Gå til innhold

Pre menssmerter(?) ødelegger hverdagen.

Anbefalte innlegg

Oda Othilie

Hei!

Jeg begynner å bli passe desperat. Har hatt smerter i livmors/eggstokkregionen on and off over flere år nå. Da det startet var jeg halvveis inn i min andre P-stav. Jeg har ikle blødninger å denne typen smerter samtidig. Som oftest gå jeg mensen med en gang denne typen smerte gir seg, men da går jeg over til å få "vanlige" håndterbare menssmerter. Det bør nevnes at jeg har hatt uregelmessig mens helt siden jeg først fikk den for 15 år siden.

Da smertene først startet for ca 3 år siden bestilte fikk jeg tips fra en venninne om å spørre legen min om Naproxen, og det fungerte til en viss grad(bruker det ennå når "anfallene" kommer), men ikke godt nok, da jeg ikke er bistand til å gjøre noenting what so ever når jeg får smertene. Jeg blir kvalm, har hetetokter, får dårlig matlyst og kaster opp mer eller mindre ALT jeg spiser og får pga av all "gapingen" også luft i magen. Har vært på flere GU etter smertene startet og på de tre første ble det påvist cyster, men de var helt greie størrelser. Under den 4 ble det registrert en cyste me en diameter på ca 12cm, altså på størrelse med en stor appelsin. Jeg ble derfor satt på venteliste for kikkhullsoperasjon for å fjerne denne. Da jeg kon til forundersøkelse dagen før operasjonen(1,5 smertefulle mnd senere) sa kirurgen at cysten hadde sprukket, men at han kunne ta en kikk etter endometriose(?), når jeg nå først hadde muligheten. Operasjonen viste ingen tegn til at noe var galt, men han tok biopsi av noen ugjevnheter nederst i livmoren. Biopsien viste ikke noe å bekymre seg for, og kirurgen sa at det var høyst usannsynlig at det var noe galt med meg gynekologisk sett. Det eneste han kunne komme på var at det var noe med tarmene mine og anbefalt meg å fikse henvisning til poliklinikk for mage og tarmsykdommer asap for å få undersøkt meg der.

Jeg gjorde som han sa og fikk time der noen mnd senere. Jeg fikk avdelingens overlege som behandler og hun trykte å klemte, jeg ble tatt blodprøve av og det ble sendt inn avføringsprøve. Jeg fikk også noen små plastikkringer som jeg skulle svelge over en ukes tid og fikk beskjed om å komme tilbake for å ta røntgen så de kunne se om ringene hadde forflyttet seg normalt gjennom tarmsystemet. Ingen av disse undersøkelsene viste noe galt, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå.

Jeg går for tiden på voksenopplæringen for å ta noen fag jeg mangler for å kunne søke på høgskole/universitet og derfor er det spesielt ugunstig å ha disse smertene nå.

Kan også nevne at når jeg først har dette sørger jeg for å få i meg mest mulig fiber gjennom pulver som jeg putter i det jeg drikker siden jeg knapt klarer å holde noe som helst tyggbart nede, jeg tar minst mulig smertestillende, passer på å strekke ut musklene i magen etter krampene og bruker varmeflaske på for å hjelpe meg å slappe av.Jeg får ikke særlig godt med søvn fordi smertene vekker meg fra let mellom 1 - 20 ganger om natten.

Jo, når jeg først har blødninger er annenhver veldig sterk. Jeg fikk tilbud om østrogentilskudd, men gynekologene ville helst ikke gi meg det pga alderen min. Et annet alternativ var å fjerne eggstokkene(og muligens livmoren), men pga alderen min og at operasjonen ikke viste noe galt med dem, frarådet de meg det på det sterkeste.

Mvh,

Desperat 28-åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397420-pre-menssmerter-%C3%B8delegger-hverdagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...