Gå til innhold

Merkelig om romfolk

Anbefalte innlegg

Overskrift på artikkel i Aftenposten:

Søker statsstøtte for å drive PR for utenlandske tiggere

Ingress:

Kirkens Bymisjon i Kristiansand vil ha 600.000 kroner til blant annet å «endre det negative fokuset i opinionen» og drive «positiv informasjonsformidling».

Nesten som man kunne få både hakeslipp og bakoversveis og øya på stilk. Og lenger ned i artikkelen:

"(...)romfolk foretrakk å sove i bilene sine er teltet, som er samme type som Røde Kors bruker under internasjonale katastrofer(...)"

Representanter for romfolket i Vestfold sa at de opplevde tilbudet som under deres verdighet.

Men de synes det er verdig å sitte på gata å tigge?

Da kan man sannelig undre - hva kan man gjøre for å gi disse menneskene et verdig liv?

Anonymous poster hash: 46e53...3e2
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397313-merkelig-om-romfolk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskrift på artikkel i Aftenposten:

Ingress:

Nesten som man kunne få både hakeslipp og bakoversveis og øya på stilk. Og lenger ned i artikkelen:

Men de synes det er verdig å sitte på gata å tigge?

Da kan man sannelig undre - hva kan man gjøre for å gi disse menneskene et verdig liv?

Det er ingen ting å gjøre så lenge de tviholder på (u)kulturen sin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397313-merkelig-om-romfolk/#findComment-3528576
Del på andre sider

Ikke glem at folk er folk ;)

" Det har vi ingen problemer med å forstå. Vi har pekt på nedlagte skoler og ubrukte lokaler i Tønsberg, men ingen ville stille disse til disposisjon for oss."

vet du, jeg kunne og tenkt meg gratis noen nedlagte skoler og ubrukte lokaler, jeg har en lang liste med ting jeg skulle gjort.. innendørs paintballbane,  hobbyverksted, skatepark til barna, privat-kino for meg og venner, rollerblade-bane, leke-filmstudio, diso til kidsa...

Og så kan man jo spørre hvorfor 'rom folket' skal ha noe som helst mer rett på bygningene enn det jeg har. Rom folket er sine egne værste fiender slik jeg ser det, hvis de fokuserer på holdningsendring hos egne barn, sender dem på skole og lærer bort håndtverk i stedenfor tyveri og tigging, så kanskje sakte men sikkert denne negative fokusen snur seg når det har gått noen år..

Men det er vel for mye tilltak, mye lettere å sitte å klage over stigmatisering og manglende støtte fra feks. Norge... Hvorfor skal vi hjelpe akkurat Rom folket ? Helt ærlig så er det andre grupper med svakstilte posisjoner i verden jeg kunne tenkt å hjulpet (og hjelper der jeg kan) LENGE før rom-folk.

Men det er vel rasisme på høyt nivå.

Nei, det er sikkert ikke greit å være stigmatisert, tiggende, poliorammet ROM folk, men sympatien renner sakte men sikert av, by etter by, land etter land, sitter de på knær med den sørgmodige, selvynkelige teaterialske hulkingen, alle med 40 barn de skal fø og amputerte armer og bein. HJelp til selvhjelp.. jeg aner ikke hva løsningen er, men noe PR kampanje er nok ganske langt unna det de trenger først.

Anonymous poster hash: eebd3...cdd
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397313-merkelig-om-romfolk/#findComment-3528583
Del på andre sider

Ikke glem at folk er folk ;)

" Det har vi ingen problemer med å forstå. Vi har pekt på nedlagte skoler og ubrukte lokaler i Tønsberg, men ingen ville stille disse til disposisjon for oss."

vet du, jeg kunne og tenkt meg gratis noen nedlagte skoler og ubrukte lokaler, jeg har en lang liste med ting jeg skulle gjort.. innendørs paintballbane,  hobbyverksted, skatepark til barna, privat-kino for meg og venner, rollerblade-bane, leke-filmstudio, diso til kidsa...

Og så kan man jo spørre hvorfor 'rom folket' skal ha noe som helst mer rett på bygningene enn det jeg har. Rom folket er sine egne værste fiender slik jeg ser det, hvis de fokuserer på holdningsendring hos egne barn, sender dem på skole og lærer bort håndtverk i stedenfor tyveri og tigging, så kanskje sakte men sikkert denne negative fokusen snur seg når det har gått noen år..

Men det er vel for mye tilltak, mye lettere å sitte å klage over stigmatisering og manglende støtte fra feks. Norge... Hvorfor skal vi hjelpe akkurat Rom folket ? Helt ærlig så er det andre grupper med svakstilte posisjoner i verden jeg kunne tenkt å hjulpet (og hjelper der jeg kan) LENGE før rom-folk.

Men det er vel rasisme på høyt nivå.

Nei, det er sikkert ikke greit å være stigmatisert, tiggende, poliorammet ROM folk, men sympatien renner sakte men sikert av, by etter by, land etter land, sitter de på knær med den sørgmodige, selvynkelige teaterialske hulkingen, alle med 40 barn de skal fø og amputerte armer og bein. HJelp til selvhjelp.. jeg aner ikke hva løsningen er, men noe PR kampanje er nok ganske langt unna det de trenger først.

Anonymous poster hash: eebd3...cdd

Jeg er en av dem som har forsvart mennskeverd og menneskerettigheter for alle konsekvent uavhengig av hvem det gjelder, også for romfolk og kriminelle. Og når jeg har forsvart romfolk mot nedlatenhet og forakt, har jeg fått spydigheter. "La dem sette opp telt i hagen din!" var det noen som skrev til meg.

Når de har slike oppfatninger av overnattingsplass, hvordan kan man da gå videre med andre ting? Har de evne till å bo i hus f.eks.? Kunne de klare enkle deltidsjobber hvis de ble tilbudt?

Denne artikkelen var trist. For den antyder nærmest umulige oppgaver med å hjelpe dem til en bedre tilværelse. De har en rar kultur. Nesten som et skall som hindrer andre i å gjøre noe nyttig for dem. Kan de gi slipp på noe av del ukulturen som holder dem nede i fattigdom og fornedrelse? Hvis norske romfolk kan gå inn i en annen levemåte, kan vel de romfolka fra Romania også?

Anonymous poster hash: 46e53...3e2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397313-merkelig-om-romfolk/#findComment-3528607
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...