Gå til innhold

HASTER! Kan en du har klaget på bli saksbehandler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan en ansatt i en etat i en kommune, som du har klaget på, bli satt opp som saksbehandler i saken din? Jeg mener at vedk da ikke vil være objektiv. Jeg snakket med vedk pr telefon flere ganger (da vanlig saksbehandler var syk), og han viste så mye fordommer og respektløs holdning at jeg sendte en klage på vedk til sjefen. Nå er vedk satt opp som saksbehandler siden den andre måtte slutte.

Finnes det noen regler for slikt, i  forvaltningsloven el.likn.?

Anonymous poster hash: cf07d...f9e

Fortsetter under...

Kan en ansatt i en etat i en kommune, som du har klaget på, bli satt opp som saksbehandler i saken din? Jeg mener at vedk da ikke vil være objektiv. Jeg snakket med vedk pr telefon flere ganger (da vanlig saksbehandler var syk), og han viste så mye fordommer og respektløs holdning at jeg sendte en klage på vedk til sjefen. Nå er vedk satt opp som saksbehandler siden den andre måtte slutte.

Har du tatt det opp med en overordnet i etaten? Det er meget uheldig å ha en saksbehandler du ikke er på god fot med så jeg vil tro at de løser det, i hvert fall hvis det jobber mange der.

Jeg kjenner ikke om det finnes noen spesifikke regler eller lov for sånt. Begynn med en høflig dialog med en annen enn saksbehandleren du ikke liker.

Gjest Annve

Det finnes nok ingen regler for slikt. Det er dessverre ikke slik at vi som brukere kan velge våre behandlere innen kommunen. Men jeg synes du skal snakke med etaten og forklare situasjonen så saklig og informativt som mulig og spørre om du kan få tildelt en annen behandler. Jeg hadde vært forsiktig med å direkte klage på saksbehandleren og ting vedkommende har sagt, holdninger osv. Jeg hadde heller lagt det frem som om dere hadde dårlig kjemi dere i mellom, og tatt en stor del av skylden for det selv. Poenget her er at du får en annen behandler og jeg tror du best gjør det ved å gå litt lavt ut.

AnonymBruker

Det finnes nok ingen regler for slikt. 

Jo, heldigvis. Jeg har nå funnet ut at det står i forvaltningsloven.

Det er dessverre ikke slik at vi som brukere kan velge våre behandlere innen kommunen. 

Det er ikke snakk  om å velge saksbehandler, men retten til å velge bort en som er inhabil.

Jeg hadde vært forsiktig med å direkte klage på saksbehandleren og ting vedkommende har sagt, holdninger osv. Jeg hadde heller lagt det frem som om dere hadde dårlig kjemi dere i mellom, og tatt en stor del av skylden for det selv. 

Jeg er uenig med deg, jeg synes det er viktig at brukere/pasienter har rett til å klage på endel ting, og at de får hjelp til å følge denne retten. Vedkommende var forøvrig ikke min saksbehandler da jeg sendte inn klagen. Vedkommende ble opprettet som min saksbehandler ETTER klagen var sendt.

Jeg syns absolutt ikke at man skal ta skylden selv for en dårlig saksbehandling, eller å si at det handler om dårlig kjemi. Det er viktig at sjefer blir informert om dårlige holdninger hos medarbeidere slik at det kan bli tatt tak i.

Nå har jeg heldigvis fått hjelp av pasientombudet, som gir meg full støtte og vil hjelpe meg i saken.

"Jo, heldigvis. Jeg har nå funnet ut at det står i forvaltningsloven."

Forsåvidt enig med deg i endel av det du skriver, men regler om ugildhet i kap 2 er ikke så klokkeklare som det du tolker det til. Hendelsen du beskriver fører ikke til automatisk inhabilitet. Svaret du har fått av Annve er veldig godt, man kommer sjelden langt med å gå til frontalangrep i første omgang. Jeg kan heller ikke se at det skulle være noen grunn til å koble inn pasientombudet kun på bakgrunn av det du skriver, men jeg kjenner heller ikke saken din, det er klart at sakens alvorlighet kan ha noe å si her.

Gjest Annve

Jo, heldigvis. Jeg har nå funnet ut at det står i forvaltningsloven.

Det er ikke snakk  om å velge saksbehandler, men retten til å velge bort en som er inhabil.

Jeg er uenig med deg, jeg synes det er viktig at brukere/pasienter har rett til å klage på endel ting, og at de får hjelp til å følge denne retten. Vedkommende var forøvrig ikke min saksbehandler da jeg sendte inn klagen. Vedkommende ble opprettet som min saksbehandler ETTER klagen var sendt.

Jeg syns absolutt ikke at man skal ta skylden selv for en dårlig saksbehandling, eller å si at det handler om dårlig kjemi. Det er viktig at sjefer blir informert om dårlige holdninger hos medarbeidere slik at det kan bli tatt tak i.

Nå har jeg heldigvis fått hjelp av pasientombudet, som gir meg full støtte og vil hjelpe meg i saken.

Hei

Nå var ikke poenget mitt om du hadde rett eller ikke. Det er godt mulig denne saksbehandleren er både det ene og det andre. Svaret mitt var basert på hva jeg trodde ville gi deg størst sjanse til å få en ny behandler.  Så får du velge hva som er viktigst for deg. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...