Gjest Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Hei, jeg er ei dame på 30 som lurer på om jeg skal tørre et svangerskap til. Har alltid ønsket meg 3 barn. Grunnen til at jeg er skeptisk er: Første svangerskap hadde jeg hyperemesis gravidarum, gikk ned 9 kg, men klarte meg selv. Ellers alt OK. Andre svangerskap hadde jeg ennå verre hyperemesis, og måtte ha en del intravenøs væske. Tok kvalmestillende, men hjalp fint lite. Gikk ned 14 kg. Kvalmen gav seg i henholdsvis ca uke 15 og 20. I andre svangerskapet ble det oppdaget veksttavvik på -35% på kontroll i uke 34. Måtte reise på UL den kvelden pga dette ble oppdaget på rutinekontroll. Måtte ta ut barnet da, barnet var lite, men greide seg fint. Ble senere forklart at vekstavviket kom av dårlig morkake, den hadde flere infarkter pga blodpropper. Så: det har gått noen år, og spørsmålet melder seg: flere barn? Det er veldig skremmende med den hyperemesisen, men det overlever jeg nok. Disse blodproppene, kan de forebygges med Albyl-E, og har det god effekt? Har jeg større risiko for å få tilbake disse blodproppene? kan det bl.a komme av inaktivitet, samt at svangerskap i seg selv er gir en økt risiko for propp. Virker det som om jeg er en kvinne som bør glemme å tenke på et barn til pga riskikoen? Eller kan det gå ganske fint? Har to keisersnitt, og må vel da evnt. ta det tredje gangen også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397548-nytt-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det er vanskelig å gi deg garanti for at et neste svangerskap skal gå bra. Med hensyn til kvalme, så er det stor risiko for at den vil gjenta seg. Med så stort vekttap som du hadde, kan det påvirke fosteret, og det kan ha vært medvirkende årsak til at barn nr. 2 hadde vekstavvik. Blodpropp i morkaken kan forebygges med Albyl, men ikke hindres totalt. Det kommer ikke av inaktivitet. (Blodpropper i morkaken har annen årsak enn blodpropper som den gravide kan få i ben eller lunge). Vi vet aldri helt hva som er årsak til slike blodpropper, men det er litt samme mekanisme som ved svangerskapsforgiftning. Jeg vil foreslå at du ber om en konsultasjon på fødeavdelingen hvor man gjennomgår tidligere graviditeter og fødslene og tar en total vurdering og evt legger en plan for et nytt svangerskap. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397548-nytt-svangerskap/#findComment-3531099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.