Gå til innhold

Oppdaget sanne Islam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal ikke snakke for trådstarter, men Sharia er jo bare en dynamisk tolkning av Koranen. Når trådstarter ikke tolker Koranen til å feks inneholde hat mot homofile, tipper jeg at vedkommende heller ikke tilhører de mer fundamentalistiske miljøene, og i likhet med mange liberal muslimer er motstandere av slik religiøs-tolkbar lovgivning.

Vitterlig så er det andre islamske miljøer som tolker koranen dithen at homofili er en styggdom. Minst en (selv om jeg tror begge sider) av partene tar da feil, men i likhet med de en drøss andre paradokser som religiøse mennesker ser ut til å mangle totalt refleksjon over.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, Ismal i seg selv er neppe bedre eller værre enn mange andre religioner, men mangler en modernisering som vi har fått gjennom industri, imperalisme, tenkning, revulsjoner, opplysthet etc..

Det er fundamentalisme og totalt fravær av kristisk tenkning og opplysthet som er problemet, og det er akkurat samme problem enten vi snakker om islam eller noe annet. Det sagt, det bilde Islam og muslimer gir utdad, er at der 'vi' har en fundamentalist pr 10.000 innbyggere, så har 'de' en pr 1000 (sånn bare for å sette noen tall).

For å si det litt banalt: Pakk muslimer sammen i afghanistan og iran, så får vi handle komerst med landets ledere der det er nødvendig,  og ønske resten av folket der borte velkommen til dialog om 1000 år når de har røska litt opp i det sinnsyke hijab/sharia/kvinnesyn/madras/analfabetisme/fanatismen sin

Jeg vet hva sharia er, og jeg vet også at koranen - som bibelen - er åpen for tolkning. Det er derfor immamenes sharia har så stor betydning innen islam. Du har derfor helt rett, jeg var nyskjerrig på hvordan trådstarter forholder seg til immamenes tolkning ;)

Det er vel med Islam som alle andre religioner, tolkes i hytt og pine for eget forgotbefinnende, forkast alt som ikke støtter opp under det man selv mener, og framelsk og gnål omat og omat på det som støtter (eller tenkes kan) støtte opp om det man selv syns.

At man er alene i hele verden å tro en spesifikk sak er helt uten relevans, for det finnes jo pokker meg ikke to religiøse innen samme trosretning, innen samme sekt, som mener akkurat det samme om alt.

AnonymBruker

Uh, nei, vi har ikke sluppet unna noe ukultur, men vi har hatt mange modige menn og kvinner som har gjort opprør mot det etablerte (tildels terrorpreget skrekkregimet) kristendom har vært under.

Det sagt, mye av det du refererer til som ukultur er fanatisme vi finner i vesten og, kanskje mer i USA en her i nordlige deler av europa.

Finn fram historiebøkene dine og les, Adhemar. Vesten og Europa har gjennom historien sluppet unna mye av muslimenes plager (, bortsett fra invasjonen av den spanske halvhøye en periode og invasjonen av  Balkan i forbindelse med det ottomanske riket, for senere å bli trengt tilbake). Sånn har det vært i hundrevis av år. Først i moderne tid da radikaliseringsbølgen kom fra Egypt på Al-Azhar Univesitetet i Kairo på den tiden da Yassir Arafat studerte der, kom forandring. Den radikaliseringsbølgen spredte seg etter hvert over hele den muslimske verdenen. Den har ikke kunnet forandre noe av avgjørende betydning i vesten, bortsett fra håndtering av en del sikkerhetsspørsmål og at mange har fått sterk avsky for islam. Bortsett fra sånne få begrensede hendelser, har Vesten gjennom historien i stor grad fått være i fred for islamske plager.

