Gå til innhold

Svart negl som har falt av

Anbefalte innlegg

Sønnen min har hatt blå/sort negl på storetåa i lang tid, og nå har den løsnet :blink: . Skal en gjøre noe spesielt for å forhindre betennelse e.l.?  Var visst vondt nå etter at den løsnet, ikke vindt før.

Han skal renne slalåm i vinterferien, er det forenlig med ei slik tå tro? Håper det... :wacko:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397290-svart-negl-som-har-falt-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spilte håndball noen år, og har lang erfaring fra blå negler som løsnet. Etterhvert begynte jeg faktisk med å bore hull i den blå neglen; om verken kom ut ble neglen sittende på. Men det er jo for sent for dere nå ;).

Uansett er det nok litt ømt uten negl, men antakelig helt uproblematisk.

Fotballgutt? Hvis slalomstøvlene ikke er trange, burde det gå fint, men han får vel prøve seg fram. Sikkert ømmest nå i starten. Men det tar lang tid før ny negl vokser ut!

Fotballgutt ja! Det rare var at han ikke kunne huske at han hadde gjort noe spesielt - ikke noe spesielt hardt spark eller at noen hadde tråkket på ham, men plutselig en kveld for noen måneder siden var tåa temmelig vond. Etter en tid ble negla blåsvart (men det vonde forsvant etter bare noen dager tror jeg), og nå etter 2-3 mnd falt den altså av.

Gikk visst ganske greit i går. Får se i kveld hvordan det er å trene med den...

Jeg spilte håndball noen år, og har lang erfaring fra blå negler som løsnet. Etterhvert begynte jeg faktisk med å bore hull i den blå neglen; om verken kom ut ble neglen sittende på. Men det er jo for sent for dere nå ;).

Uansett er det nok litt ømt uten negl, men antakelig helt uproblematisk.

Jeg synes det er helt ufyselig kvalmt med sånne svarte negler som faller av :wacko: Buærkhhh!

Hvorfor får håndballspillere og fotballspillere blå negler?

Nei, er vel ikke mye å gjøre med det nå, håper det går greit både å trene og renne slalåm!

Jeg synes det er helt ufyselig kvalmt med sånne svarte negler som faller av :wacko: Buærkhhh!

Hvorfor får håndballspillere og fotballspillere blå negler?

Nei, er vel ikke mye å gjøre med det nå, håper det går greit både å trene og renne slalåm!

Som håndballspiller ble jeg jo ofte tråkket hardt på tærne, og var vinkelen "rett" gikk det utover neglen. Er vel det samme med fotballspillere.

Annonse

Sønnen min har "ny" negl på begge stortærne etter tilsvarende prosesser. Med én av dem tror jeg faktisk han var innom fastlegen. Jeg mener vi (det var faren som var med) fikk beskjed om at det bare var å la det gå sin gang, men komme tilbake dersom det dannet seg mye verk eller på annen måte så sykt og betent ut, når den nye neglen begynte å vokse ut.

En viktig årsak til at dette skjer, er at proffe fotballstøvler er ekstremt tynne og lette. De beskytter omtrent null komma niks.

Til info: Dette er en av de få tingene man har igjen for lisenskravet i ungdomsidretten:

http://www.fotball.no/nff/Idrettens-Helsesenter/Idrettens-Skadetelefon/

Sønnen min har "ny" negl på begge stortærne etter tilsvarende prosesser. Med én av dem tror jeg faktisk han var innom fastlegen. Jeg mener vi (det var faren som var med) fikk beskjed om at det bare var å la det gå sin gang, men komme tilbake dersom det dannet seg mye verk eller på annen måte så sykt og betent ut, når den nye neglen begynte å vokse ut.

En viktig årsak til at dette skjer, er at proffe fotballstøvler er ekstremt tynne og lette. De beskytter omtrent null komma niks.

Til info: Dette er en av de få tingene man har igjen for lisenskravet i ungdomsidretten:

http://www.fotball.no/nff/Idrettens-Helsesenter/Idrettens-Skadetelefon/

Så bra med den skadetelefonen! Aldri hørt om...

Logisk med liten beskyttelse når fotballskoene er tynne ja. Akkurat nå har han ikke akkurat den tynneste modellen, men det er sikkert ikke så mye som skal til får ei tå blir vond nei.

