Gå til innhold

hva kan jeg gjøre!?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei!

jeg har en gutt på 2 år som har vært plaget med røde utslett som startet som små byller/kviser i ansiktet, som deretter spredde seg til handledd og ankler, deretter til føtter og armer. de har gått fra "blemmer" til flekker og lignet på brannkopper,ringorm osv uten at det var det.

problemet oppsto for ca 4 mnd siden. 1-2 uker etter at han fikk et voldsomt utbrudd av en type herpes i munnhullen som ble behandlet. de røde prikkene dukket bare opp uten videre.

jeg har vært i kontakt med fastlegen som fortsatt ikke vet hva årsaken til problemet kan være, han tenkte en form for allergi, brannkopper, infeksjon osv og det har ikke blitt noe betydelig forbedring per dags dato.

jeg har sett meg lei i å la gutten min være rene forsøkskaninen til en lege som prøver ut div. uten å vite hva det er. han tror nå det trolig kan være en form for sopp. jeg har bedt om å få tatt hudprøver for å vite for sikkert hvilken type sopp det evt. da kan være for bedre behandlingen, men det er ikke blitt gjort. har mast meg til omsider å få bli tilsendt til en hudspesialist, men har fått time i april en gang, inntil da må man visst bare fortsette en "sårprossedyre" som fastlegen "tester"ut. derfor tar jeg kontakt i håp om gode råd og tips om hva vi kan smøre på flekkene frem til legetimen i april, eller andre tiltak man kan igangsette.

prosedyren har hittil vært; begynte med en type cortison-krem i 1 uke uten virkning, deretter canesten 1 uke uten virkning, deretter brukte han krystallfiolett i 3 dager sammen med kremmen terbinafin rathiofarm (morgen og kveld), nå bruker han fortsatt terbinafin kremmen videre uten opphold. altså har det snart begynt å nærme seg 2 mnd ute noen form for opphold, morgen og kveld, er dette forsvarlig? Har lest at det ikke bør brukes på barn under 12 år samt ikke over 2 uker?

gutten min har ikke fått nye flekker, samt noen har blitt borte, mens de fleste og spesielt de på ansiktet/skinnene har ikke blitt mindre. når han våkner er forsåvidt huden veldig fin, og man ser nesten ikke flekkene, men utover dagen blir de røde igjen og de har begynt å få sprekker og ser veldig tørre ut. de blir veldig røde og såre etter bading eller det å bare være ute.

spørsmålet mitt er dermed, er det noe jeg kan ta å smøre på huden hans ellers for å prøve å skåne huden hans, for akkurat nå har jeg bare lyst til å slutte med kremmen han kun bruker nå(terbinafin) og heller smøre kan inn i olje(ikke bokstavelig!) for å gi huden evt beskyttelse og fuktighet, men tørr ikke en gang ha på a-krem evt eller annen slik skånsom krem i fare for å gjøre det verre, men føler han trenger ett eller annet for å få huden til å genere seg selv igjen samt få gutten min til å unngå slik ubehag!

beklager for lang tekst og bekymring, men håper og tror på gode råd og en mer trygghet enn det jeg føler jeg dessverre mangler ved fastlegen til sønnen min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397607-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt komplisert sykehistorie og sykdomsbilde, så må først og fremst ta utgangspunkt i det som foreligger nå . Jeg har liten tro på at det foreligger en soppinfeksjon såpass utbredt som beskrevet og spesielt slik situasjonen er nå kan dere slutte med terbinafin kremen. Jeg tenker at han har tørr hud og muligens barneeksemtendens, som kan debutere med et \"nummulat\" ( = myntformet) bilde.

Det som trenges nå er en fet fuktighetskrem minst 2 ganger daglig f eks Locobase fet krem. Dere kan også supplere med litt av svakeste hydrocortison de første 5 dagene på de markerte flekkene da huden er hel og det ikke er mistanke om soppinfeksjon eller annen infeksjon. Mildison har fett kremgrunnlag og kan passe bra . På kroppen evt mer lotion- aktig f eks Apobase . Fortsett på denne måten med fuktighetskremer og evt Mildison 2-3 kvelder av og til ved behov. Etter hvert bør det kunne falle til ro slik at det er mest behov for fuktighetskrem, men forverring kan inntre periodevis og da må man benytte noe som er sterkere enn fuktitghetskrem, men kun svakeste hydrocortison i ansiktet , så bør dere kunne holde det under kontroll til dere kommer til hudlegen.

Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...