de neste dagene kjøpte jeg en ny tre dager etter, som jeg satte fredag kveld (21.02). Etter dette har denne hvite utfloden bare fortsatt. Det virker dermed som behandlingen ikke har virket i det hele tatt. Ser ikke ut til at jeg har noe "utvendig" (kjønnslepper etc). Jeg tar ingen andre medisiner, bortsett fra fragmin nå i svangerskapet. Har aldri hatt candida eller andre underlivsplager før, heller ikke i tidligere svangerskap. Jeg har ingen andre plager enn utfloden (ikke vondt å tisse etc).

- kan jeg ta enda en stikkpille med Canesten?

- bør jeg få det undersøkt på nytt?

- kan det være farlig for babyen om det ikke blir bedre?

- kan det bli bedre nå selv flere dager etter behandlingen? Skal jeg se det hele an?

- kan babyen bli smittet hvis jeg føder nå mens jeg har infeksjon?

- andre tips/råd til hvordan jeg kan bli kvitt dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397255-soppinfeksjon-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig vanlig med sopp under graviditet, og de fleste merker ikke noe til det og trenger derfor ikke behandling.

Til dine spørsmål:

- kan jeg ta enda en stikkpille med Canesten? Nei

- bør jeg få det undersøkt på nytt? Nei

- kan det være farlig for babyen om det ikke blir bedre? Nei

- kan det bli bedre nå selv flere dager etter behandlingen? Vanskelig å si

- Skal jeg se det hele an? Ja

- kan babyen bli smittet hvis jeg føder nå mens jeg har infeksjon? Ingen risiko for barnet

- andre tips/råd til hvordan jeg kan bli kvitt dette? Du blir sannsynligvis kvitt etter fødselen.

Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...