Gå til innhold

Hullete CV

Anbefalte innlegg

Min mann søker nå jobber etter 4 år på aap. Han er 30 år,og har bakgrunn med rus og psykiske problemer. Det er derfor en god del huller i cv'en. Nå skal han på intervju på en jobb på mandag, og vi lurer ført på hvordan vi skal forklare hullene i cv'en (de har ikke sett cv'en på forhånd). Vi vil selvfølgelig ikke lyve, men han må jo prøve å få det til å fremstå så lite avskrekkende som mulig. Han har vært helt nykter i 5 år nå, og slitet i med den psykiske helsa lenger. Noen som har tips og erfaringer å komme med? Hva virker mest avskrekkende for en arbeidsgiver, rusbakgrunn eller psykiske problemer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397356-hullete-cv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann søker nå jobber etter 4 år på aap. Han er 30 år,og har bakgrunn med rus og psykiske problemer. Det er derfor en god del huller i cv'en. Nå skal han på intervju på en jobb på mandag, og vi lurer ført på hvordan vi skal forklare hullene i cv'en (de har ikke sett cv'en på forhånd). Vi vil selvfølgelig ikke lyve, men han må jo prøve å få det til å fremstå så lite avskrekkende som mulig. Han har vært helt nykter i 5 år nå, og slitet i med den psykiske helsa lenger. Noen som har tips og erfaringer å komme med? Hva virker mest avskrekkende for en arbeidsgiver, rusbakgrunn eller psykiske problemer?

Rus, vil jeg tro.

Og har han plutselig blitt arbeidsfør etter 4 år på aap?

Anonymous poster hash: f47f9...859

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397356-hullete-cv/#findComment-3528949
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Dette er ikke noe ideelt utgangspunkt for å søke jobb, det forstår alle, men det er heller ikke håpløst. Mange klarer det.

Jeg ville ikke synes at tidligere rus ville vært veldig avskrekkende hvis han har vært rusfri så lenge som 5 år. Jeg ville kanskje vært litt skremt, men også litt imponert over at han har kommet ut av det.

Jeg ville altså fortalt om tidligere rusproblemer fordi hullene i CV'en tross alt krever en forklaring og fordi mamma har sagt til meg at det er stygt å lyve. Dropp ut de verste delene fra historien, og ikke gå i dybden.

Jeg synes for min del den psykiske helsa virker mest avskrekkende for arbeidsgiver i dette tilfellet, siden det ikke åpenbart er et avsluttet kapittel.

Det sier seg selv at man har visse psykiske problemer når man ruser seg, så jeg ville synes det er helt fair å ikke nevne det som et eget punkt. Man trenger tross alt ikke sparke seg selv bak i et jobbintervju.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397356-hullete-cv/#findComment-3528961
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sagt noe sånt som at han hadde hatt en fase med psykiske problemer (ikke nevnt rus), men at han så kom i behandling og fikk veldig god effekt av det, og at det siste året har han jobbet frivillig som en glidende overgang til arbeidslivet. Så kan han med fordel tilføye at den nedturen han hadde vært gjennom, har lært ham veldig mye både om selv selv og andre mennesker, og har lært ham at det nytter å stå på, at det er mulig å forandre seg selv, osv, (det er mange viktige ting man kan lære, som han kan nevne, hvis det stemmer da).

Han må regne med at arbeidsgiver vil foretrekke folk som ikke har slik bakgrunn. Så det kan være lurt at han også sier noe om at han forstår at noen som ikke kjenner ham, kanskje kan bli litt skeptisk, men at han gjerne vil få en sjanse til å vise at han er flink, og at han er veldig glad i å jobbe, gjøre en innsats, osv osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397356-hullete-cv/#findComment-3528962
Del på andre sider

Annonse

Så kan han med fordel tilføye at den nedturen han hadde vært gjennom, har lært ham veldig mye både om selv selv og andre mennesker, og har lært ham at det nytter å stå på, at det er mulig å forandre seg selv, osv, 

Og slik svada tror folk på?

Anonymous poster hash: f47f9...859

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397356-hullete-cv/#findComment-3528964
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan lønne seg å være ærlig helt fra starten, kanskje til og med imponerende.

At man legger ut sånn som det er, at han har slitt med rus osv, men nå har kjempet seg tilbake og har vært rusfri i 5 år og er innstilt på å fortsette slik og få seg jobb og leve et normalt liv som alle andre.

Jeg ville absolutt gitt en slik en sjanse. Jeg ville så klart vurdert personen på intervjuet... om han virket straight og rusfri nå... og gjerne sjekket litt referanser. Regner med han kanskje har noen i NAV eller lignende som kan gå god for han? Om han får problemer med å få jobb, så kan han ta kontakt med NAV og høre om de har noen hjelpetiltak for å komme ut i jobb, f.eks. at nav betaler arbeidsgiver. Da får han bevist for arbeidsgiver hva han kan og at han klarer å holde seg nykter, uten at arbeidsgiver risikerer noe tap...

Ellers har vi jo de som dikter at de har vært på jordomseiling alle disse årene....

Anonymous poster hash: fb357...b66

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397356-hullete-cv/#findComment-3529869
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...