Gå til innhold

Verste jeg har sett av arbeidsgiver....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror vi kommer til å se mer og mer av dette.

Vanskelig å mene noe om siden kun hennes side av historien blir belyst, men jeg merker meg denne:  "Bildene var i all hovedsak fra før sykefraværet, og ikke relevant for mitt arbeidsforhold".

Hun skriver at reisen var godkjent av NAV på forhånd, og skriver også at "sykdommen hennes er psykosomatisk, altså både mental og fysisk, og at både fastlegen og Nav synes det er bra hvis hun drar på ski og går turer i sykdomsperioden."

Jeg syns det er hårreisende av en arbeidsgiver å gjøre ting på den måten. Arbeidsgiver kjenner ikke til detaljene av hvorfor hun er sykemeldt. Ville ikke forundre meg om mye av det faktisk har med forhold på arbeidsplasen også, sånn som en elendig ledelse (noe som bevises av denne saken mener jeg).

Jeg syns også det er skremmende at folk mener dette er ok av en arbeidgiver.

Annonse

Hun skriver at reisen var godkjent av NAV på forhånd, og skriver også at "sykdommen hennes er psykosomatisk, altså både mental og fysisk, og at både fastlegen og Nav synes det er bra hvis hun drar på ski og går turer i sykdomsperioden."

Jeg syns det er hårreisende av en arbeidsgiver å gjøre ting på den måten. Arbeidsgiver kjenner ikke til detaljene av hvorfor hun er sykemeldt. Ville ikke forundre meg om mye av det faktisk har med forhold på arbeidsplasen også, sånn som en elendig ledelse (noe som bevises av denne saken mener jeg).

Jeg tipper at dette er en historie hvor en arbeidskonflikt ligger i bunn. Dessverre velger en del fastleger langvarig sykemelding når slike situasjoner oppstår, i stedet for mer offensive tilnærminger egnet til å løse konflikter. At fastlegen sykemelder - og at nav ikke sier nei til utenlandsopphold -  er ingen garanti for at hennes situasjon er berettiget 100 % sykemelding. Det er sjelden at 100 % sykemelding over lengre tid bidrar til å løse noe som helst - verken når det gjelder arbeidskonflikter eller tilstander av psykosomatisk karakter.

Jeg tipper at dette er en historie hvor en arbeidskonflikt ligger i bunn. Dessverre velger en del fastleger langvarig sykemelding når slike situasjoner oppstår, i stedet for mer offensive tilnærminger egnet til å løse konflikter. At fastlegen sykemelder - og at nav ikke sier nei til utenlandsopphold -  er ingen garanti for at hennes situasjon er berettiget 100 % sykemelding. Det er sjelden at 100 % sykemelding over lengre tid bidrar til å løse noe som helst - verken når det gjelder arbeidskonflikter eller tilstander av psykosomatisk karakter.

Vel talt (ettersom jeg er helt enig ;)  )

Jeg syntes det vitner om dårlig vurderingsevne å legge ut slike bilder når en er 100% sykmeldt, og i tillegg klage i avisen etterpå.

Endret av slabbedask
Madelenemie

Hei!

Da jeg leste det i avisen tidligere i dag, tenkte jeg hun så veldig frisk og aktiv ut, på de bildene.

Jeg skjønner at arbeidsgiver blir skeptisk.

Jeg har en nabo som "kun" ikke orker å gå på skolen, fra ca kl 15.00 orker hun det andre ungdommer orker, og da blir jeg skeptisk og generaliserer lett gruppen ME syke, noe som er galt av meg.

Når det gjelder mennesker med somatiseringslidelse, så tenker jeg aktivitet er desto viktigere, slik at man ikke har for mye fritid til å lese, føle, tenke på helseplager.

Å sykemelde et så aktivt menneske 100% syns jeg er galt, man burde funnet andre løsninger.

Fått henne over i annen og mer tilrettelagt aktivitet/jobb i et miljø tilpasset sykdommen.

Hei!

Da jeg leste det i avisen tidligere i dag, tenkte jeg hun så veldig frisk og aktiv ut, på de bildene.

Jeg skjønner at arbeidsgiver blir skeptisk.

Jeg har en nabo som "kun" ikke orker å gå på skolen, fra ca kl 15.00 orker hun det andre ungdommer orker, og da blir jeg skeptisk og generaliserer lett gruppen ME syke, noe som er galt av meg.

Når det gjelder mennesker med somatiseringslidelse, så tenker jeg aktivitet er desto viktigere, slik at man ikke har for mye fritid til å lese, føle, tenke på helseplager.

Å sykemelde et så aktivt menneske 100% syns jeg er galt, man burde funnet andre løsninger.

Fått henne over i annen og mer tilrettelagt aktivitet/jobb i et miljø tilpasset sykdommen.

Her er jeg ganske enig med deg. Selv om vi selvfølgelig vet lite om nivået på hennes psykiske plager.

Jeg kan ikke helt sette fingeren på hvorfor, men det er noe med dama og hele greia som får meg til å mistenke at vi ikke har fått servert hele historien her.

