laangrud Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Hei Jeg har skrevet til deg før, men føler at jeg ikke blir helt klok på hva som feiler meg. Jeg bekymrer meg mye og vil så gjerne finne en forklaring slik at jeg klarer å slappe av mer. Jeg er en jente på 27 år, gift og ønsker å bli gravid. Jeg har gått på p-piller ca. 10 år og sluttet med p-piller for litt over to år siden. Vi prøver nå å bli gravide, har prøvd siden desember så jeg vet at det er ikke så lenge. Men ettersom jeg føler at det er noe galt bekymrer jeg meg. Min syklus: Sykluslengde på rundt 40 – 50 dager. Den er altså veldig lang og ikke regelmessig. Eggløsning ca. to uker før mensen kommer. Mye eggløsningsslim og positive EL-tester. Problem: Jeg begynner å blø ca. 6 dager etter eggløsning. Blødningen pågår da helt frem til mensen stater, hvor jeg får smerter og kraftigere blødning. Blødningene er alt fra friskt rødt blod til brunaktig/sort. Det kan til tider komme ganske mye. Denne syklusen fikk jeg Pergotime for å gjøre syklusen min fortere. Hadde samleie dag 15. Jeg fikk eggløsning rundt dag 17/18. Er i dag på dag 22 i syklusen og har nå begynt å blø. Jeg har ingen smerter, men lette murringer. Dette er det som skjer ved hver syklus, også i denne hvor jeg har gått på Pergotime. Jeg har vært hos gynekolog som ikke har funnet noe galt. Det har blitt gjort innvendig ultralyd, også etter pergotimebehandlingen på dag 14. Da så alt fint ut. Jeg har tatt blodprøver ca. 4 dager etter menstruasjonsdag 1 i forrige syklus. Her ble det ikke funnet noe galt. Mine spørsmål: 1. Hva skyldes blødningen som kommer alt for tidlig? 2. Har jeg for kort lutealfase for at egget skal kunne feste seg? 3. Kan det være endometriose? 4. Er det disse blødningen som gjør at jeg ikke blir gravid? 5. Har lest en del på nettet om at kvinner som spotter ofte har problemer med å bli gravid? 6. Hva burde jeg gjøre? Fortsette med Perotime? Er det noe annet jeg kan gjøre? 7. Kan jeg være gravid selv om jeg begynner å blø så tidlig? 8. Finnes det behandlinger? Kan man ta progesteron-tilskudd eller lignende? Jeg bekymrer meg veldig for dette, og er redd for at jeg ikke skal kunne bli gravid. Har lest en del om Endometriose og frykter at jeg har det. Men har ingen av de andre symptomene bortsett fra blødnignen/spottingen. Hver gang jeg begynner å blø allerede en uke før mensen så blir jeg veldig nedstemt og redd. Føler da at alt håp er ute… Jeg håper du kan ta deg tid til å svare på spørsmålene mine og gi meg noen anbefalinger om hva jeg burde gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397663-bl%C3%B8dninger-f%C3%B8r-menstruasjon-og-lange-sykluser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Nå finner jeg dessverre ikke ditt forrige brev, men skal svar på dine åtte spørsmål. 1. Det kan være en blødning fra livmorhalsen som er uten betydning for å bli gravid. Jeg vil foreslå at du får en sjekk (evt hos din fastlege) en uke etter eggløsning og får en gynekologisk undersøkelse og får målt progesteron-nivået i blodet 2. Du beskriver menstruasjon to uker etter eggløsning, det er fint. Er ikke for kort lutealfase 3. Endometriose gir helt andre symptomer, det påvirker ikke blødning fra livmoren 4. Nei, det kan jeg ikke forestille meg 5. Du har vist at det er eggløsning, det er det avgjørende for å kunne bli gravid 6. Eneste grunn til pergotime hos deg er å få litt tettere eggløsning. 7. Det kan ikke utelukkes, men vil snart vise seg. 8. Når man ikke sikkert vet hva blødningen skyldes, kan man ikke gi effektiv behandling. Behov for evt progesterontilskudd er omdiskutert. Se hva blodprøven viser av progesteronverdi og diskuter evt tilskudd med din gynekolog. Jeg skjønner ikke at du frykter endometriose som du ikke har symptomer på (smerter) og hvor 70% har normal fruktbarhet. Det jeg kan regne ut har du bare hatt to eggløsninger siden dere startet forsøket og nå en syklus med pergotime som du ikke vet resultat av. Jeg synes dere skal slappe litt av og se tiden an, det er ikke alle som blir gravide på første forsøk. Ha litt mer tålmodighet, det er min beste anbefaling. