Gå til innhold

Pityriasis versicolor - Diflucan

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg har hatt "Pityriasis versicolor" i drøyt 10 år.

Har ikke vært hos lege for dette før i fjor høst og har holdt det "i sjakk" med reseptfri salve (pevaryl) som jeg fikk tips av en venn om å benytte etter at hele halsen var dekket av denne ekle soppen.

Begynte å bli lei av å smøre meg med denne kremen og gikk til min fastlege som tok noen prøver og samtidig skrev ut en 8 ukers tablettkur med Lamisil tabletter mens de ventet på svar på prøvene (som ikke viste noenting)

Merket ingen bedring av Lamisil. Utslettet dekket hele brystet, deler av magen, hele skulderpartiet samt en del nedover ryggen og hadde også begynt å dukke opp på halsen igjen.

Ble så henvist til en hudlege og etter nesten 4 måneders venting fikk jeg time. Hudlegen satt meg på en 4 ukers kur med 1stk Diflucan 150mg tablett i uka + at jeg skal benytte Fungoral shampoo på området daglig en periode og så gå over til å benytte shampoen forebyggende i ny og ne.

Fikk beskjed om at det var genetisk at denne festet seg i huden (min far har også det samme) og at jeg aldri vil bli helt kvitt det men må behandle meg med fungoral forebyggende i ny og ne for å holde den unan huden.

Etter under 2 døgn etter at jeg tok 1stk Diflucan har 90+% av utslettet forsvunnet, men jeg har siden samme kveld hatt følelsen av å være "fyllesyk" med vondt i magen, kvalme, hodepine osv, det har heldigvis blitt noe bedre nå etter 5 dager men nå skal jeg snart ta neste tablett igjen..

Det jeg lurer på, og som jeg kunne tenkt meg å spørre hudlegen om hvis jeg fikk tak i ham på telefon var om jeg kan droppe å gå videre på Diflucan nå og heller fortsette med fungoral og se det ann og heller starte på en ny Diflucan kur hvis jeg ikke får holdt det tilbake med fungoral. Har uansett 5 tabletter igjen fra resepten.

Ser at Diflucan/tablett-behandling av denne "sykdommen" ikke er så vanlig uansett og at det er mye bivirkninger så kunne godt tenkt meg å droppe resten av kuren og fortsette med fungoral til utslettet er borte, fremfor å føle meg fyllesyk den neste måneden.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397640-pityriasis-versicolor-diflucan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Før benyttet vi Fungoral tbl ved hardnakkete tilfeller av pityriasis versicolor , men denne behandlingen er gått ut pga risiko for bivirkninger. I \"enklere\" tilfeller og til vedlikeholdsbehandling er Fungoral shampo blandet i vann og smurt på overkroppen 3-5 kvelder i uken med avdusjing etter 10 min det som gjøres mest .

Når du allerede er blitt såpass mye bedre , samt føler deg uvel ved Diflucan kapslene, er det all grunn til å se det an bare med lokalbehandling med Fungoral shampo og se hvordan det går, etterhvert 2 kvelder pr uke. Den tørre flassingen skal bli borte under vellykket behandling , men normal brunpigmentering kommer ikke før etter soling/ solarium.

Evt kan du ta en Diflican kapsl igjen om et par uker om det skulle være behov for det .

Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...