Anonymous poster hash: b856e...4a7

AnonymBruker

Finn fram historiebøkene dine og les, Adhemar. Vesten og Europa har gjennom historien sluppet unna mye av muslimenes plager (, bortsett fra invasjonen av den spanske halvhøye en periode og invasjonen av  Balkan i forbindelse med det ottomanske riket, for senere å bli trengt tilbake). Sånn har det vært i hundrevis av år. Først i moderne tid da radikaliseringsbølgen kom fra Egypt på Al-Azhar Univesitetet i Kairo på den tiden da Yassir Arafat studerte der, kom forandring. Den radikaliseringsbølgen spredte seg etter hvert over hele den muslimske verdenen. Den har ikke kunnet forandre noe av avgjørende betydning i vesten, bortsett fra håndtering av en del sikkerhetsspørsmål og at mange har fått sterk avsky for islam. Bortsett fra sånne få begrensede hendelser, har Vesten gjennom historien i stor grad fått være i fred for islamske plager. Anonymous poster hash: b856e...4a7

Men kristne plager har vi ikke sluppet unna.

Anonymous poster hash: 446dd...df5

Finn fram historiebøkene dine og les, Adhemar. Vesten og Europa har gjennom historien sluppet unna mye av muslimenes plager

Vel, det er en påstand fra din side jeg ikke er enig i. Vi beveger oss vekk fra temaet her, så for å gjøre det klinkede klart er jeg ganske langt unna å være noe tilhenger av Islam.

Men å hevde at vi i vesten har sluppet unna er ikke helt korrekt i henhold til historiebøker. Vi kan starte lett med barnekorstog, korstog, inkvisisjon,  bannlysing, heksejakt, drap av 'kjettere' som feks mente at jorda gikk rundt sola, en generell trenering av all vitenskap, utstrakt bruk av trusler om helvete/moral for å holde folk i sjakk, lureri for å dra til seg mere penger, makt og land, endeløse rekker med kriger, ekstrem utnyttelse og forakt for folk (konger har vært direkte insatt av Gud, må skjønne). Norge ble 'kristent' ved tuppen av et sverd, ikke med ord (Tror du på Gud ? Neivel, av med hodet.. tror du på gud ? .. etc etc).

Men som jeg sier har vi heldigvis fjernet oss lenger og lenger vekk fra den måte å styre på, da vi ikke lenger tror at konger er guds representanter på jord, at presten må knulle kona vår og ta prosenter av alt vi tjener, at vi ikke må donere våre eiendeler for ikke brenne i helvete etc etc.

Og det kommer med velstand, utdannelse og opplysthet. Hvordan vi har fått velstand etc er en annen historie, men altså: at den kristne historien ikke har påført ekstreme lidelser for folk i lang, lang tid stemmer ikke. Den ekstreme islamismen vi kan se i dag er mer moderne, i eldre tider var de mye friere i arabiske land enn det de tilsvarende europeerne var det.

Vi i vesten har beveget oss 'vekk' fra Gud, slik Gud ble benyttet og brukts som begrunnelse på ting, mens Islam har i en del land beveget seg 'nærmere' denne Guden.

Fattigdomsproblem, ikke religionsproblem.

Annonse

AnonymBruker

Men å hevde at vi i vesten har sluppet unna er ikke helt korrekt i henhold til historiebøker. Vi kan starte lett med barnekorstog, korstog, inkvisisjon,  bannlysing, heksejakt, drap av 'kjettere' som feks mente at jorda gikk rundt sola, en generell trenering av all vitenskap, utstrakt bruk av trusler om helvete/moral for å holde folk i sjakk, lureri for å dra til seg mere penger, makt og land, endeløse rekker med kriger, ekstrem utnyttelse og forakt for folk (konger har vært direkte insatt av Gud, må skjønne). Norge ble 'kristent' ved tuppen av et sverd, ikke med ord (Tror du på Gud ? Neivel, av med hodet.. tror du på gud ? .. etc etc).

Men som jeg sier har vi heldigvis fjernet oss lenger og lenger vekk fra den måte å styre på, da vi ikke lenger tror at konger er guds representanter på jord, at presten må knulle kona vår og ta prosenter av alt vi tjener, at vi ikke må donere våre eiendeler for ikke brenne i helvete etc etc.

