AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Vi hadde avtalt hva han skulle gjøre, til fastpris. Da det viste seg underveis å måtte bli mer omfattende (mer som måtte gjøres en vi først trodde), avtalte vi en fast timepris for alt som kom "i tillegg" utover avtalen. Etter en tid betalte jeg første del av regningen, dvs for alt "tillegget" (som jeg allerede da syns var nokså mye) pluss materialer. Da regnet jeg med at det som sto igjen var først og fremst den opprinnelige avtalen, pluss antakelig noen få timer til. Da sluttregningen kom, fikk jeg hakeslepp. I tillegg til den opprinnelige avtalen, skulle jeg plutselig betale enda utrolig masse ekstra timer som hadde påløpt. Jeg hadde bedt om en spesifisering av dette, hva de hadde gjort av "ekstra" ting og hvor mange timer det hadde tatt. Spesifikasjonen inneholdt imidlertid svært mange timer for hver ekstra ting de hadde gjort. Totalt sett fikk jeg altså to "ekstra" regninger som hver for seg var høyere enn det avtalte fastprisoppdraget. I tillegg kom materialer, som jeg har fått alle kvitteringene på, men som likevel ligger langt over den prisen han anslo at det ville koste. Jeg kommer til å klage, men hvordan går jeg fram? Siden verken jeg eller samboeren bodde i boligen mens de holdt på, hadde vi ingen mulighet til å sjekke hvor mange timer de brukte. Jeg tror de har føyd på ganske mange timer. Anonymous poster hash: c609b...dd4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Vi hadde avtalt hva han skulle gjøre, til fastpris. Da det viste seg underveis å måtte bli mer omfattende (mer som måtte gjøres en vi først trodde), avtalte vi en fast timepris for alt som kom "i tillegg" utover avtalen. Etter en tid betalte jeg første del av regningen, dvs for alt "tillegget" (som jeg allerede da syns var nokså mye) pluss materialer. Da regnet jeg med at det som sto igjen var først og fremst den opprinnelige avtalen, pluss antakelig noen få timer til. Da sluttregningen kom, fikk jeg hakeslepp. I tillegg til den opprinnelige avtalen, skulle jeg plutselig betale enda utrolig masse ekstra timer som hadde påløpt. Jeg hadde bedt om en spesifisering av dette, hva de hadde gjort av "ekstra" ting og hvor mange timer det hadde tatt. Spesifikasjonen inneholdt imidlertid svært mange timer for hver ekstra ting de hadde gjort. Totalt sett fikk jeg altså to "ekstra" regninger som hver for seg var høyere enn det avtalte fastprisoppdraget. I tillegg kom materialer, som jeg har fått alle kvitteringene på, men som likevel ligger langt over den prisen han anslo at det ville koste. Jeg kommer til å klage, men hvordan går jeg fram? Siden verken jeg eller samboeren bodde i boligen mens de holdt på, hadde vi ingen mulighet til å sjekke hvor mange timer de brukte. Jeg tror de har føyd på ganske mange timer. Anonymous poster hash: c609b...dd4 Det kan være fornuftig å begynne med en vennlig dialog med snekkeren. Har du fått dokumentasjon på de ekstra timene som er blitt brukt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Det kan være fornuftig å begynne med en vennlig dialog med snekkeren. Har du fått dokumentasjon på de ekstra timene som er blitt brukt? Jeg vet ikke hvordan man skal definere dokumentasjon. Han har laget en liste over alt "tilleggsarbeid" og hvor mange timer de brukte på hver ting. Bare at han har (etter mitt skjønn) satt opp langt flere timer enn de brukte. Dessuten: Han sier at han tar så "lav timepris". Bare 400 kr. Pluss moms. Det viser seg bare, at han egentlig tar langt mer. For han har med to hjelpere (ufaglærte) og dem har han også tatt 400 kr timen for. Selv om de er ufaglært, jobber saktere, og gjør flere feil, enn han som er snekker. Selv betaler han dem 250 kr timen, fikk