Gå til innhold

Har du det med å sladre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hater sladder. Jeg liker ikke å snakke med folk som har det med å sladre. Har et par sånne i vennekretsen, som forteller alt om alle, uten grenser. De er hyggelige og vennlige, men aldri om jeg betror dem noe som helst fra mitt liv, med mindre jeg ønsker at hele verden skal vite om det.

Selv forteller jeg aldri betroelser videre. Kanskje det har med yrket mitt å gjøre, at jeg er så vant til taushetsplikt. Men jeg er av den oppfatning at folk får selv fortelle andre det de vil at andre skal vite om dem.

Fant dette om sladder, som jeg synes var bra sagt:

http://artofliving.blogg.no/1336413541_fr_du_sier_noe_om_noe.html

Anonymous poster hash: 396dc...229
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397707-har-du-det-med-%C3%A5-sladre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utrolig lite interessert i sladder, ergo sladrer jeg selv også lite eller ingenting. Jeg bryr meg ikke om hva andre mennesker sier, gjør, spiser, hvem de har sex med osv - derfor er jeg også veldig skeptisk til Facebook, da 80 % av det som legges ut der, handler nettopp om dette.  

Madelenemie

Jeg er utrolig lite interessert i sladder, ergo sladrer jeg selv også lite eller ingenting. Jeg bryr meg ikke om hva andre mennesker sier, gjør, spiser, hvem de har sex med osv - derfor er jeg også veldig skeptisk til Facebook, da 80 % av det som legges ut der, handler nettopp om dette.  

Hei!

Det visste jeg ikke om Facebook, da skjønner jeg også hvorfor jeg misliker konseptet.

Da er det nok mennesker som kjøper Se og Hør som liker sladder.

Det er uærlighet i sladder, fordi det andre menneske mister kontroll hvis det ikke vet hva som blir sagt om det.

Jeg hater sladder. Jeg liker ikke å snakke med folk som har det med å sladre. Har et par sånne i vennekretsen, som forteller alt om alle, uten grenser. De er hyggelige og vennlige, men aldri om jeg betror dem noe som helst fra mitt liv, med mindre jeg ønsker at hele verden skal vite om det.

Selv forteller jeg aldri betroelser videre. Kanskje det har med yrket mitt å gjøre, at jeg er så vant til taushetsplikt. Men jeg er av den oppfatning at folk får selv fortelle andre det de vil at andre skal vite om dem.

Nå skal jeg være helt ærlig! Og svaret er laaangt fra PK.

Jeg kan til tider synes det er spennende med sladder. Hjelp, nå forventer jeg meg en del negativ respons.  

AnonymBruker

Men hva regnes som sladder? Jeg er en del av en gjeng som jobbet tett sammen for noen år siden, i et yrke hvor vi jobber turnus. Dette gjør at det er vanskelig å samle alle på en gang, for det er alltid noen som jobber. Men hvis noen av oss samles og da spør "Hvordan går det med Anna? Nå er det lenge siden jeg har sett henne". Så svarer jeg så godt jeg kan, men jeg holder meg på det nivået jeg vet at "Anna" ville svart selv. Altså, selv om jeg vet at ekteskapet hangler fordi det er fortalt meg i fortrolighet, så forteller jeg jo ikke dét, men at "joda, hun trives godt i ny jobb, har fått tilbud om utvidet stilling, mini har begynt i barnehagen" osv, altså bare "ufarlige" greier. Er det sladder?

Hvis det å snakke om andre mennesker er sladder, så sladrer jeg jo. Men jeg sier ingenting jeg ikke kunne sagt til mennesket det gjelder. Som hovedregel, altså.

Anonymous poster hash: 22c35...461

Annonse

Men hva regnes som sladder? Jeg er en del av en gjeng som jobbet tett sammen for noen år siden, i et yrke hvor vi jobber turnus. Dette gjør at det er vanskelig å samle alle på en gang, for det er alltid noen som jobber. Men hvis noen av oss samles og da spør "Hvordan går det med Anna? Nå er det lenge siden jeg har sett henne". Så svarer jeg så godt jeg kan, men jeg holder meg på det nivået jeg vet at "Anna" ville svart selv. Altså, selv om jeg vet at ekteskapet hangler fordi det er fortalt meg i fortrolighet, så forteller jeg jo ikke dét, men at "joda, hun trives godt i ny jobb, har fått tilbud om utvidet stilling, mini har begynt i barnehagen" osv, altså bare "ufarlige" greier. Er det sladder?

Hvis det å snakke om andre mennesker er sladder, så sladrer jeg jo. Men jeg sier ingenting jeg ikke kunne sagt til mennesket det gjelder. Som hovedregel, altså.

Jeg kaller ikke det sladder. Når det sladder er det mer ting som egentlig ikke bør ut med mindre det kommer fra vedkommende selv, litt ondskapsfullt kan det godt være også.

Jeg videreformidler ikke personlig informasjon jeg har fått meddelt av andre i en fortrolig samtale nei, men ut over det setter jeg pris på å både bli meddelt og å meddele et rykte eller to i ny og ned. Regner forøvrig med at jeg selv er nevnt av andre i en sånn sammenheng også, uten at det bekymrer meg stort.

Det du skriver om her ser ikke jeg på som sladder - så lenge noen spør, og du som bare deler "offentlig" informasjon... Personlige ting som skrantende ekteskap eller sykdom, formidler man ikke om andre. 

Det er denne: "Har du hørt at Gunda og mannen har kranglet eller?" - eller "Vet du hva Lise sa om Nils?"... Det er slik ekkel sladder, som den som forteller om det rett og slett nesten koser seg litt med å få lov til å fortelle videre.

Det er denne: "Har du hørt at Gunda og mannen har kranglet eller?" - eller "Vet du hva Lise sa om Nils?"... Det er slik ekkel sladder, som den som forteller om det rett og slett nesten koser seg litt med å få lov til å fortelle videre.

Slik du beskriver det her er jo svaret litt opplagt da, det er svært få jeg har vært borti som sitter sånn - uoppfordret.

Men la oss si at du, Gunda, mannen hennes Nils, Gundas venninne Lise (for å bruke de du ramser opp her som eksempel) en gjeng til var på fest, og Nils har lagt an på Lise. Det blir litt styr, og Gunda er nær å lage en scene fordi hun mener Gunda kan droppe flørtingen med opptatte menn. Lise hisser seg opp, og sier at Gunda heller bør rette fokus mot sin mann siden han rett som det er kommer med flørtemeldinger på FB-chatten hennes. Lise går tidlig fra festen, Nils blir irritert men tusler hjem like etter.

Ikke et helt usannsynlig scenarie, sant.

La oss så si at folk fra festen møtes dagen etterpå, og det blir snakk om episoden. Alle er litt i stuss om hva som egentlig skjedde, det snakkes litt om det og setningene i eksemplet ditt kommer? Om man svarer - sladrer man da?

AnonymBruker

Man skal ikke fortelle venners betroelser til andre. Men det må være ok å snakke om andre mennesker, det trenger jo ikke bare være negativt her, f.eks positive ting om noen.

Det kan også godt hende at noen har oppført seg som en drittsekk mot deg eller andre som man reagerer sterkt på og da kan det være naturlig å snakke om slikt med noen venninner, det kan være litt terapi i det å få snakket ut om noe som gnager på en selv.

Men å bevisst snakke stygt om andre, spre rykter osv. Finnes jo mange som lyger og smører ekstra tykt på og overdriver hendelser med et ønske om å bli populære selv. Det er dårlig gjort, og slikt gjør ikke jeg.

Anonymous poster hash: 0e83c...c9c

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...