Gjest Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg er en jente på 26 år som har gått på p-pillen Mercilon i 7 år. Alltid hatt meget regelmessig menstruasjon frem til for ca et år siden. Da ble det mindre og mindre hver gang og til slutt er det så å si ingenting. Jeg har aldri "hoppet" over de pillefrie ukene, dvs jeg har fulgt brettet og hatt uken med opphold hver 4.uke. Har hatt fast samboer i 3 år og har vært hos gynekolog for å ta celleprøve og generell sjekk, alt i orden (dette er ca 6 mnd siden) For ca et år siden begynte jeg å trene på treningssenter ca 2 ganger i uken, spiser svært sunt men godt med mat (ca 1600-2200 kalorier daglig). Er 1,70 høy og har gått fra å veie 55 kg i alle år til nå å veie 52 kg. Denne lille vektendringen kom litt etter jeg begynte å trene. Mitt spørsmål er: 1. Er manglende menstruasjon bekymringsverdig? 2. Hva hvis jeg vil ha barn om noen år, kan det bli et problem uten menstruasjon? 3. Kan den lille vektreduksjonen ha noe å si for menstruasjonen? Eneste rådet jeg fikk fra gynekolog var at det kunne være dette og at jeg evt kunne prøve p-pille med høyere dose østradiol. 4. Menstruasjonen man får med p-piller er vel heller ikke "ekte", betyr det at jeg må slutte med p-piller for å se om jeg har den "ekte"? 5. Bør jeg sjekke dette videre, hva kan man eventuelt sjekke? Og vil det hjelpe å gå opp i vekt? Håper på svar da dette er noe som bekymrer meg litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397491-frav%C3%A6rende-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 P-pillen består av to hormoner: gestagen og østrogen. Gestagenet det viktigste for å hindre eggløsning. Det kan brukes alene som prevensjon (som i p-sprøyte, p-stav og den østrogenfri p-pille). Gestagen-prevensjon vil imidlertid ofte gi uregelmessige blødninger og iblant vil menstruasjonen stoppe helt opp. Bl.a. for å regulere blødningene tilsettes østrogen til p-pillene, men vi ønsker så lite østrogen som mulig, da det øker risiko for blodpropp. Du bruker Mercilen som har laveste mengde av østrogen. Hos noen kvinner vil gestagen stoppe vekst av livmorslimhinnen så effektivt at østrogenet ikke kan skape blødning, dvs stimulere livmorslimhinnen. Det er bare en fordel, gir ekstra sikkerhet. Så til dine spørsmål: 1. Absolutt ikke grunn til bekymring 2. Vekst av livmorslimhinnen tar seg opp umiddelbart etter at du stopper med pillen. Så det er ikke noe problem 3. Vektreduksjon har ingen betydning for menstruasjoner når du bruker hormonell prevensjon som overstyrer ‘systemet’ Høyere dose østrogen i p-pillen ville kanskje gi deg blødning, men det har absolutt ingen hensikt. 4. Ingen grunn til anførte sjekk. 5. Ikke noe du kan sjekke, vektendring vil ikke ha betydning. Konklusjon. Hos noen få stopper menstruasjonen på p-pille (som vi kjenner også fra p-sprøyte og p-stav). Når graviditet er utelukket, er det bare å ta det med ro. Det bør oppfattes som en ekstra bonus ved p-pille. Ingen grunn til bekymring. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397491-frav%C3%A6rende-menstruasjon/#findComment-3530537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.