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397663-bl%C3%B8dninger-f%C3%B8r-menstruasjon-og-lange-sykluser/#findComment-3531927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laangrud Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Nå finner jeg dessverre ikke ditt forrige brev, men skal svar på dine åtte spørsmål. 1. Det kan være en blødning fra livmorhalsen som er uten betydning for å bli gravid. Jeg vil foreslå at du får en sjekk (evt hos din fastlege) en uke etter eggløsning og får en gynekologisk undersøkelse og får målt progesteron-nivået i blodet 2. Du beskriver menstruasjon to uker etter eggløsning, det er fint. Er ikke for kort lutealfase 3. Endometriose gir helt andre symptomer, det påvirker ikke blødning fra livmoren 4. Nei, det kan jeg ikke forestille meg 5. Du har vist at det er eggløsning, det er det avgjørende for å kunne bli gravid 6. Eneste grunn til pergotime hos deg er å få litt tettere eggløsning. 7. Det kan ikke utelukkes, men vil snart vise seg. 8. Når man ikke sikkert vet hva blødningen skyldes, kan man ikke gi effektiv behandling. Behov for evt progesterontilskudd er omdiskutert. Se hva blodprøven viser av progesteronverdi og diskuter evt tilskudd med din gynekolog. Jeg skjønner ikke at du frykter endometriose som du ikke har symptomer på (smerter) og hvor 70% har normal fruktbarhet. Det jeg kan regne ut har du bare hatt to eggløsninger siden dere startet forsøket og nå en syklus med pergotime som du ikke vet resultat av. Jeg synes dere skal slappe litt av og se tiden an, det er ikke alle som blir gravide på første forsøk. Ha litt mer tålmodighet, det er min beste anbefaling. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Hei Takk for tilbakemelding. Jeg har målt progesteron en uke etter eggløsning. Fikk i går svar på at den var helt fin og at jeg har hatt eggløsning. Jeg har altså ikke lavt progesteron i denne syklusen ihvertfall. Grunnen til at jeg bekymrer meg så mye er at blødningene nesten er like kraftige som menstruasjonen. Det eneste som skiller er at det ikke er noen smerter. Det kommer også store klumper med blod, særlig om morgenen. I dag er jeg på dag 26 og har hatt store blødninger hele dagen, og må bruke beskyttelse. Menstruasjonen er ikke ventet før om 5 dager... Jeg synes det er rart at et egg skal klare å feste seg når jeg har disse blødningene? Hvis blødningen kommer fra livmorhalsen, hva betyr det? Jeg synes det er veldig frustrerende at jeg i hver syklus må blø opptil 2,5 uke. Er dette noe jeg bare må finne meg i? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397663-bl%C3%B8dninger-f%C3%B8r-menstruasjon-og-lange-sykluser/#findComment-3531940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laangrud Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Hei Takk for tilbakemelding. Jeg har målt progesteron en uke etter eggløsning. Fikk i går svar på at den var helt fin og at jeg har hatt eggløsning. Jeg har altså ikke lavt progesteron i denne syklusen ihvertfall. Grunnen til at jeg bekymrer meg så mye er at blødningene nesten er like kraftige som menstruasjonen. Det eneste som skiller er at det ikke er noen smerter. Det kommer også store klumper med blod, særlig om morgenen. I dag er jeg på dag 26 og har hatt store blødninger hele dagen, og må bruke beskyttelse. Menstruasjonen er ikke ventet før om 5 dager... Jeg synes det er rart at et egg skal klare å feste seg når jeg har disse blødningene? Hvis blødningen kommer fra livmorhalsen, hva betyr det? Jeg synes det er veldig frustrerende at jeg i hver syklus må blø opptil 2,5 uke. Er dette noe jeg bare må finne meg i? Kan jeg ha kort lutealfase selv om progesteron en uke etter eggløsning er normal? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397663-bl%C3%B8dninger-f%C3%B8r-menstruasjon-og-lange-sykluser/#findComment-3531945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.