Gå til innhold

Underlivsproblemer.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg har en del problemer med underlivet og føler ikke helt at legen forstår meg. Hun ser ikke noe som er "synlig gale", og mener derfor at det sikkert ikke er noe gale. Men uansett - jeg skal prøve å gå kort igjennom symptomer og litt som har skjedd, bær med meg.

I begynnelsen av 2012 gikk jeg til min da lokale helsestasjon fordi jeg hadde hatt mensen i over 2 uker(som sluttet kort etter besøket). Jeg ble undersøkt og de fant ingenting galt, såvidt jeg husker - jeg hørte iallefall ikke noe mer fra dem.

Iløpet av 2012 fikk jeg noe jeg trodde var urininfeksjon, fordi jeg fikk denne følelsen av at jeg fortsatt måtte tisse - etter at jeg var ferdig. Dette er noe jeg fortsatt har, som er ekstremt plagsomt. Jeg går på toalettet, og etterpå føler jeg at jeg enda må tisse. Av og til er dette så ille, at jeg må sitte i ro i 30 min før det går over. Antall gangene dette skjer har økt siden 2012, fra noen ganger i månedene - til ukentlig.

I begynnelsen av 2013 begynte jeg å få vondt under sex, i begynnelsen var det ikke så vondt - men nå er det helt j*vlig. Det føles ut som en rivende/brennende følelse når han prøver å gå inn, etterfulgt av vondt i magen når han er inni. Nå kommer han ikke engang inn lenger, det er som om jeg nedentil har trukket meg sammen. Det er rett og slett en vegg der. Har som følge av dette nesten aldri sex, sist gang jeg hadde ikke-vond sex var i slutten av 2012. Det er også vanskelig å putte inn tamponger, medium til veldig smertefullt å ta inn. Tror også dette har blitt psykisk, får små-vondt i magen så fort han prøver å ta på meg nedentil.

Sommeren 2013, var første gang jeg gikk til legen for å fortelle om dette. Hun undersøkte meg, vi fant ut at jeg hadde klamydia - jeg ble behandlet for dette. Fikk soppeinfeksjon av antibiotikaen, fikk behandling. Hun fant ingenting galt ellers, jeg spurte om jeg muligens hadde endometriose eller vaginisme p.g.a vond sex. Hun mente jeg ikke hadde noe av dette.

For å oppsummere alt dette kaoset:

Vond sex, har ikke sex, plagsom følelse etter at jeg har vært på toalettet.

Andre ting jeg kan nevne:

Mensen er alltid smertefull for meg og varer opp til 8 dager. Vondt i rygg, mage, armer og ben, smertene starter ofte før mensen og holder på lenge etterpå. Er mye sykemeldt pga dette. // Jeg har masse utflod, ofte lysegul, i det siste har den vært rød(det er ikke mensen). // Jeg sliter med masse forskjellige typer magesmerter, vet ikke om de er relatert til underlivet. Jeg bruker ikke p-piller eller lignende.

Ble veldig mye, men håper du ser noe jeg og legen ikke ser.

Takk for at du leser dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette var mange symptomer, og det er neppe en enkel forklaring på dem alle.

Det med at du ikke klarer å ha samleie, det er som en vegg, det tyder på vaginisme. Det skyldes at bekkenbunnen/skjedeinngangen trekker seg sammen med en refleks. Muligens kan det være kroppens beskyttelse mot sex som er smertefull av andre årsaker. Dype smerter ved samleie og menstruasjonssmerter er symptomer ved endometriose. Det kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon i narkose. Det at du ikke får inn en tampong på grunn av smerter, kan ha samme årsak (vaginisme) eller være tegn på det som betegnes som vestibulitt.

Det at du ikke får tømt blæren, kan også skyldes at du ikke slapper av i bekkenbunnen så urinen fritt kan løpe ut.

I tillegg har du smerter i rygg, armer og ben. Det tror jeg ikke har sammenheng med underlivsproblemene.