jeg vite en dag. Likevel skal jeg altså betale ham 400 kr timen for disse? Anonymous poster hash: c609b...dd4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Jeg vet ikke hvordan man skal definere dokumentasjon. Han har laget en liste over alt "tilleggsarbeid" og hvor mange timer de brukte på hver ting. Bare at han har (etter mitt skjønn) satt opp langt flere timer enn de brukte. Dessuten: Han sier at han tar så "lav timepris". Bare 400 kr. Pluss moms. Det viser seg bare, at han egentlig tar langt mer. For han har med to hjelpere (ufaglærte) og dem har han også tatt 400 kr timen for. Selv om de er ufaglært, jobber saktere, og gjør flere feil, enn han som er snekker. Selv betaler han dem 250 kr timen, fikk jeg vite en dag. Likevel skal jeg altså betale ham 400 kr timen for disse? Anonymous poster hash: c609b...dd4 400 er liten timepris for en faglært snekker. Litt rart han ikke informerte deg om lærlingene på forhånd? Det er helt greit å ha dem med, men da blir det feil for deg å betale per time, av grunner du selv nevner -de bruker naturlig nok mer tid. Stusser også på at han ikke informerte deg om at prisene på materialene ble langt høyere enn det han først anslo FØR han kjøpe dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Men det viktigste er: Hvordan kan det "bevises" at han brukte (eller ikke brukte) så mange timer som han sier på hver ekstra ting? Anonymous poster hash: c609b...dd4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Men det viktigste er: Hvordan kan det "bevises" at han brukte (eller ikke brukte) så mange timer som han sier på hver ekstra ting? Anonymous poster hash: c609b...dd4 Dette må han jo dokumentere. En mulighet er å ta med den dokumentasjonen til en tredjepart for å høre om han er innenfor normalen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Det har jeg tenkt på. Men jeg vet ikke hvem jeg kan spørre. Vil automatisk tro at det er mye kollegialitet blant dette yrket som i andre yrker. Skulle ønske det var noen uavhengig instans med uavhengige snekkere som man kunne spørre om sånt. Anonymous poster hash: c609b...dd4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Det har jeg tenkt på. Men jeg vet ikke hvem jeg kan spørre. Vil automatisk tro at det er mye kollegialitet blant dette yrket som i andre yrker. Skulle ønske det var noen uavhengig instans med uavhengige snekkere som man kunne spørre om sånt. Anonymous poster hash: c609b...dd4 Du legger jo selvsagt ikke frem navn på snekkeren det gjelder, du ønsker bare en second opinion. Du bør også vurdere selvstendige vs firma, jeg vet ikke om prisene varierer noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhemar Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei, ja, som jeg har nevnt før, det er ikke mange ærlige folk som driver håndtverkersjapper (sorry til dere som eventuelt driver redelig, jeg har møtt dere også, og det er PÅFALLENDE hvor taknemmelig og lykkesalig jeg blir når de jeg betaler for profesjonelle jobb faktisk er profesjonelle). Det du sier overasker meg ikke det spøtt. Det du må gjøre er å se på den spesifiserte regningen. Du kan gjerne spørre her om du vil ha noen referanser til hva tid ting tar. At de putter på 2 lærlinger til fullpris er jeg ganske sikker på at de ikke kan gjøre uten å spørre først. Du må ha is i magen, husk at de gutta som overfakturerer som f. er vant til å ha mye krangel og diskusjoner, men de er og vandt til at folk gir seg. Hør først om dere kan møtes et sted som oppleves som rimeligere for deg (de har uansett fått bra nok betaling). Matrialvalg kan du neppe prute ned (med går saken videre går det inn i en totalvurdering vil jeg tro, han er tross alt eksperten og er han helt far