Gå til innhold

Migrenemedisin; hvorfor må det tas tvert et anfall kjennes?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvorfor migrenemedisin må tas med en gang man kjenner et anfall er på vei?

Det som er litt dumt med det, er at det kan jo være falsk alarm eller at tablettene ikke hjelper og så har man ingen smertelindring fordi man har brukt opp "kvoten" på 2 tabletter i døgnet. Men det er vel en annen sak...

Migreneanfallene mine står alltid på i 3 døgn, hvis det har noe å si.

Fortsetter under...

AnonymBruker
  hww skrev (På 6.3.2014 den 18.16):

Er det noen som vet hvorfor migrenemedisin må tas med en gang man kjenner et anfall er på vei?

Det som er litt dumt med det, er at det kan jo være falsk alarm eller at tablettene ikke hjelper og så har man ingen smertelindring fordi man har brukt opp "kvoten" på 2 tabletter i døgnet. Men det er vel en annen sak...

Migreneanfallene mine står alltid på i 3 døgn, hvis det har noe å si.

Du må ikke ta migrene medisinen din med en gang du kjenner du får et anfall. Noen hevder at du får bedre effekt hvis du gjør det, men medisinene virker selv om du venter.  For det er som du sier dumt hvis det er falsk alarm.  Jeg venter alltid til jeg er helt sikker på at de er migrene før jeg tar medisinene. 

Anonymous poster hash: edd57...33c

stjernestøv skrev (På 6.3.2014 den 20.20):

Jeg tar de iallefall så fort jeg kjenner det, men må ta ibux og paracet i tilegg. Hvilke migrenemedisin bruker du, og fungerer den bra? Jeg bruker relpax. Har hatt veldig mye migrene de siste månene.

Jeg bruker Imigran 100mg. Har prøvd det aller meste og landet på denne. Jeg er spesielt plaget i perioder med mye stress og forstyrret søvn. Ellers har det avtatt betydelig hos meg som følge av terapi.

Opplever du en stressende tid nå?

stjernestøv
  hww skrev (På 6.3.2014 den 20.25):

Jeg bruker Imigran 100mg. Har prøvd det aller meste og landet på denne. Jeg er spesielt plaget i perioder med mye stress og forstyrret søvn. Ellers har det avtatt betydelig hos meg som følge av terapi.

Opplever du en stressende tid nå?

For mye stress ja. Liker ikke ta for mye medisiner. Godt du har det mindre nå da, det er noe dritt.

Annonse

stjernestøv
  strom skrev (På 6.3.2014 den 21.10):

Jeg må ofte vente noen timer etter migrenen har startet, fordi jeg må kunne kjøre bil hjem fra jobb før Relpax tas.

Virker fantastisk bra den,  bare jeg får tatt den og gir den 1/2 times tid.

Virker bra sammen med smertestillende hos meg. Hvor mange mg tar du ? Jeg tar 40, har lurt på om jeg kan ta 80.

Jeg tar 40 mg, 1 tablett. Funker veldig fint for meg, om jeg ikke har begynt å kaste opp enda.

Venter jeg for lenge før tablett tas begynner jeg å kaste opp og har problemer med å få i meg tabletten i hele tatt :(

Har migrene relativt ofte, 5-10 ganger i måneden, der jeg må ta tabletten.

For meg virker migrenemedisinen alltid uansett når jeg tar den, men det tar lengre tid om jeg venter til anfallet er i full gang.   Jeg bruker Relpax.  

Hvis jeg tar den helt i begynnelsen, tar det bare en halvtime ca. før den virker.   Venter jeg for lenge kan det ta opptil to timer, og da må jeg gjerne sove litt før jeg får full effekt.

Det med eventuell falsk alarm har ofte fått meg til å vente også, men i det siste har jeg nesten sluttet med det - for om det starter som vanlig mild hodepine går det så og si alltid over til migrene. Det skjer kanskje en av 30 ganger at det går over igjen av seg selv, og om jeg venter så ligger jeg jo etter en stund rett ut, når jeg kunne vært oppegående om jeg hadde tatt medisinen tidlig. 

strom skrev (På 6.3.2014 den 21.10):

Jeg må ofte vente noen timer etter migrenen har startet, fordi jeg må kunne kjøre bil hjem fra jobb før Relpax tas.

Relpax har rød trekant, men min erfaring er at det faktisk er bedre å kjøre bil etter at den har fått virke litt, enn før.  Dvs. at det er mindre trygt å kjøre under migreneanfall enn påvirket av Relpax.  

Mener at jeg leste noe om det også. Skal se om jeg finner det igjen.

Kalevaala skrev (På 10.3.2014 den 16.44):

Relpax har rød trekant, men min erfaring er at det faktisk er bedre å kjøre bil etter at den har fått virke litt, enn før.  Dvs. at det er mindre trygt å kjøre under migreneanfall enn påvirket av Relpax.  

Hmmm....hvordan ville det slå ut dersom man kom i en eller annen ulykke, og var påvirket da? Mistet lappen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...