Du forteller ikke hvor gammel du er eller om du ønsker å bli gravid (du bruker ikke prevensjon selv).

Som sagt, dette er komplisert og jeg synes at du skal be din lege om henvisning til gynekolog. Noen ganger kan det hjelpe å bruke p-pille uten pause for å stoppe menstruasjonen totalt.

Jeg håper at du kan få hjelp, men din sykehistorie er sammensatt og vanskelig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3528345
Del på andre sider

Dette var mange symptomer, og det er neppe en enkel forklaring på dem alle.

Det med at du ikke klarer å ha samleie, det er som en vegg, det tyder på vaginisme. Det skyldes at bekkenbunnen/skjedeinngangen trekker seg sammen med en refleks. Muligens kan det være kroppens beskyttelse mot sex som er smertefull av andre årsaker. Dype smerter ved samleie og menstruasjonssmerter er symptomer ved endometriose. Det kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon i narkose. Det at du ikke får inn en tampong på grunn av smerter, kan ha samme årsak (vaginisme) eller være tegn på det som betegnes som vestibulitt.

Det at du ikke får tømt blæren, kan også skyldes at du ikke slapper av i bekkenbunnen så urinen fritt kan løpe ut.

I tillegg har du smerter i rygg, armer og ben. Det tror jeg ikke har sammenheng med underlivsproblemene.

Du forteller ikke hvor gammel du er eller om du ønsker å bli gravid (du bruker ikke prevensjon selv).

Som sagt, dette er komplisert og jeg synes at du skal be din lege om henvisning til gynekolog. Noen ganger kan det hjelpe å bruke p-pille uten pause for å stoppe menstruasjonen totalt.

Jeg håper at du kan få hjelp, men din sykehistorie er sammensatt og vanskelig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mistenkte du ville svare noe slikt ja, men takk uansett.

Prøvde p-piller i 1 uke men ble kvalm, fikk vondere hodepine og mistenker at det trigget angsten/depresjonen min. Sluttet derfor som sagt etter 1 uke, men er mulig jeg fikk feil? Var iallefall Yasmin.

Men er dette med vond sex, noe som kan behandles? Jeg er så redd for å ha det slikt, merker så godt hvordan det er blitt psykisk.

Jeg er 22 år gammel forresten.

Anonymous poster hash: 78c5e...53c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3528347
Del på andre sider

Mistenkte du ville svare noe slikt ja, men takk uansett.

Prøvde p-piller i 1 uke men ble kvalm, fikk vondere hodepine og mistenker at det trigget angsten/depresjonen min. Sluttet derfor som sagt etter 1 uke, men er mulig jeg fikk feil? Var iallefall Yasmin.

Men er dette med vond sex, noe som kan behandles? Jeg er så redd for å ha det slikt, merker så godt hvordan det er blitt psykisk.

Jeg er 22 år gammel forresten.

Anonymous poster hash: 78c5e...53c

Det finnes noen som kan hjelpe deg! Hvor i landet bor du? Jeg har selv vaginisme, og har fått hjelp. (Det går sakte fremover) På Storo og Nydalen Mensendieck-fysioterapi har de flere fysioterapeuter som har kompetanse på kvinner som har vaginisme/vestibulitt (i tillegg til en rekke andre plager knyttet til bekken etc). Jeg møtte en fantastisk dame der. Billigere med henvisning, så antagelig bør du gå til en gynekolog for utredning, for å få henvisning. Dersom du ikke bor i Oslo, kanskje de vet om noen med kompetanse på dette der du bor? Det er ikke alle fastleger som "tror på" vaginisme, så det er avgjørende at du går til en gynekolog som er kjent med denne diagnosen. Det er hjelp å få!!   

