Elina Skrevet 7. desember 2001 Skrevet 7. desember 2001 Hei! Vi planlegger å bli gravide med nummer to. I den forbindelse lurer jeg på hvordan andre løser problemet iforhold til vannkoppesmitte fra førstemann. Sønnen vår har ennå ikke hatt vannkopper, men det er til stadighet vannkoppesmitte i barnehagen. Så hva skjer dersom sønnen vår nå får vannkopper og jeg er gravid? Hvordan skal jeg forholde meg til den nevnte problemstillingen? Må påpeke at jeg selv har hatt vannkopper i min barndom, men gir dette beskyttelse for fosteret? På forhånd, takk for svar. 0 Siter
Gjest siri Skrevet 7. desember 2001 Skrevet 7. desember 2001 Jeg er på litt dypt vann nå, men regner med at du får et ordentlig svar fra jordmor i tillegg. Jeg har forstått det sånn at den eneste barnesykdommen som kan være farlig å få under et svangerskap er røde hunder. Det sees etter antistoffer mot røde hunder når du tar alle blodprøvene tidlig i graviditeten. Jeg har aldri hørt at vannkopper kan være farlig, i alle fall ikke når du har hatt det som barn. 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 7. desember 2001 Skrevet 7. desember 2001 Så lenge du har hatt vannkopper, har du ingenting å frykte med tanke på at din sønn skulle få denne barnesykdommen. Du har antistoffer som beskytter både deg og barnet. Vanligvis bør kvinner som ikke har hatt vannkopper tidligere i livet, beskytte seg i forhold til slik smitte i svangerskapet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.