Og det kommer med velstand, utdannelse og opplysthet. Hvordan vi har fått velstand etc er en annen historie, men altså: at den kristne historien ikke har påført ekstreme lidelser for folk i lang, lang tid stemmer ikke. Den ekstreme islamismen vi kan se i dag er mer moderne, i eldre tider var de mye friere i arabiske land enn det de tilsvarende europeerne var det.

Vi i vesten har beveget oss 'vekk' fra Gud, slik Gud ble benyttet og brukts som begrunnelse på ting, mens Islam har i en del land beveget seg 'nærmere' denne Guden.

Fattigdomsproblem, ikke religionsproblem.

Så du må kritisere kristne for noe de er enig med deg i, sånn som at korstog, heksebrenning, inkvisisjon og drap var feil?

Ellers synes jeg du skriver mye rart, sånn som dette:

Jeg mener man skal rive armen av islamister og denge jødene med dem, og dere andre her er noen skikkelig duster. Goliath sa at mrXXX var en kremtulling her om dagen.

Islamsk kultur er skremmende, men ikke det som står i Koranen..  Da kan Bibelen skremme i hvert fall.  Jeg har ingenting til overs for kvinneundertrykkelsen i islamske land, men jeg har stor tro på at kvinnene greier å gjøre opprør slik som vi har gjort i Vesten.  I middelalderen ble kloke damer brent på bål som hekser i Guds og Jesu navn.

Jeg presiserer at jeg betrakter meg som kristen, og er medlem av statskirke.

AnonymBruker

Islamsk kultur er skremmende, men ikke det som står i Koranen.. 

Først litt om kvinner:

4:34 Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great. 

---- Ja her er det kjente verset hvor man får klar beskjed om at en ulydig kvinne skal forvises fra ektesengen og bankes opp. Klar tale.

2:223 Your women are a tilth for you (to cultivate) so go to your tilth as ye will, and send (good deeds) before you for your souls, and fear Allah, and know that ye will (one day) meet Him. Give glad tidings to believers, (O Muhammad). 

------------Kvinnen er en gode du kan ta for deg av når du måtte ønske!

Litt om vold og vantro:

--------------------------------------------------------------------------------

2:191 And slay them wherever ye find them, and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution is worse than slaughter. And fight not with them at the Inviolable Place of Worship until they first attack you there, but if they attack you (there) then slay them. Such is the reward of disbelievers. 

-------Ja rett ut: Drep dem hvor enn du finner dem.

4:56 Lo! Those who disbelieve Our revelations, We shall expose them to the Fire. As often as their skins are consumed We shall exchange them for fresh skins that they may taste the torment. Lo! Allah is ever Mighty, Wise. 

---------Hmm deilig. Sa noen sadist? De skal brennes, og hver gang huden deres er slukt av ilden skal de få ny hud slik at de kan kjenne smerten igjen. Jeg venter i spenning på dommens dag. Dette høres vondt ut. 

5:73 They surely disbelieve who say: Lo! Allah is the third of three; when there is no God save the One God. If they desist not from so saying a painful doom will fall on those of them who disbelieve. 

------- Denne er til de kristne. De som tror på treenigheten skal oppleve denne "painful doom" som nevnes ganske ofte. 

Anonymous poster hash: 446dd...df5

Lær ett menneske og be, så kan de sulte, lær ett menneske å dyrke korn, og det kan brøfø seg. Bønn er så unyttig, og uvirkelig. Jeg hadde en kristenreligiøspsykose en gang i tiden, og det var den værste tiden i mitt liv. Så jeg fant ut att gud er noe tull. Lucifer, er en gammel prometheus myte, og jeg kaller Lucifer en erkeengel, som stod opp mot gud, men alt er selvfølgelig filosofisk, og ikke konkret. Kan ikke fatte att mentalt friske mennesker tror på noen av de gudemytene som oppstod i midtøsten. Den guden er så tydelig ond.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...