Anonymous poster hash: a7618...29d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3528456
Del på andre sider

FrøkenCoquette

Det finnes noen som kan hjelpe deg! Hvor i landet bor du? Jeg har selv vaginisme, og har fått hjelp. (Det går sakte fremover) På Storo og Nydalen Mensendieck-fysioterapi har de flere fysioterapeuter som har kompetanse på kvinner som har vaginisme/vestibulitt (i tillegg til en rekke andre plager knyttet til bekken etc). Jeg møtte en fantastisk dame der. Billigere med henvisning, så antagelig bør du gå til en gynekolog for utredning, for å få henvisning. Dersom du ikke bor i Oslo, kanskje de vet om noen med kompetanse på dette der du bor? Det er ikke alle fastleger som "tror på" vaginisme, så det er avgjørende at du går til en gynekolog som er kjent med denne diagnosen. Det er hjelp å få!!   

Jeg bor i Oslo jeg også, vet du hvilken gynekolog jeg burde gå til?

Takk for svar, godt å vite at jeg ikke er alene.

Endret av FrøkenCoquette
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3528495
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo jeg også, vet du hvilken gynekolog jeg burde gå til?

Takk for svar, godt å vite at jeg ikke er alene.

Majorstuaklinikken har god kompetanse på smerter i underlivet. Det ser dyrt ut, men du kan jo ringe å spørre? Og med de smertene du beskriver kan det jo være verdt å betale litt for å få riktig hjelp..?

http://www.majorstuaklinikken.no/Oslo.html

(Jeg har ikke vært der selv, altså, men vet de kan mye om vaginisme/vestibulitt etc

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3529705
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei.

Jeg fikk noe som het bakteriell vaginose etter at jeg ble behandler for klamydia for mange år siden. Dette ga en stram lukt av utfloden, samt at den var noe rosa/skummete. Det kan jo være noe slik? Da hadde jeg mye smerter ved samleie, og var tørr og hadde en slags "brennende" smerte ved samleie.

Det i seg selv at jeg hadde vondt, gjorde at jeg stresset, og strammet muskulaturen nedentil hver gang vi hadde sex, siden kroppen/hode assosiertre sex med smerter. 

Jeg var til gynekolog som ikke fant noe uvanlig. Men du har fått mange gode råd her ser jeg, så du syns jeg du gjør lurt i å bestille time til gynekolog for en grundig undersøkelse. Vet ikke om du har vært på ultralyd av underlivet? Da kan man se mye, men ikke alt som endometriose osv.

Håper det ordner seg :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 08049...d5e
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3530228
Del på andre sider

FrøkenCoquette

Majorstuaklinikken har god kompetanse på smerter i underlivet. Det ser dyrt ut, men du kan jo ringe å spørre? Og med de smertene du beskriver kan det jo være verdt å betale litt for å få riktig hjelp..?

http://www.majorstuaklinikken.no/Oslo.html

(Jeg har ikke vært der selv, altså, men vet de kan mye om vaginisme/vestibulitt etc

Takk for det har bestilt time nå! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3530630
Del på andre sider

FrøkenCoquette

Hei.

Jeg fikk noe som het bakteriell vaginose etter at jeg ble behandler for klamydia for mange år siden. Dette ga en stram lukt av utfloden, samt at den var noe rosa/skummete. Det kan jo være noe slik? Da hadde jeg mye smerter ved samleie, og var tørr og hadde en slags "brennende" smerte ved samleie.

Det i seg selv at jeg hadde vondt, gjorde at jeg stresset, og strammet muskulaturen nedentil hver gang vi hadde sex, siden kroppen/hode assosiertre sex med smerter. 

Jeg var til gynekolog som ikke fant noe uvanlig. Men du har fått mange gode råd her ser jeg, så du syns jeg du gjør lurt i å bestille time til gynekolog for en grundig undersøkelse. Vet ikke om du har vært på ultralyd av underlivet? Da kan man se mye, men ikke alt som endometriose osv.

Håper det ordner seg :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 08049...d5e

Men fikk du fikset problemet? Jeg tenker ettersom gynekologen din ikke fant noe uvanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397285-underlivsproblemer/#findComment-3530631
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...