Gå til innhold

Kraftige menstrasjonssmerter

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er 41 år og har den siste tiden fått meget kraftige menstrasjonssmerter. Det er så ille, at jeg blir liggende i fosterstilling, tårene triller, feberfølelse og følelsen av at jeg skal kaste opp. Jeg våkner også om natten på grunn av store smerter. Jeg har fått resept på Naproxen 500 mg, men det er ikke antydning til at det hjelper. Når det er som verst, har jeg tatt 4 tabletter på en kveld, men ingen endring i smertene.

Litt historie: For 7 år siden var jeg gravid utenfor livmoren 2 ganger i løpet av 3 mnd. Begge egglederne er derfor fjernet. Etter dette, begynte jeg å få menstrasjonssmerter, men det er nå det siste året/halvåret det har blitt så ille. Jeg har regelmessig mestrasjon. Da jeg var 15-20 år, ble jeg operert for vann(?) syster i livmoren 3-4 ganger

Jeg har også en sønn på 16 år, normal men veldig rask fødsel.

Mitt spørsmål er, finnes noen andre medisiner eller behandling for disse smertene? Jeg har ikke lyst til å oppleve dette en gang til, for det blir bare verre og verre for hver gang.

Takk så mye for svar og håper du kan "hjelpe" meg.

Hilsen "Håp om smertefri menstrasjon"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397593-kraftige-menstrasjonssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan si med stor sikkerhet at dine menstruasjonssmerter ikke har sammenheng mellom graviditet utenfor livmoren eller med cystene du ble operert for som tenåring (hørs litt rart ut, man får ikke cyster i livmoren, har det vært på eggstokkene?) Menstruasjonssmerter som oppstår i relativ høy alder skyldes ofte forandringer i livmoren, det man betegner ‘adenomyose’. Det skyldes at livmorslimhinnen (den som gir menstruasjonsblødning) har gravet seg ned i livmormuskelen. Det er helt ufarlig, men kan være ganske ubehagelig. Eneste effektive behandling er å fjerne livmoren, det kan gjøres ved kikkhullsoperasjon eller ved operasjon gjennom skjeden. Man vil bevare eggstokkene, så du kommer ikke i overgangsalder før tiden. Hvis du kvier deg for operasjon, er innlegging av hormonspiralen Mirena en mulighet. Du kan diskutere det med din fastlege og evt få henvisning til gynekolog. (Man kan påvise adenomyose ved MR-undersøkelse, men diagnosen er ikke avgjørende for behandling, det er dine symptomer som bestemmer evt. operasjon).

Vennlig hilsen Mette H Moen

trollemor;o)

Jeg kan si med stor sikkerhet at dine menstruasjonssmerter ikke har sammenheng mellom graviditet utenfor livmoren eller med cystene du ble operert for som tenåring (hørs litt rart ut, man får ikke cyster i livmoren, har det vært på eggstokkene?) Menstruasjonssmerter som oppstår i relativ høy alder skyldes ofte forandringer i livmoren, det man betegner ‘adenomyose’. Det skyldes at livmorslimhinnen (den som gir menstruasjonsblødning) har gravet seg ned i livmormuskelen. Det er helt ufarlig, men kan være ganske ubehagelig. Eneste effektive behandling er å fjerne livmoren, det kan gjøres ved kikkhullsoperasjon eller ved operasjon gjennom skjeden. Man vil bevare eggstokkene, så du kommer ikke i overgangsalder før tiden. Hvis du kvier deg for operasjon, er innlegging av hormonspiralen Mirena en mulighet. Du kan diskutere det med din fastlege og evt få henvisning til gynekolog. (Man kan påvise adenomyose ved MR-undersøkelse, men diagnosen er ikke avgjørende for behandling, det er dine symptomer som bestemmer evt. operasjon).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Idioter som jobba der jeg fikk operert bort en cyste i livmoren da...........

Hvasomhelst

Takk for svar til dere begge to.

Det var sikkert på eggstokkene jeg hadde cyster, men "i lovmoren" er kanskje bare et uttrykk.

Uansett, nå har jeg fått time hos en gynekolog, så da håper jeg hun finner ut av dette. Jeg hadde så utrolig vondt ved siste mens, så dette ønsker jeg ikke å oppleve en gang til!

Hvis det er som Mette Moen skriver, at eventuelt livmoren må fjernes, ikke eggstokkene, må jeg da gå på medisiner (østrogentilskudd) resten av livet? Hvor lang ventetid må jeg beregne på eventuelt en slik operasjon? Gruer meg veldig for neste menstruasjon med tanke på, at det bare blir verre og verre for hver gang.

Jeg hadde en hormonspiral for 14 år siden. Denne hadde jeg kun i ca. 1 år, da jeg fikk betennelse og måtte fjerne spiralen. Kan ikke si det er så veldig fristende å sette inn en ny nå da :(

Jeg krysser fingre og håper det "kun" er cyste denne gangen. Det har jeg vært gjennom før, så jeg vet at det er helt ufarlig :mellow:

Annonse

Hvasomhelst

Det er eggstokkene som produserer hormoner, ikke livmoren, men selv om du fjerner eggstokkene betyr ikke det at du må gå på østrogentilskudd resten av livet?

Men hva hvis man må fjerne livmoren, men ikke eggstokkene? Trenger man da østrogentilskudd?

Men hva hvis man må fjerne livmoren, men ikke eggstokkene? Trenger man da østrogentilskudd?

Skjønner ikke hvorfor man skulle trenge det så lenge livmoren ikke produserer østrogen. Men også eggstokkene slutter jo etterhvert å produsere østrogen = overgangsalderen, naturlig.

Hvasomhelst

Skjønner ikke hvorfor man skulle trenge det så lenge livmoren ikke produserer østrogen. Men også eggstokkene slutter jo etterhvert å produsere østrogen = overgangsalderen, naturlig.

Ja, selvfølgelig! Tenkte ikke helt klart der :)

Men, jeg håper jo så klart jeg, at jeg slipper en slik operasjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...