Gå til innhold

Trekkes 2% pensjon av lønna?

Anbefalte innlegg

Når det står slik i en stillingsannonse: "Stillingen avlønnes etter Statens lønnsregulativ, overingeniør kode 1087, lønnstrinn 57-68 (kr 389 200-578 800 brutto per år), avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner og lønnstrinn avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse. "

Betyr det at det trekkes 2% av bruttolønna di? Isåfall har man jo i praksis 2% mindre lønn enn det som oppgis i annonsen.

Der jeg jobbet tidligere trakk de ingenting i lønn, men de satte inn pensjon utenom. Trodde det var vanlig? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397706-trekkes-2-pensjon-av-l%C3%B8nna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det står slik i en stillingsannonse: "Stillingen avlønnes etter Statens lønnsregulativ, overingeniør kode 1087, lønnstrinn 57-68 (kr 389 200-578 800 brutto per år), avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner og lønnstrinn avhengig av tjenesteerfaring og kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse. "

Betyr det at det trekkes 2% av bruttolønna di? Isåfall har man jo i praksis 2% mindre lønn enn det som oppgis i annonsen.

Der jeg jobbet tidligere trakk de ingenting i lønn, men de satte inn pensjon utenom. Trodde det var vanlig? 

Jeg er offentlig ansatt og det trekkes 2% av lønna til Stastens pensjonskasse hver mnd ser jeg på lønnsslippen min. Jeg trodde det var det vanlige. Hvilken arbeidsgiver har råd til å betale inn det ved siden av for kanskje ganske mange arbeidstakere?

påskelilje

Jeg er offentlig ansatt og det trekkes 2% av lønna til Stastens pensjonskasse hver mnd ser jeg på lønnsslippen min. Jeg trodde det var det vanlige. Hvilken arbeidsgiver har råd til å betale inn det ved siden av for kanskje ganske mange arbeidstakere?

Lillemus, det er nok slik at arbeidsgiveren din betaler inn temmelig mye i pensjon hver eneste måned - altså ikke bare det som trekkes fra din lønn, men mye mer. Mener at det er snakk om ca 8-10% (ta det med en klype salt). Når en skal regne på hvor mye en stilling koster, regner en i grove trekk 25-30% i tillegg til lønn i "sosiale utgifter", og i dette inngår bl.a. pensjonsinnbetaling og arbeidsgiveravgift.

påskelilje

Til trådstarter: Det er vanlig å bli trukket 2% av lønna som settes inn på pensjonsfond. I tillegg er det vanlig (tror det er pålagt, i alle fall i offentlige stillinger) at arbeidsgiver betaler inn et mye større beløp enn de 2% til pensjonsfond.

Til trådstarter: Det er vanlig å bli trukket 2% av lønna som settes inn på pensjonsfond. I tillegg er det vanlig (tror det er pålagt, i alle fall i offentlige stillinger) at arbeidsgiver betaler inn et mye større beløp enn de 2% til pensjonsfond.

Men er det vanlig i private stillinger og? Verken meg eller samboeren ble trukket av lønna og begge jobbet privat

Annonse

Jeg har nesten all arbeidserfaring fra en privat bedrift, og jeg blir ikke trukket 2% til pensjonsinnskudd. Det ble jeg de få årene jeg jobbet i stat og kommune. Vi har en omlegging av pensjonen i disse dager. Så det var plusset et par beløp på lønnen, men ikke trekt noe.

påskelilje

Men er det vanlig i private stillinger og? Verken meg eller samboeren ble trukket av lønna og begge jobbet privat

Det vet jeg ikke. Jeg har bare jobbet i offentlige stillinger (kommunalt, delvis kommunalt eid privat bedrift, og interkommunalt aksjeselskap).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...