Gå til innhold

å gjøre forskjell eller å utgjevne forskjeller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er tre søsken. De to andre har gjort karriere og lever i luksus med sine flotte familier. Så har du meg, mislyktes i utdannelse og jobb, og blitt skilt og er alene med to barn. Mine søsken har mer enn nok, de handler dyre klær og reiser ofte på utenlandsreiser med familien. Jeg sliter med å få endene til å møtes, mine barn deler rom og jeg sover i stua. Jeg har ikke råd til bil og det er så vidt jeg greier å betale avdrag på boligen.

Nå vil mine foreldre hjelpe meg økonomisk, men jeg er redd mine søsken vil bli misunnelige fordi foreldrene våre hjelper meg og ikke dem. Samtidig har jeg ikke råd til å si nei takk, jeg tror vi må flytte og leie for jeg greier ikke utgiftene med min lave inntekt.

Jeg forstår at mine søsken er stolte over at de har vært flinke å tatt utdannelse og skaffet seg gode jobber, og jeg unner dem det. men det er ikke slik at jeg har rotet bort og sølt med penger. En høyere utdannelse ble for vanseklig for meg, så jeg gikk over i et lavtlønnsyrke og jeg står på og jobber hardt, tar på emg ekstravakter for å få endene til å møtes. Men jeg tjener jo ikke fett. Jeg er flink til å leve på lite, men det er klart jeg er litt misunnelig fordi jeg ikke har greid å komme meg lenger.

Mine foreldre har ingen betenkeligheter, og jeg greier ikke få endene til å møtes uten hjelp. Men jeg har et godt forhold til mine søsken som jeg ikke ønsker å ødelegge. Hva er riktig å gjøre i slike tilfeller?

Anonymous poster hash: c389c...28b Anonymous poster hash: c389c...28b

Fortsetter under...

Foreldrene dine står fritt til å disponere sine midler mens de er i live, og jeg synes du skal ta i mot hjelp uten dårlig samvittighet. Dine søsken bør forstå at du har større behov for hjelp enn dem.

Åpenhet rundt dette er sikkert lurt; ingen ting skaper så dårlige stemning som forsøk på hemmelighold av økonomisk hjelp, om det likevel kommer frem.

Er du sikker på at dine søsken vil bli sure over dette? Min mor hjalp meg litt ekstra da eksen og jeg skilte lag og mine søsken mente at dette var helt i orden og var glade for det.

Jeg synes du skal ta imot, dine forelder er helt sikker glade for å kunne hjelpe deg og sine barnebarn. :)

AnonymBruker

Mine foreldre pleier å sitere den gamle sangen: "Til lags åt alle kan ingen gjera, det er no gamalt og vil så vera. Me tykjer støtt at det høver best, att hjelpa den som det trenger mest". Med andre ord, de vil hjelpe sine barn "etter behov". Hvis en kommer i en vanskelig livssituasjon, ved han og hun at de kan få hjelpe av foreldrene. Dette har de sagt klart til sine barn, også at hva de gir til den ene eller den andre i ulike situasjoner i livet, det har ikke de andre noe med, så det kommer de ikke til å ramse opp for dem.

Når det gjelder arv av eiendom derimot, er mine foreldre klare på at der skal alle dele helt likt.

Det har alle vi søsken godtatt.

Anonymous poster hash: e9b02...c4d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...