Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eldstejenta mi sliter veldig med eksem for tiden, 

spesielt på hendene,

men også litt rundt munnen, bak knehasene og på noen av tærne og oppå foten.

Problemet er at hun ikke vil smøre seg. 
Hun blir rasende, stikker av og sparker og da er det ikke lett.

Hun vil ikke smøre seg selv og verken jeg eller mannen min får smøre,

smører vi - så gnir hun det av seg igjen.
Og hun klør og klør seg til blods, gnir hendene mot buksa så hun gnir av seg huda. Huda blir sår og hun får veskende sår på hendene.
What to do!!!

Leser på nettet om alle mulige råd om smøring, men hva hjelper det når man ikke får smurt ungen? Ikke vil hun bade heller, det svir....

og ikke smøre, for det svir.......

TIps til hvordan få væskende sår bra igjen? bør kanskje ikke smøre krem/salve mens de væsker? Er det nok å bare rense med pyricept og ha på plaster for å beskytte? Har bambus eksemhansker, det virker å lindre om natta når hun klør som besatt, men burde vel hatt masse krem på og for å mykgjøre... hanskene vil hun villig ha på, gjerne vri de i kaldt vann først, det lindrer..

Og hva tror dere om disse kjerringrådene, noen dere vil fraråde?

Eksem

Honning- lindrer sårene og mykner huden. (varm den gjerne opp, enklere å smøre).

Hvetekli- kok opp ½ pakke hvetekli i 2 liter vann, sil og  hell i badevannet (kan også brukes på spebarn).

Hvetekli og grønnsåpe- ½ pakke hvetekli, 2l vann, 1 ts ren flytende grønnsåpe Kokes i 20min og siles, væsken kan brukes til å smøre direkte på huden.

Løvetann- hakk opp blader og blomster og lag omslag som legges på huden og kan også bruke avkoket og smøre direkte på. Behandlingen gjentas annenhver dag.

Ringblomst- en flaske fylt med kornbladene fra ringblomst og hell ,konjakk over. La blandingen trekke i 3-4 uker (gjerne lenger) blandingen smøres direkte på huden.

Sinkkrem- bra for eksem på hendene. Denne salven får en laget på apoteket; zinki oxidum 20%, camphora 5,5%, Acid Salicyl 1,5%, vaselinum 73%

Tran- bra for eksem på hendene. Medisintran 3-4 ganger daglig, bedring etter et par dager.

Tran tar hun gjerne, så det er vel  bra å smøre huden "innvendig"...

Merket hun ble verre nå i helga, trolig pga godteri?

Allergier: Hasselnøtter og egg.... prøver å unngå det.

Har fått Elocon salve av hudlege, ble bedt om å følge et smøringsprogram med nedtrapping. I starten gikk det bra, men nå vil hun altså ikke smøre seg, og gnir det bare av igjen..... og dertil huden.... 

Føler dessuten vi har fått litt dårlig oppfølging, håpte at når vi kom til hudlege så ville vi få oppfølging og bedre utredning... men det var liksom bare han hudlegen som så på huden, ja, dette er atopisk eksem ja. Har dere allergier i familien? Ja se der ja, det er arvelig. Så skrev han ut resept og vi fikk en plansje om smøring. Sykepleieren viste oss diverse ting vi kunne bruke. Og det var det. Føler vi ble etterlatt litt til oss selv. Og hva om vi går tom for salve?= Hos fastlegen fikk vi bare resept på liten tube som vi måtte betale for selv, hos hudlegen fikk vi en resept (a 2 tuber) på kjempestore tuber... men når vi går tom, har da fastlege rett til å skrive ut resept på disse, eller må vi få ny henvisning til hudlege? 
Skulle egentlig ønske vi fikk et kontrollopplegg fast hos hudlege, sånn en gang i året.... 

Nå babler jeg i vei altså.... men hva anbefaler dere for væskende sår... bør jeg unngå salve og krem til det "gror" og bare rense og ha på plaster for å beskytte? 

Ang. medisin - så hater hun den... har en flaske Zyrtec.... 

så den vil hun ikke ta. Har prøvd å lure den sammen med tran eller sana sol, men det avslører hun fort.

Hilsen frustrert mamma

Endret av mammanito
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397535-eksembarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har svært god erfaring med å bade ungen i grønnsåpevann når det har vært væsknde sår. Må gjentas over noen dager.

Smøring med Elocon er et must for å få bukt med eksemen så snart det er antydning til eksem. Den går ikke bare bort av seg selv..

Sliter noe med å få smurt gutten vår, vi også, men med alvorsprat skjønner han det og går med på å bli smurt.

Ddaglig smøring med fet fuktighetskrem derimot, for å holde huden generellt myk, er et pes. Det vil han slett ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397535-eksembarn/#findComment-3530555
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg hadde mye eksem som liten og kan fortsatt få hissig eksem det fortsatt om jeg hus uten hansker e.l.

Min personlige erfaring er at hydrokortison fungerer veldig bra. Fuktighetskremer som svir er ikke bra, etter min erfaring. Fultighetskrem erstatter uansett ikke hydrokortisonsalver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397535-eksembarn/#findComment-3530569
Del på andre sider

Jeg ville tatt med barnet til spesialisten og luftet utfordringen på nytt. Mulig barnet kan få hjelp ved å innta kortison i en kortere periode for å å kunne akseptere å bade i oljebad foreksempel? Jeg ville definitivt ikke presset barne til å bade eller smøre, det vil kunne gjøre alt traumatisk og værre på sikt.

Jeg ser ellers at barnet aksepterer å ta tran. Jeg anbefaler å erstatte tran med selolje, som har god effekt på mange atopikere. Selolje er å få kjøpt på helsekostforrestninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397535-eksembarn/#findComment-3530619
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...