Synes egentlig de har ganske mange skader. Gutten min har vært skadet i to måneder nå, etter kneskade, men skal være kampklar etter vinterferien (har hatt veldig god oppfølging av fysioterapeut og vært flink til å trene alternativt frem til vanlig trening for et par uker siden), en spiller hadde et beinbrudd i kamp i høst, en stygg kneskade nå vinter hos en annen, et stygt kutt i munnen hos en tredje, vonde tær osv. De har fokus på skadeforebyggende trening, men det er en tøff kontaktsport har jeg skjønt, og en må vel regne med en del skader.... :-P

Som håndballspiller ble jeg jo ofte tråkket hardt på tærne, og var vinkelen "rett" gikk det utover neglen. Er vel det samme med fotballspillere.

Ja, skjønner det nå. Har bare aldri tenkt over det.

*ser frem til årevis med kvalmekle svarte tånegler hos mine to som spiller fotball og håndball...*

De har fokus på skadeforebyggende trening, men det er en tøff kontaktsport har jeg skjønt, og en må vel regne med en del skader.... :-P

Håper det går bra med junior, knær og ankler er utsatt i fotballen. Hos min egen spiller er det ryggen som tåler minst. Heldigvis har han en skolevenninne med kiropraktorfar som knekker og masserer når det er krise.

Det blir bare verre ettersom nivået og størrelsen øker. Bare se på kampene der de beste voksenlagene i verden møtes - selv uten særlig kontakt mellom spillerne hender det at de faller om med de frykteligste smerter ;)

Noen ganger kommer ikke ubalansen og smertene før flere sekunder etter kontakten med motspilleren - dette er en spesiell form for skadeforsinkelse som jeg aldri har sett i håndballen. Men det går fort over, heldigvis. Når dommeren har bestemt seg, skjer det forbausende ofte at den halvdøde kvikner til.

Håper det går bra med junior, knær og ankler er utsatt i fotballen. Hos min egen spiller er det ryggen som tåler minst. Heldigvis har han en skolevenninne med kiropraktorfar som knekker og masserer når det er krise.

Det blir bare verre ettersom nivået og størrelsen øker. Bare se på kampene der de beste voksenlagene i verden møtes - selv uten særlig kontakt mellom spillerne hender det at de faller om med de frykteligste smerter ;)

Noen ganger kommer ikke ubalansen og smertene før flere sekunder etter kontakten med motspilleren - dette er en spesiell form for skadeforsinkelse som jeg aldri har sett i håndballen. Men det går fort over, heldigvis. Når dommeren har bestemt seg, skjer det forbausende ofte at den halvdøde kvikner til.

Ja, han har ikke lenger vondt i kneet (kraftig overstrekk av leddbånd, heldigvis ikke røket), men jeg er jo spent nå når han skal renne slalåm 6 dager i strekk, og så etter planen være kampklar (men han er jo andrekeeper, så det blir sikkert ikke så mye kamp enda).

Han har heldigvis begynt å vokse nå, men er fremdeles av de minste (fysisk) på laget. Han er imidlertid veldig sterk og smidig, og hevder seg godt der - men jeg gleder meg jo til han blir like stor fysisk som de andre - regner med at han ikke er så utsatt for skader da?

Han har heldigvis begynt å vokse nå, men er fremdeles av de minste (fysisk) på laget. Han er imidlertid veldig sterk og smidig, og hevder seg godt der - men jeg gleder meg jo til han blir like stor fysisk som de andre - regner med at han ikke er så utsatt for skader da?

Det er ikke for ingenting at keeperen i svært mange idretter er den som har mest "rustningpreget" utstyr.

Men jeg tror nok bevegelighet og styrke er en fordel, uansett størrelse. Og på høyt nivå møter han færre angrepsspillere som bare har kroppsvekt og bølleegenskaper å skilte med. Spiller man på et "tullelag" i nederste divisjon, er risikoen litt høyere for å bli trampet ned av en sint okse uten særlig teknikk.

Endret av laban

Det er ikke for ingenting at keeperen i svært mange idretter er den som har mest "rustningpreget" utstyr.

Men jeg tror nok bevegelighet og styrke er en fordel, uansett størrelse. Og på høyt nivå møter han færre angrepsspillere som bare har kroppsvekt og bølleegenskaper å skilte med. Spiller man på et "tullelag" i nederste divisjon, er risikoen litt høyere for å bli trampet ned av en sint okse uten særlig teknikk.

Det er heldigvis litt færre av de sinte oksene nå, når de er litt mer jevne i størrelsen. For to år siden var det enorm forskjell på guttene - og jeg husker med gru straffesparket i en finale i en stor cup - der min lille keeper stod i mål mens "oksen" på det andre laget dundret avgårde et kanonskudd, som gutten min ikke hadde sjans i havet å ta.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...