Gå til innhold

Utleiebolig i Norge eller Kanariøyene?

Anbefalte innlegg

Hvis man har arvet penger som man vil investere i en liten utleieleilighet, lønner det seg da (skattemessig) å kjøpe og leie ut i syden (kanariøyene) eller i Norge? Vi ønsker helst førstnevnte fordi da kan vi bo der selv innimellom, og leie ut andre deler av året. Mens sistnevnte kun ville bli som investering.

Hvor finner jeg ut mer om dette?

Anonymous poster hash: c3d81...5b2

Fortsetter under...

Hvis man har arvet penger som man vil investere i en liten utleieleilighet, lønner det seg da (skattemessig) å kjøpe og leie ut i syden (kanariøyene) eller i Norge? Vi ønsker helst førstnevnte fordi da kan vi bo der selv innimellom, og leie ut andre deler av året. Mens sistnevnte kun ville bli som investering.

Hvor finner jeg ut mer om dette?

Begge deler er skattepliktig til Norge på lik linje, så da kommer det an på inntektens størrelse.

Men du må sjekke om det også er skatteplikt i der nede. Isåfall kan du trekke fra spansk inntektsskatt i norsk, men ikke slikt som eiendomsskatt, kommunale skatter og avgifter ol. Ikke sikkert det er dyrere totalt sett der nede, men mer styr vil jeg tro.

Og "lønner seg" er viktigere mtp potensiell verdistigning enn skatt.

Anonymous poster hash: 50df2...d73

For meg ville tanken på å få beskjed om vannlekkasje, innbrudd eller andre festlige hendelser mens jeg selv var tusenvis av mil unna, overdøvet enhver mulighet for økonomisk gevinst.

Seriøst har jeg lest at man fort finner ut at det påløper utgifter til noen som passer på eiendommer i syden. Ellers er det lett å bli utsatt for innbrudd, hærverk osv. Men jeg er ingen risikosøker når det gjelder sånt.

Her er noen relativt ferske linker:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/mange-fallgruver-ved-kjop-av-eiendom-i-utlandet/

http://www.alfazdelsol1.com/lov-og-orden/skattemessige-forhold-i-norge-ved-kjoep-av-fritidsbolig-i-utlandet-del-1-av-2

Og en gammel:

http://www.styreforeningen.no/artikler/eiendom-i-utlandet-skatt-og-avgift/

Tusen takk for svar og for nyttige linker.

Kanskje det heller vil lønne seg å ha en utleiebolig i Norge, og så bruke inntekten derfra til sydenturer? Lurer nesten på å gjøre dette isteden. Ser ut som det er veldig mye bry med å eie noe i utlandet, og mye å sette seg inn i.

Kanskje det heller vil lønne seg å ha en utleiebolig i Norge, og så bruke inntekten derfra til sydenturer? Lurer nesten på å gjøre dette isteden. Ser ut som det er veldig mye bry med å eie noe i utlandet, og mye å sette seg inn i.

Sånn tenker jeg også. Men jeg scorer lavt på alt som likner på risikosport ;)

Tusen takk for svar og for nyttige linker.

Jeg tror det er et lurt valg.

Og det vil jo også gi dere en mye større fleksibilitet for hvor dere ønsker å reise på ferie i utlandet. Da føler man ikke en "forpliktelse" til å reise til egen leilighet, men står mye friere.

Selv har vi valgt å leie hus når vi reiser på ferie, fremfor å bo på hotell - i hvert fall hvis vi skal bli borte i tre-fire uker.

Vi lurte en stund på å kjøpe hus i utlandet (fortrinnsvis i "The keys" i Florida), men etter å ha regnet på det, og vurdert ulemper og fordeler mot hverandre, så har vi (med klar margin) valgt å heller leie enn eie. Vi betaler omtrent det samme for et stort hus (3 soverom og 3 bad) det samme som det koster for et greit hotell for kona og meg - og da får vi vesentlig mer for pengene, samt mulighet til å ta i mot besøk.

