smurfine Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Når det står slik i en stillingsannonse: "Stillingen avlønnes etter Statens lønnsregulativ, overingeniør kode 1087, lønnstrinn 57-68 (kr 389 200-578 800 brutto per år), avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner og lønnstrinn avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse. " Betyr det at det trekkes 2% av bruttolønna di? Isåfall har man jo i praksis 2% mindre lønn enn det som oppgis i annonsen. Der jeg jobbet tidligere trakk de ingenting i lønn, men de satte inn pensjon utenom. Trodde det var vanlig? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Når det står slik i en stillingsannonse: "Stillingen avlønnes etter Statens lønnsregulativ, overingeniør kode 1087, lønnstrinn 57-68 (kr 389 200-578 800 brutto per år), avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner og lønnstrinn avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse. " Betyr det at det trekkes 2% av bruttolønna di? Isåfall har man jo i praksis 2% mindre lønn enn det som oppgis i annonsen. Der jeg jobbet tidligere trakk de ingenting i lønn, men de satte inn pensjon utenom. Trodde det var vanlig? Jeg er offentlig ansatt og det trekkes 2% av lønna til Stastens pensjonskasse hver mnd ser jeg på lønnsslippen min. Jeg trodde det var det vanlige. Hvilken arbeidsgiver har råd til å betale inn det ved siden av for kanskje ganske mange arbeidstakere? 0 Siter
påskelilje Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Jeg er offentlig ansatt og det trekkes 2% av lønna til Stastens pensjonskasse hver mnd ser jeg på lønnsslippen min. Jeg trodde det var det vanlige. Hvilken arbeidsgiver har råd til å betale inn det ved siden av for kanskje ganske mange arbeidstakere? Lillemus, det er nok slik at arbeidsgiveren din betaler inn temmelig mye i pensjon hver eneste måned - altså ikke bare det som trekkes fra din lønn, men mye mer. Mener at det er snakk om ca 8-10% (ta det med en klype salt). Når en skal regne på hvor mye en stilling koster, regner en i grove trekk 25-30% i tillegg til lønn i "sosiale utgifter", og i dette inngår bl.a. pensjonsinnbetaling og arbeidsgiveravgift. 0 Siter
påskelilje Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Til trådstarter: Det er vanlig å bli trukket 2% av lønna som settes inn på pensjonsfond. I tillegg er det vanlig (tror det er pålagt, i alle fall i offentlige stillinger) at arbeidsgiver betaler inn et mye større beløp enn de 2% til pensjonsfond. 0 Siter
smurfine Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Skrevet 21. mars 2014 Til trådstarter: Det er vanlig å bli trukket 2% av lønna som settes inn på pensjonsfond. I tillegg er det vanlig (tror det er pålagt, i alle fall i offentlige stillinger) at arbeidsgiver betaler inn et mye større beløp enn de 2% til pensjonsfond. Men er det vanlig i private stillinger og? Verken meg eller samboeren ble trukket av lønna og begge jobbet privat 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Er dette privat? Der jeg jobber kommer pensjon i tillegg til lønna, og jeg tror det er normalt. Lønn er tross alt skattbart, og pensjon opp til en viss grense skattefritt. 0 Siter
fresja Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har nesten all arbeidserfaring fra en privat bedrift, og jeg blir ikke trukket 2% til pensjonsinnskudd. Det ble jeg de få årene jeg jobbet i stat og kommune. Vi har en omlegging av pensjonen i disse dager. Så det var plusset et par beløp på lønnen, men ikke trekt noe. 0 Siter
påskelilje Skrevet 24. mars 2014 Skrevet 24. mars 2014 Men er det vanlig i private stillinger og? Verken meg eller samboeren ble trukket av lønna og begge jobbet privat Det vet jeg ikke. Jeg har bare jobbet i offentlige stillinger (kommunalt, delvis kommunalt eid privat bedrift, og interkommunalt aksjeselskap). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.