off med estimater... vel) Prat først, se om dere kan bli enige. Legg frem dine argumentasjoner på en sakelig og begrunnet måte. (hva han betaler hjelpere har ingenting med saken å gjøre, hold dere til fakta. Kommer dere ingen vei, må dere velge om dere skal betale likevell eller gå videre. Å gå videre betyr at dere smakker med Forliksrådet eller Forbrukerrådet, og sender inn en sak. Husk å betale det beløpet dere ikke strides om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Du kan gjerne spørre her om du vil ha noen referanser til hva tid ting tar. At de putter på 2 lærlinger til fullpris er jeg ganske sikker på at de ikke kan gjøre uten å spørre først. hva han betaler hjelpere har ingenting med saken å gjøre, hold dere til fakta. Takk for råd. Har det ikke noe å si hva han betaler hjelperne, når dette er i kontrast med hva JEG betaler hjelperne? Hvis jeg betaler ham 400 kroner også for 2 hjelpere, mens han betaler dem 250, så betyr det jo i praksis at han selv får 400 + 150 + 150 kr pr time (når de alle jobber), altså at han egentlig tar 700 kroner, som slett ikke er "billig timepris" slik han sier. Bør jeg spørre et annet firma, eller bør jeg spørre en uavhengig snekker? Er det vanlig at de får slike forespørsler? Hvor mye skal de ha for å gjøre en slik second opinion? Anonymous poster hash: c609b...dd4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Om 400 er en ok timespris for lærlinger vet jeg ikke, men det er ikke noe noe rart om han betaler sine arbeidstakerer 250, men selv tar 400 for hver av dem. Han skal betale arbeidsgiveravgift, skatt osv. for dem, samt holde jula i bedriften i gang, så det er helt på sin plass og vanlig at du betaler mer til han enn han betaler til dem ihvertfall. Jeg har endel bekjente innenfor den næringen der, og det er veldig hardt pga. alle de som jobber svart. 400 kr. for seg selv i timepris er uansett omtrent minimum av det han MÅ ta for å få jula til å gå rundt og sitte igjen med noe til å ha mat på bordet for. Litt sånn i etterpåklokskapens tegn, det er vel ikke pent av meg, men kanskje andre kan lære av det. Dette her viser hvor viktig det er at man enten selv, eller en i ditt sted, som er på "din side", følger opp jobben kontinuerlig, diskuterer hva som er gjort, hva som skal gjøres, hva slags materialer og prisen på de, besøker byggeplassen ihvertfall annenhver dag og har tett dialog over telefon kontinuerlig slik at man kan ha løpende kontroll på utgifter og at det ikke blir noen sak i ettertid da man vet omtrentlig hva som ble gjort og hvor lang tid det tok. Anonymous poster hash: a3050...db5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det viktigste poenget synes jeg er at dere ikke hadde en rimelig mulighet til å ha oversikt over hvor dyrt det ville bli. Jeg ville brukt en advokat. Er du medlem av Huseiernes Landsforbund får du litt gratis advokathjelp. Det hjalp meg ut av en knipe en gang. I jobben har jeg også vært nødt til å bruke advokat noen ganger, Min erfaring er at folk blir livredde og ettergivende med en gang en advokat er inne i bildet. Vil du ikke bruke advokat, må du opptre som en advokat, dvs være bastant og subjektiv, men saklig. Skriv at du konstaterer at det er fakturert en urimelig høy sum (over 3 ganger fastpris...), at timeantallet på ingen måte står i forhold til arbeidet, og at et så stort avvik fra fastpris uansett ikke kan faktureres uten at man på forhånd får et nytt estimat. Det er et viktig poeng at timepådraget per dag var høyere enn dere trodde fordi flere jobbet i prosjektet. Tilby det du er villig til å betale (første regning pluss fastpris?) "for å få saken ut av verden". Si at du vil kontakte advokat om han ikke går med på det innen x