En leiepris på 4 uker koster omtrent det samme som bare eiendomsskatten ville kostet for tilsvarende hus hadde vi eid det.....

Det er mulig at potensielle leieinntekter ville dekket driftskostnadene (men ikke hvis vi måtte ta opp lån for å kjøpe det), men ikke spesielt mye mer.

Og da er det mye greiere å slippe alle bekymringer og merarbeid ved å eie, og heller bare leie :)

Annonse

En leiepris på 4 uker koster omtrent det samme som bare eiendomsskatten ville kostet for tilsvarende hus hadde vi eid det.....

Det er mulig at potensielle leieinntekter ville dekket driftskostnadene (men ikke hvis vi måtte ta opp lån for å kjøpe det), men ikke spesielt mye mer.

Og da er det mye greiere å slippe alle bekymringer og merarbeid ved å eie, og heller bare leie :)

Riktignok må jeg ikke ta opp lån for å kjøpe det. Men hvis det er så mye driftskostnader og eiendomsskatt som du sier, så er det kanskje bedre å ha en utleieleilighet i Norge.

Kanskje jeg kunne kjøpt en utleieleilighet i en typisk norsk ferieby, feks Kristiansand eller Larvik, så kunne vi bodd der noen uker om sommeren, og leid ut i hele skoleåret..... *tenker*.

Riktignok må jeg ikke ta opp lån for å kjøpe det. Men hvis det er så mye driftskostnader og eiendomsskatt som du sier, så er det kanskje bedre å ha en utleieleilighet i Norge.

Kanskje jeg kunne kjøpt en utleieleilighet i en typisk norsk ferieby, feks Kristiansand eller Larvik, så kunne vi bodd der noen uker om sommeren, og leid ut i hele skoleåret..... *tenker*.

Hvis det først og fremst er for investeringens skyld, så ville jeg satset på å kjøpe noe med godt utleiepotensiale (sentralt i en storby) og drevet langtisutleie - og sett helt bort fra å bruke det selv. Det gjør det bare mye mer komplisert - ikke minst med tanke på langtidsutleie.

Satser du på korttidsleie, så vil du måtte bruke veldig mye tid på å finne og følge opp leietakere - og risikoen for at du treffer på problemer med dårlige leietakere øker med antallet leietakere over tid.

Skatteregler for eiendom i utlandet er litt ulikt, avhengig av hvilket land det gjelder. Det gjelder først og fremst slikt som eiendomskatt, skatt av leieinntekter og mulighet for rentefradrag av boliglån samt kostnader til drift og vedlikehold. USA er annerledes enn for de fleste eropeiske land, og gjør derfor at regnestykket blir litt forskjellig når det gjelder f.eks USA og Spania (det er også ulik eiendomskatt i ulike stater i USA).

Siden det er lite aktuelt for deg/dere uansett, så kommer jeg ikke med flere detaljer om akkurat det - men generelt er det kostnader for eiendomsskatt (eller formueskatt om du kjøper eiendom i Norge), husleie (ulikt hva som inngår/ikke inngår her avhengig av hva slags eiendom det er, men noe av det som kommer videre inngår ofte der), strøm, kostnader til eventuelle kabelTV / internett-tilknytning (mer attraktivt som leieobjekt om det inngår), vedlikehold, forsikring, offentlige avgifter (vann/kloakk etc), som det er viktig at du tar med i regnestykket ditt, uansett hvor i verden du investerer i eiendom.

Hvis det ikke blir utleieleilighet i syden (som vi kan dels bruke selv), så blir det nok i en sørlandsby og at jeg leier ut 11 mnd i året til studenter. De bor ofte hjemme hos foreldrene i ferien, eller de drar på ferie. For da vil jeg ha litt glede av den selv også.

Takk for oppramsing av alle utgiftene jeg må tenke på, det skal jeg notere meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...