Det er fornuftig å være litt forsiktig med hva man gjør og poster når man er sykmeldt.

Annonse

jeg slenger meg litt på den siden som måtte mene noe ala: " vi vet ikke hvorfor hun er sykmeldt, det finnes andre sykdommer enn å ligge i senga". vi vet heller ikke når bilde er tatt kontra når hun var sykmeldt.

han hun derimot kaller det sin private profil er litt drøyt, kanskje på tide å lære st det man poster om seg selv i twitter, fb, instagram etc neppe går inn i en"privat sfære".. nei du, jeg aaaaante ikke at folk i hele verden kunne gå inn på min åpne instagramprofil og se bildene som lå der.... de var jo kun ment for meg selv....

AnonymBruker

Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvorfor folk må legge ut bilder av seg selv i alle settinger på offentlige steder som facebook, twitter osv. Det er jo ikke akkurat noe nytt at brukere av nav ytelser blir gransket gjennom blogger og facebook osv. Å skryte av bragder man gjør som sykemeldt eller trygdet osv. Kjente en mann som gikk på attføring og skulle omskoleres, og så legger han ut bilder av seg selv hvor han bygger hus for naboen sin og skryter av hvor mye han jobber og hvor langt de har kommet, og ikke nok med det at arbeidet var svart. Nå er dette helt på spissen, de færreste hadde gjort dette, men uansett grunn så forstår jeg ikke alle denne utleveringen av privatlivet offentlig.

Mange bruker det som det et eneste stort skytealbum, hvor det er om å gjøre og være penest, flinkest og fortelle om alt de til enhver tid gjør. 

Må si jeg blir litt betenkt når jeg ser godt voksne mennesker legger ut det ene bildet etter det andre av seg selv, og andre henger på og sier. Å så vakker du er, pena, søta, . Neste dag er det et nytt bilde lagt ut for å få styrket sitt ego enda en gang.Og skulle tilbakemeldingene mot alle odds utebli, føler de seg straks utilstrekkelig, lite verdsatt osv.

For å gå tilbake til arbeidsgiver og hva innlegget egentlig handler om, Det må ligge mer under enn det som kommer frem her. Men det er ikke så rart at arbeidsgiver reagerer hvis profilen hennes er full av selvskryt over ferier og treningsbilder for eksempel. De bør helt klart sjekke datoer på bilder, men slik det så ut her, så virket det nesten som om hele profilen hennes handlet om enten fornøyelser eller nettopp trening. Hun kan godt være syk for det, og noen mennesker liker å gi et helt annet bilde av seg selv, enn realiteten. Men det kan jo ikke de rundt vite. Hun skriver det er opp til fastlegen, men samtidig blir vi jo ale oppfordret til å melde i fra om vi tror noen driver med trygdesvindel, selv om jeg ikke mener noe om det i denne sammenhengen. Jeg synes dette burde være en vekker i forhold til hva folk velger å dele av sitt privatliv. Men å bli så sjokkert over at noen har vært inne på hennes profil og hentet info og bilder er litt vel drøyt. Det burde ikke være noen overraskelse at ingen ting av dette er privat når vi velger å dele.

Anonymous poster hash: c9d2a...67c

Oppfølgingen.

Fascinerende sak, ikke mindre enn 6 andre har sendt bekymringsmelding ang samme arbeidsgiver.

http://www.dagbladet.no/2014/03/29/nyheter/innenriks/arbeidsliv/32543810/

Det overrasker meg ikke. En arbeidsgiver oppfører seg ikke sånn. Når en arbeidsgiver har slike holdninger, fører det til sykmeldinger.

AnonymBruker

ekte nick, on 30 Mar 2014 - 10:10, said:

Det overrasker meg ikke. En arbeidsgiver oppfører seg ikke sånn. Når en arbeidsgiver har slike holdninger, fører det til sykmeldinger.

Kansje vi har flere slike arbeidsgivere i Norge.

For vi har vel verdensrekord når det gjelder sykrefravær vel?

Hvor foreslår du vi skal begynne å nøste i det problemet, for noe må gjøres. Anonymous poster hash: 330db...98d

Madelenemie

Hei!

Ja når det kom frem endrer jo det saken en hel del, i forhold til at arbeidsgiver er uprofesjonell.

Likevel er det rart at man skal være 100% sykemeldt når man klarer så mye.

Og orker stå frem i media, det krever mye overskudd.

Jeg har blitt bedt av en overlege på Ullevål å sende klage på et forhold til fylkeslegen, jeg hørte hva han sa, men jeg har ikke overskudd, enda jeg er i full jobb og studier, jeg er for sliten bare etter dagens lyder :-( og nå vårsolen i tillegg:-( må bruke solbriller inne også.

AnonymBruker

Hei!

Ja når det kom frem endrer jo det saken en hel del, i forhold til at arbeidsgiver er uprofesjonell.

Likevel er det rart at man skal være 100% sykemeldt når man klarer så mye.

Det er litt rart at 100% sykemelding skal hjelpe hvis det er arbeidsgiveren som er det egentlige problemet. Da er det vel bedre å skifte jobb.

Anonymous poster hash: 8eb38...5c3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...