dager, og at dette tilbudet da ikke gjelder mer. OK, det var grovt sett hva jeg ville prøvd på, men aller helst: Snakk med en advokat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Gargamel: Det var et bra svar, men jeg tror ikke jeg vil begynne så skarpt. Det har vært en veldig hyggelig og flink snekker, og jeg har ikke lyst til å bli uvenner med ham hvis jeg ikke må. Men snakke med en advokat kan jeg jo gjøre uansett. Takk for råd. Anonymous poster hash: c609b...dd4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhemar Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Takk for råd. Har det ikke noe å si hva han betaler hjelperne, når dette er i kontrast med hva JEG betaler hjelperne? Hvis jeg betaler ham 400 kroner også for 2 hjelpere, mens han betaler dem 250, så betyr det jo i praksis at han selv får 400 + 150 + 150 kr pr time (når de alle jobber), altså at han egentlig tar 700 kroner, som slett ikke er "billig timepris" slik han sier. Bør jeg spørre et annet firma, eller bør jeg spørre en uavhengig snekker? Er det vanlig at de får slike forespørsler? Hvor mye skal de ha for å gjøre en slik second opinion? Anonymous poster hash: c609b...dd4 Det er avtalefrihet i Norge. Han kan ta 5000 kroner timen og gi arbeiderene sine 50 øre, det har ingenting med denne saken å gjøre. Det som er saken er at ekstraarbeid er LANGT over hva som kan forventes (med mindre dere har blitt informert), og at det er brukt lærlinger til samme pris som 'ordinær' timepris uten at dette er avtalt. I tillegg så skjønner jeg på deg du mener de har brukt urimelig mye tid på ekstraarbeidet. Advokat kan være en ide, men husk at det starter på noen tusen kroner bare å legge frem saken din og få ett brev skrevet. Sjekk hvor landet ligger først med håndtverkeren. Jeg har 2 konkrete saker siste mnd hvor de slo av mange tusen kroner bare på en kjapp telefon til en, og en epost til en annen. Ene eksempel: 'Deres arbeider kom etter at jeg hadde dratt kl 12.00, og var ferdige før jeg var hjemme kl 16.00. Arbeidet utført var jobb for kun en mann, og jeg har blitt fakturert 10 timer. Jeg vil vite når vedkommende dro til meg (klokkeslett), og hvor han kjørte fra, hvor lenge han var hos meg, hvor han kjørte etterpå og hvor lang tid han mener dette tok, altså en timespesifisering på reisetid, hvilket strekk dette har vært, samt total tid brukt på selve jobben'. faktura gikk fra 6000 til 3000,-- ett eksempel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Gargamel: Det var et bra svar, men jeg tror ikke jeg vil begynne så skarpt. Det har vært en veldig hyggelig og flink snekker, og jeg har ikke lyst til å bli uvenner med ham hvis jeg ikke må. Men snakke med en advokat kan jeg jo gjøre uansett. Takk for råd. Anonymous poster hash: c609b...dd4 Jeg forstår deg godt. Det er ubehagelig for de fleste å være så tøff og bastant, i alle fall er det det for meg. I de fleste sammenhenger lønner det seg jo også å være lyttende og diplomatisk. Problemet er at han allerede har sendt deg fakturaer, og bordet fanger. Skal du få ham til å gi slipp på mange tusen og indirekte innrømme at han har overfakturert må han kjenne et ubehag og helst en frykt for å tape enda mer. Det holder ikke å være snill og grei. Du kan for all del være rolig og mild i stemme og ordlyd, men fast i sak. Unngå utropstegn hvis du sender noe skriftlig. Punktum virker sterkere. Det adhemar skriver er fornuftig. Angående advokatkostnad er det nok ikke fornuftig å legge opp til mer enn en samtale eller ett kort brev. Min erfaring er at det er nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397739-hvordan-klage-p%C3%A5-snekker/#findComment-3532280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.